EN

26.01.2023, 14:47 Wersja do druku

Warszawa. Performance „ORFEO'70” w ramach cyklu SZTUKA NOWA x MIK

Fundacja Sztuka Nowa oraz Mazowiecki Instytut Kultury zapraszają 9 lutego na monoperformance nawiązujący do mitu o Orfeuszu i Eurydyce, będący refleksją nad stratą i wspólnotą w kontekście historii Polski.

fot. Marta Ankiersztejn/ mat. Mazowieckiego Instytutu Kultury

Matka i syn. Dwie historie i dwa światy. Osobiste doświadczenia związane z socjalizmem i emigracją połączone mitem o Orfeuszu i Eurydyce. Wzruszający i poruszający spektakl, monodram Kamila Adamusa w reżyserii Dawida Żakowskiego „Orfeo’70” już wkrótce będzie można zobaczyć w Warszawie.

„Orfeo’70: monoperformance” stanowi podsumowanie emigracyjnych wspomnień performera, Kamila Adamusa. Jest przeniesieniem mitu na jego własne doświadczenia. Orfeusz, po latach emigracji, powraca na ziemie polskie, aby odnaleźć Eurydykę/Elżbietę Zet. O tym, dlaczego twórcy zdecydowali się nie na monodram, a na nieco bardziej niekonwencjonalny gatunek, jakim jest monoperformance opowiada Kamil Adamus, performer i wykonawca „Orfeo’70”: Monodram odnosi się do klasycznych idei aktorstwa związanych z wielokrotnym odtwarzaniem znakomicie wyuczonej roli, idei, która w pewnym stopniu przemienia aktora klasycznego w żywą, obrotową rzeźbę. Natomiast cel monoperformance'u jest definitywnie odmienny. Jest nim uchwycenie elementu życia w fazie płynnej. Na przecięciu tego, co namacalnie prywatne oraz tego, co elementarnie żywe, osobiste.

Na spektakl składają się dwie historie. Pierwsza z nich, poświęcona postaci Eurydyki, opowiada o losach Elżbiety Zet. Osierocona we wczesnym dzieciństwie Eurydyka/Elżbieta Zet dorasta w sierocińcu w Biskupcu Warmińskim w czasach PRL-u, w latach, w których idee socjalizmu dla wielu były budulcem osobistej mitologii, osią osobistego światopoglądu. Ideami tymi karmiono wszystkich wpajając wiarę, że postępowanie według socjalistycznych zasad zaowocuje stanem permanentnego szczęścia i sprawiedliwości. Osamotniona w dzieciństwie bohaterka stopniowo zawierza ideom socjalizmu, pragnąc, aby świat okazał się także dla niej – niechcianej sieroty – dobry i pełen nadziei.

Druga historia to losy syna Elżbiety Zet. Początkowo mają kształt stereotypu polskiej emigracji zarobkowej – Francja, Wielka Brytania, Niemcy, Grecja, Wielka Brytania. Przekształcają się stopniowo w refleksję nad zachodnim systemem wartości: utrata więzi międzyludzkich, wygasanie pamięci, martwota języka. Orfeusz/syn Elżbiety Zet po latach tułaczki powraca na ziemie polskie, aby zmagać się z utratą swej matki Eurydyki/Elżbiety Zet. Spektakl operuje wieloma rodzajami dyskursu użytymi w celu poszukiwania słowa, obrazu i pisma służącym przywróceniu pamięci tego, co utracone.

Czy doświadczenia komunizmu i kapitalizmu mogą, w chwili zderzenia się ze sobą, zezwolić na to, aby język ponownie służył spotkaniu drugiego człowieka?

Spektakl operuje wieloma estetykami, używanymi w celu poszukiwania słowa, obrazu i pisma, służącymi przywróceniu pamięci tego, co utracone. To stąpanie po przyczynach, objawach i skutkach kryzysu egzystencjalnego, który oddziałuje na jednostkę oraz na cały system rodzinny i społeczny.

Wykonanie: Kamil Adamus

Reżyseria: Dawid Żakowski 

Dramaturgia: Kamil Adamus/ Dawid Żakowski 

Wizualizacje: Robert Rabiej 

Światła: Tadeusz Perkowski 

Dźwięk: Adam Jankowski 

Produkcja: Iwa Ostrowska/ Sztuka Nowa 

Pokaz spektaklu realizowany dzięki wsparciu finansowemu m.st. Warszawa.

***

Mazowiecki Instytut Kultury

ul. Elektoralna 12, Warszawa

Link do wydarzenia: https://fb.me/e/2vvJVLalD

https://www.mik.waw.pl/9-lutego-warszawa-orfeo-70-spektakl-kamila-adamusa-cykl-sztuka-nowa-x-mik/

Źródło:

Materiał nadesłany