„Call Me Jay” Agaty Maszkiewicz to osobliwy „balet”, który bada różne sposoby wzajemnej kontroli ludzi i nie-ludzi. Spektakl przygotował polsko-francuski zespół we współpracy z europejskimi instytucjami kultury.
TANIEC // PREMIERA!
CALL ME JAY, chor. Agata Maszkiewicz
7-9.03, godz. 19.00
Na scenie mamy trio: dwie tancerki i zdalnie sterowany reflektor. Jedna z performerek jest za konsolą i steruje reflektorem, druga reaguje na jego ruch i światło. Raz po raz zamieniają się rolami. Ta prosta teatralnie sytuacja prowokuje szereg pytań o nasze relacje z przedmiotami i technologią.
"CALL ME JAY"* Agaty Maszkiewicz to osobliwy „balet”, który bada różne sposoby wzajemnej kontroli ludzi i nie-ludzi, ukazując możliwości współistnienia i działania. Podejmując grę z reflektorem, wykonawczynie używają klasycznych strategii choreograficznych: kopiują, manipulują, improwizują, próbują kontrolować światło i… siebie nawzajem. Do uchwycenia materialności rzeczy z otoczenia, wykorzystują zmysły, zwłaszcza dotyk i słuch, podlegają fizycznej transformacji i wywołują ciąg choreografii przez wprawianie w ruch przedmiotów na scenie.
To co żywe ściera się z tym co mechaniczne, co aktywne z pasywnym, rzecz przemienia się w podmiot i na odwrót. Uwagę przyciąga to, co wyłania się z interakcji między różnymi obiektami.
"CALL ME JAY" chce rozbudzić fantazje na temat nowych form wspólnoty i współpracy między ludźmi i nie-ludźmi. Z humorem zaprasza do fantazjowania o (nieoczywistych) powiązaniach człowieka z technologią i ich (nie/możliwym) współistnieniu.
* Jay to popularne imię i przydomek dla wielu imion zaczynających się na „J”. To również hałaśliwy, jaskrawo ubarwiony ptak z rodziny krukowatych, Corvidae (sójka).
Po pokazie 8 marca zapraszamy na spotkanie z twórczyniami i twórcami spektaklu, które poprowadzi Zuzanna Berendt.
Bilety: 40/50 zł
Pomysł, choreografia: Agata Maszkiewicz
Research: Agata Maszkiewicz, Agnieszka Ryszkiewicz, Emma Tricard
Dramaturgia: Agnieszka Ryszkiewicz, Vincent Tirmarche
Muzyka: Antoine Tirmarche
Kostiumy: Marta Szypulska
Światła: Severine Rieme
Występują: Agata Maszkiewicz, Emma Tricard
***
Agata Maszkiewicz jest choreografką i performerką. Mieszka we Francji. Ukończyła wydział tańca współczesnego w Institute of Dance Arts w Linz, była uczestniczką programu „ex.er.ce” w Centre Chorégraphique National w Montpellier. Współpracowała m.in. z kolektywem Superamas, Ivaną Muller, Alix Eynaudi, Anne Juren, Paolą Caspao, Weroniką Szczawińską i Agnieszką Jakimiak. W Teatrze Komuna Warszawa występowała dwukrotnie – w 2019 roku zrealizowała spektakl „Taki pejzaż” (w ramach programu rezydencyjnego „Krajobraz”, którego kuratorką była Weronika Szczawińska) oraz w 2019 ze spektaklem „Still Life”.
W pracy choreograficznej wykorzystuje ciała, przedmioty, rzeczy, teksty, obrazy. Lubi tworzyć hybrydowe formy sceniczne, łączyć różne, często bardzo odległe od siebie tematy i proponować dziwne mieszanki. Używa humoru jako narzędzia. Zawsze szuka konkretnego kontekstu do stworzenia ruchu. Uwielbia tańczyć i zależy jej, żeby taniec był atrakcyjny również dla widzów.
Więcej o twórczyniach i twórcach "Call Me Jay" TU
Produkcja
L’Association Chorégraphique, La Manufacture CDCN Nouvelle – Aquitaine, Bordeux / La Rochelle; InSzPer, Teatr Komun Warszawa, SPRING Performing Arts Festival; APAP – FEMINIST FUTURES, a project co-funded by the Creative Europe Programme of the European Union
Rezydencje & wsparcie
À la Motte – St Saturnin du Bois; Residenz Schauspiel Leipzig (w ramach programu Braking the spell), BUDA Kortrijk, Tanzfabrik Berlin, Centrale Fies (w ramach programu APAP – FEMINIST FUTURES); L’Avant Scene Cognac; Festiwal le Grand HUIT, Nantes; L’Espace Franquin Angoulême
Współfinansowanie
DRAC Nouvelle Aquitaine przy francuskim ministerstwie kultury; departament Charente; Culture Moves Europe – a project funded by the European Union; Goethe Institut oraz Urząd Miasta Stołecznego Warszawy w ramach projektu Komuna Warszawa – Społeczna Instytucja Kultury
This work was produced with the financial assistance of the European Union. The views expressed herein can in no way be taken to reflect the official opinion of the European Union.
Działalność Teatru Komuna Warszawa wspierana jest przez m.st. Warszawa.