Ukazała się książka Magdaleny Figzał-Janikowskiej Performanse plastyczne Władysława Hasiora wydana przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.
To pozycja niezmiernie interesująca i ważna. Autorka analizuje różnorodną działalność Hasiora w kluczu odmiennych dyscyplin badawczych – sztuk wizualnych, performatyki, teatrologii, muzykologii.
Magdalena Figzał-Janikowska – teatrolog, kulturoznawca, doktor nauk humanistycznych
Adiunkt w Instytucie Nauk o Kulturze Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Autorka książki Przestrzenie muzyczne w polskim teatrze współczesnym (2017), współredaktorka tomów Dramat i doświadczenie (2014) oraz Pisanie dla sceny. Narracje współczesnego teatru (2019). Autorka przewodnika A walking guide. Cracow of Tadeusz Kantor (2020). Recenzentka teatralna, redaktorka działu „Teatr” w dwutygodniku kulturalnym „artPapier”. Współpracuje m.in. z „Didaskaliami. Gazetą Teatralną”, miesięcznikiem „Teatr”, kwartalnikiem teatralnym "Nietak!t" oraz portalem "teatralny.pl". Od 2018 roku współrealizuje z Krakowskim Forum Kultury projekt Muzyczny ślad Krakowa poświęcony polskiej muzyce teatralnej. W latach 2007-2014 pracowała w Operze Śląskiej w Bytomiu. W latach 2014-2021 współpracowała z Ośrodkiem Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora "Cricoteka" w Krakowie, gdzie realizowała autorskie oprowadzenia po wystawach oraz projekty edukacyjne. Zajmuje się współczesną sztuką performatywną, muzyką sceniczną oraz eksperymentalnymi formami teatru muzycznego.
Więcej informacji: prospero.e-teatr.pl
Spis treści:
7 Wstęp
15 I. Od rzeźby do performansu
20 Źródła, inspiracje, pierwsze wystawy
33 Projekty scenograficzne
43 Galeria i teatralne konteksty
50 Akcje efemeryczne
59 II. Teatr żywiołów
59 „Jak przebić rzeźbą niebo?”
70 Performatywne pomniki
87 Ekshumacje
98 Miejskie instalacje – performowanie przestrzeni publicznej
129 III. Między rejestracją a kreacją – dokumentowanie performansu
131 Medialny wizerunek artysty
136 Między rejestracją a kreacją
151 Działania dokamerowe
167 Notatnik fotograficzny Hasiora
175 IV. Od kolektywnych pochodów do „świetlicy powiatowej” –projekty partycypacyjne
175 Dialogowanie z widzem
180 Wokół Łącka
191 Sztandary w przestrzeni publicznej
198 Galeria Hasiora jako projekt partycypacyjny
217 V. W stronę natury
219 Monument w relacji z pejzażem
230 „To ziemia rodzi rzeźbę”
242 Wokół rytmu przyrody – święta, procesje ludowe, rytuały
253 Alarm ekologiczny Hasiora
263 Epilog. Dialogi z Hasiorem
267 Bibliografia
285 Spis ilustracji
289 Indeks osób