EN

22.07.2022, 12:19 Wersja do druku

Warszawa. Podsumowanie sezonu 2021/2022 w Teatrze Narodowym

W sezonie 2021/2022 na trzech scenach zagraliśmy 403 przedstawienia, a Teatr odwiedziło ponad 59 900 widzów. Dziękujemy wszystkim Państwu za życzliwą obecność, wspólne emocje, wsparcie oraz dzielenie się przemyśleniami i refleksjami.

fot. mat. teatru

Sezon 2021/2022 wciąż toczył się w cieniu pandemii. W tym czasie zrealizowaliśmy cztery premiery, a nasi aktorzy zostali wyróżnieni nagrodami. Wydaliśmy niezwykłą monografię „Dejmek” Magdaleny Raszewskiej, kontynuowaliśmy cykl SCENA MŁODYCH oraz wyruszyliśmy w teatralną podróż z uczennicami i uczniami dwóch warszawskich szkół, prowadząc edukacyjny projekt KLASA TN. Miniony sezon był naznaczony wojną – solidaryzujemy się z okupowaną przez Rosję Ukrainą, podziwiamy jej obrońców. Dzieci ewakuowane z wojennych terenów zaprosiliśmy na pokazy „Pchły Szachrajki”.


W sezonie 2021/2022 na trzech scenach zagraliśmy 403 przedstawienia, a Teatr odwiedziło ponad 59 900 widzów. Dziękujemy wszystkim Państwu za życzliwą obecność, wspólne emocje, wsparcie oraz dzielenie się przemyśleniami i refleksjami.

PREMIERY

W sezonie 2021/2022 przygotowaliśmy trzy premierowe spektakle oraz prapremierę.
Na scenie przy Wierzbowej Paweł Miśkiewicz zrealizował „Zamek” Kafki, przypowieść o ludzkim losie badającą granice wolności i możliwego kompromisu, z Dominiką Kluźniak w głównej roli K. Maciej Wojtyszko wyreżyserował dramat swojego autorstwa – „Barona Münchhausena dla dorosłych”, sztukę zainspirowaną perypetiami słynnego awanturnika i mistyfikatora, w którego wcielił się Jan Englert.
W sali Bogusławskiego przenosiliśmy się na książęce i królewskie, ale jednak bardzo różne dwory. Piotr Cieplak zaprosił widzów na nasycony muzyką „Wieczór Trzech Króli albo Co chcecie”, w którymw feerii płynących ze sceny dźwięków śledzimy gry pozorów, przyglądamy się miłości w jej najróżniejszych barwach i odmianach. „Wieczór Trzech Króli” znalazł się w finale Konkursu o Złotego Yoricka na najlepszą inscenizację dzieł dramatycznych Stratfordczyka – 3 sierpnia spektakl przedstawimy na 26. Festiwalu Szekspirowskim.
Grzegorz Wiśniewski sięgnął po „Marię Stuart” Schillera, klasyczny dramat o ludzkich namiętnościach wplecionych w bezwzględną machinę historii i politycznych gier o władzę. W roli Elżbiety, królowej Anglii występuje Danuta Stenka, w roli Marii Stuart, królowej Szkocji oglądamy Wiktorię Gorodecką.

NAGRODY ZA KREACJE AKTORSKIE

Jesteśmy niezwykle dumni z dokonań artystycznych naszych aktorów. W minionym sezonie aktorski prym wiodła Danuta Stenka – rola Charlotty w „Sonacie jesiennej” Bergmana w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego przyniosła jej wiele nagród: Grand Prix na 61. Kaliskich Spotkaniach Teatralnych, Nagrodę im. Cypriana Kamila Norwida w kategorii „Teatr”, Nagrodę im. Aleksandra Zelwerowicza, nagrodę aktorską na 14. Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym BOSKA KOMEDIA w Krakowie. Zuzanna Saporznikow za rolę Ewy w „Sonacie jesiennej” również została doceniona przez Jury 61. Kaliskich Spotkań Teatralnych – otrzymała Specjalną Nagrodę Aktorską dla aktorki na początku drogi artystycznej.
Justynę Kowalską i Mateusza Rusina wyróżniono trzecią nagrodą aktorską 62. Kaliskich Spotkań Teatralnych – Festiwalu Sztuki Aktorskiej za role w „Tchnieniu” Macmillana w reżyserii Grzegorza Małeckiego.

SCENA MŁODYCH

W sezonie 2021/2022 Teatr Narodowy promował najbardziej wartościowe próby teatralne studentów Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Zapraszaliśmy na „Kamień” wg Bronki Nowickiej w reżyserii Sławomira Narlocha oraz na „Ćwiczenia z WESELA”na motywach dramatu Stanisława Wyspiańskiego w realizacji Wojciecha Malajkata. Prezentowaliśmy także „Lunapark. Piosenki Grzegorza Ciechowskiego w reżyserii Anny Sroki-Hryń, z aranżacjami Mateusza Dębskiego. Muzyczny spektakl w marcu 2022 został włączony do repertuaru Teatru.

KLASA TN – PROJEKT EDUKACYJNY

Przez niemal rok pracowaliśmy z uczennicami i uczniami warszawskich szkół – Szkoły Podstawowej nr 12 im. Powstańców Śląskich oraz XXXVII Liceum Ogólnokształcącego im. Jarosława Dąbrowskiego. Prowadziliśmy pilotażowy program edukacyjny KLASA TN – młodzież oglądała spektakle z repertuaru Teatru Narodowego, poznawała jego historię, tajniki techniki i rzemiosł teatralnych, brała udział w zajęciach organizowanych na scenie, w pracowniach i biurach. Odbywały się warsztaty, wycieczki po teatrze, wykłady, a przed wszystkim praca sceniczna. 3 i 4 czerwca 2022 uczennice i uczniowie z XXXVII LO, pod okiem Anny Gryszkówny, stworzyli pokaz warsztatowy „Ukochanie”. Widzowie podróżowali przez epoki, miłosne konwencje i, co najważniejsze, przez emocje. 9 czerwca 2022 uczennice i uczniowie Szkoły Podstawowej nr 12 pod opieką artystyczną Kacpra Matuli przedstawili pokaz warsztatowy „Bobo” – opowieść o dojrzewaniu, mierzeniu się z rzeczywistością i upływającym czasem.

„PCHŁA SZACHRAJKA” DLA DZIECI Z UKRAINY

3 maja 2022 zorganizowaliśmy dwa specjalne pokazy „Pchły Szachrajki” Brzechwy w reżyserii Anny Seniuk, na które zaprosiliśmy dzieci ewakuowane z ogarniętej wojną Ukrainy. Ukraiński przekład utworu, autorstwa Natalki Śniadanko, czytała Lilia Kryweć, aktorka i wykładowczyni, z którą mamy przyjemność współpracować w ramach rezydencji artystycznej, programu organizowanego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego. Było nam niezmiernie miło spotkać się z wyjątkowymi gośćmi oraz ich opiekunami. Jeden z pokazów został przygotowany przy współpracy z Towarzystwem Przyjaciół Ukrainy.

HISTORIA W NARODOWYM

Szacunek do historii teatru i kultury polskiej oraz twórców związanych z Narodową Sceną znajdował swoje odbicie w publikowanych tekstach. Nawiązywaliśmy także do ważnych rocznic: Roku Tadeusza Różewicza, Roku Cypriana Kamila Norwida, Roku Romantyzmu Polskiego. Z okazji dwusetlecia urodzin Norwida odbyło się specjalne wydanie „Ostrego Dyżuru Poetyckiego”. Aktorki i aktorzy Teatru Narodowego przypomnieli jego utwory – od tych najbardziej rozpoznawalnych, takich jak wiersze: „Moja ojczyzna”, „W Weronie”, do mniej znanych, wśród których znalazły się wyjątki z poematu „Quidam” i wygłoszonego w Paryżu w 1869 roku odczytu „Rzecz o wolności słowa”.


„TEATR MÓJ WIDZĘ…” – ROZMOWY Z AKTORKAMI I AKTORAMI TEATRU NARODOWEGO

Teatr Narodowy był partnerem projektu TEATR MÓJ WIDZĘ – cyklu rozmów o teatrze w ramach projektu „Kultura Otwarta”. Kinga Ilgner rozmawiała z Anną Seniuk, Małgorzatą Kożuchowską, Gabrielą Muskałą, Janem Englertem, Jerzym Radziwiłowiczem, Marcinem Hycnarem o ich artystycznej drodze, pracy na scenie, zawodzie aktorskim oraz postrzeganiu teatru.

WYDARZENIA POŚWIĘCONE WYBITNYM REŻYSEROM

W tym sezonie nie zabrakło też wydarzeń poświęconych wybitnym reżyserom związanym z Narodową Sceną. W maju odbyły się dwa wydarzenia nawiązujące do twórczości Eimuntasa Nekrošiusa. We współpracy z Ambasadą Republiki Litewskiej w RP i Litewskim Instytutem Kultury zorganizowaliśmy pokaz filmu biograficznego „Nekrošius. Początek” w reżyserii Audronisa Liugi. Esej dokumentalny złożony ze zdjęć i materiałów filmowych przybliżył nam pierwszy okres twórczości litewskiego reżysera. Podczas panelu dyskusyjnego „Nekrošius w kontekście” rozmawialiśmy o „Dziadach” Nekrošiusa w kontekście innych współczesnych polskich realizacji tego dramatu, na kanwie wydanej przez Instytut Teatralny i nominowanej do Nagrody PTBT książki Zbigniewa Majchrowskiego „Krypta Gustawa”. W repertuarze Teatru Narodowego nadal pozostają realizacje przygotowane przez Eimuntasa Nekrošiusa – Mickiewiczowskie „Dziady” i „Ślub” Gombrowicza.
Teatr Narodowy był także partnerem odbywającej się w Akademii Teatralnej w dniach 16 i 17 maja 2022 konferencji naukowej „Grzegorzewski. Wrażliwość. Wyobraźnia”. Wybitny inscenizator był reżyserem oraz dyrektorem artystycznym Teatru Narodowego w latach 1997–2003.

„DEJMEK” – KSIĄŻKA O LEGENDARNYM DYREKTORZE TEATRU NARODOWEGO

Wydana przez Teatr Narodowy książka „Dejmek” Magdaleny Raszewskiej otrzymała nagrodę Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych za najlepszą publikację książkową z zakresu wiedzy o dramacie, teatrze i widowiskach, wydaną w roku 2021. Publikacja jest pierwszą monografią Kazimierza Dejmka, jednego z najważniejszych powojennych artystów polskiej sceny: aktora, reżysera, działacza politycznego, legendarnego dyrektora Teatru Narodowego w latach 1962–1968, twórcy „Dziadów” z roku 1967, wreszcie ministra kultury w wolnej Polsce. Autorka książki, prof. Magdalena Raszewska, przedstawia niejednoznaczny i skomplikowany życiorys artysty na tle powojennej – kulturowej, politycznej i społecznej – historii Polski.





WIDZIMY SIĘ PO WAKACJACH!

Dziękujemy Państwu za życzliwą obecność i wspólne emocje! Zapraszamy do Teatru Narodowego po przerwie wakacyjnej – udostępniliśmy już repertuary wrześniowy i październikowy. Wracamy na scenę 10 września, ale nie zwalniamy tempa – już trwają prace nad premierami sezonu 2022/2023. Wojciech Faruga przygotowuje „Dekalog” Kieślowskiego i Piesiewicza, Michał Zadara pracuje nad „Księgami Jakubowymi” Tokarczuk, Jan Englert mierzy się z Molierowskim „Mizantropem”. W planach mamy także premierę spektaklu „Alicji Kraina Czarów” wg Carolla w inscenizacji Sławomira Narlocha oraz „Rzekę” Buttewortha, którą będzie reżyserował Filip Gieldon
Źródło:

Materiał własny

Wątki tematyczne