EN

18.12.2024, 12:20 Wersja do druku

Warszawa. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” dostępne w Księgarni Prospero

Ukazała się książka Magdaleny Figzał-Janikowskiej Performanse plastyczne Władysława Hasiora wydana przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.

fot. mat. Instytutu Teatralnego

To pozycja niezmiernie interesująca i ważna. Autorka analizuje różnorodną działalność Hasiora w kluczu odmiennych dyscyplin badawczych – sztuk wizualnych, performatyki, teatrologii, muzykologii.

Magdalena Figzał-Janikowska – teatrolog, kulturoznawca, doktor nauk humanistycznych

Adiunkt w Instytucie Nauk o Kulturze Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Autorka książki Przestrzenie muzyczne w polskim teatrze współczesnym (2017), współredaktorka tomów Dramat i doświadczenie (2014) oraz Pisanie dla sceny. Narracje współczesnego teatru (2019). Autorka przewodnika A walking guide. Cracow of Tadeusz Kantor (2020). Recenzentka teatralna, redaktorka działu „Teatr” w dwutygodniku kulturalnym „artPapier”. Współpracuje m.in. z „Didaskaliami. Gazetą Teatralną”, miesięcznikiem „Teatr”, kwartalnikiem teatralnym "Nietak!t" oraz portalem "teatralny.pl". Od 2018 roku współrealizuje z Krakowskim Forum Kultury projekt Muzyczny ślad Krakowa poświęcony polskiej muzyce teatralnej. W latach 2007-2014 pracowała w Operze Śląskiej w Bytomiu. W latach 2014-2021 współpracowała z Ośrodkiem Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora "Cricoteka" w Krakowie, gdzie realizowała autorskie oprowadzenia po wystawach oraz projekty edukacyjne. Zajmuje się współczesną sztuką performatywną, muzyką sceniczną oraz eksperymentalnymi formami teatru muzycznego.

Więcej informacji: prospero.e-teatr.pl

Spis treści:

7 Wstęp

15 I. Od rzeźby do performansu

20 Źródła, inspiracje, pierwsze wystawy

33 Projekty scenograficzne

43 Galeria i teatralne konteksty

50 Akcje efemeryczne

59 II. Teatr żywiołów

59 „Jak przebić rzeźbą niebo?”

70 Performatywne pomniki

87 Ekshumacje

98 Miejskie instalacje – performowanie przestrzeni publicznej

129 III. Między rejestracją a kreacją – dokumentowanie performansu

131 Medialny wizerunek artysty

136 Między rejestracją a kreacją

151 Działania dokamerowe

167 Notatnik fotograficzny Hasiora

175 IV. Od kolektywnych pochodów do „świetlicy powiatowej” –projekty partycypacyjne

175 Dialogowanie z widzem

180 Wokół Łącka

191 Sztandary w przestrzeni publicznej

198 Galeria Hasiora jako projekt partycypacyjny

217 V. W stronę natury

219 Monument w relacji z pejzażem

230 „To ziemia rodzi rzeźbę”

242 Wokół rytmu przyrody – święta, procesje ludowe, rytuały

253 Alarm ekologiczny Hasiora

263 Epilog. Dialogi z Hasiorem

267 Bibliografia

285 Spis ilustracji

289 Indeks osób

Źródło:

Materiał własny