EN

26.09.2024, 16:35 Wersja do druku

Warszawa. Październik w Komunie

W YOUR MAJESTY Katarzyna Sikora i Marcin Miętus stawiają pytania o granice – kiedy niewinne "proszę cię o..." jest przyjacielską przysługą, a kiedy zmienia się w opresję? HEIDEGGER?DENATURAT Mirosława Bałki i Katarzyny Krakowiak-Bałki – najbardziej zaskakująca premiera sezonu. Czy to jeszcze teatr?

„Heidegger? Denaturat” / fot. Bartek Barczyk / mat. teatru

DZIEWCZYNY Gosi Wdowik i zaprzyjaźnionych nastolatek, które wracają do swoich wyobrażeń o świecie z dzieciństwa. Jak dziś widzą swoją przyszłość?

I długo wyczekiwana premiera: GODS OF LOVE Marii Magdaleny Kozłowskiej, Magdy Kupryjanowicz i Oskara Malinowskiego. Tylko dla dorosłych!

W październiku widzimy się co weekend. Zaczynamy już w najbliższy czwartek od koncertu A HAWK AND A HACKSAW.

YOUR MAJESTY, chor. Katarzyna Sikora, Marcin Miętus
4-5 października, godz. 19.00

Czy trzeba zgadzać się na wszystko, jeśli prosi cię o to przyjaciel/przyjaciółka? Czy znasz swoje granice? Czy akceptujesz granice innych? A może czasem je przekraczasz i niewinne „chciałbym/chciałabym cię o coś poprosić” zmienia się w formę opresji?

„Your Majesty” twórcy za pomocą choreografii eksplorują temat oczekiwań i negocjacji. Tych, z którymi mierzymy się w sferze publicznej, ale też tej prywatnej. Na scenie i poza nią. W jaki sposób negocjować bez użycia słów?

Koncepcja i choreografia: Katarzyna Sikora, Marcin Miętus
Performans: Katarzyna Sikora, Marcin Miętus, Jacek Sotomski
Muzyka: Jacek Sotomski
Światło i przestrzeń: Aleksandr Prowaliński
Współpraca dramaturgiczna: Maria Stokłosa
Konsultacja kostiumów: Maja Skrzypek

HEIDEGGER?DENATURAT, koncepcja i reżyseria: Katarzyna Krakowiak-Bałka, Mirosław Bałka
11-12 października, godz. 19.00

"Kto zna historię tego filozofa, będzie zaskoczony. Para artystów użyła bowiem tekstu jako medytacyjnego tła, z którego stopniowo wydobywa niepokojące słowa/pojęcia związane z pułapką władzy, nacjonalizmu, złudnego poczucia wielkości. Artyści nazwali spektakl etiudą performatywną. Mają rację – przestrzeń teatralną wypełnia medytacyjny rytuał..." – dr Jacek Koltan, filozof i socjolog, konsultant literacko-naukowy przedstawienia.

"HEIDEGGER?DENATURAT" to performans radykalnie minimalny, w swym wyciszeniu wręcz prowokacyjny, konfrontacyjny wobec widowni. Zarazem okazuje się skomplikowaną kompozycją motywów, nawiązań, sugestii. Czy wywoła podobne zamieszanie do tego, jakie budziła na początku lat 90. XX wieku sztuka Mirosława Bałki? Część polskiej krytyki pytała wówczas: „Czy to jeszcze sztuka?”. [Więcej o przedstawieniu]

koncepcja i reżyseria: Katarzyna Krakowiak-Bałka, Mirosław Bałka
współpraca choreograficzna: Katarzyna Sikora
współpraca muzyczna: Joanna Halszka Sokołowska
reżyseria światła: Jacqueline Sobiszewski
kurator: Tomasz Plata
konsultacja literacko-naukowa: dr Jacek Kołtan

chór: Adam Chabiera, Bruno Jasieński, Jakub Sikora
performerki i performerzy: Julia Ossowska, Zofia Różańska, Katarzyna Sikora, Błażej Wnuk

Przedstawienie powstało w ramach cyklu performatywnego "Rozum TERAZ!". Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego oraz przez Urząd Miasta Stołecznego Warszawy w ramach projektu Komuna Warszawa – Społeczna Instytucja Kultury.

PREMIERA! Polska Sieć Sztuk Performatywnych
GODS OF LOVE
Maria Magdalena Kozłowska,
Magda Kupryjanowicz, Oskar Malinowski
18-19 października, godz. 19.00

Uwaga, spektakl rekomendowany dla widzów powyżej 16 roku życia.

GODS OF LOVE to studium miłosnego uniesienia, pochwała zmysłowej miłości. Poetycka love story.

Dwoje performerów – Maria Magdalena Kozłowska i Oskar Malinowski – oraz dramaturżka Magda Kupryjanowicz wywołują na scenie stan, który towarzyszy pożądaniu, namiętności, rozkoszy. Badają intensywność tego przeżycia, emocjonalną gorączkę. Przekładają ją na gesty, spojrzenia, śpiew, choreografię. Z mikroczynności podpatrzonych w codziennym życiu układają współczesne rytuały miłosne. Przywołują mit Erosa i Psyche, a także inne reprezentacje miłosnych bóstw z mitologii i praktyk religijnych.
Jednocześnie na akt miłosny patrzą poprzez diagnozy współczesnej humanistyki, między innymi bell hooks, Catherine Malabou, Terrence Real, dotyczące współczesnych relacji, kultu indywidualizmu i emocjonalnej samowystarczalności.

koncepcja, performans: Maria Magdalena Kozłowska, Magda Kupryjanowicz, Oskar Malinowski
muzyka: Maria Magdalena Kozłowska
tekst: Magda Kupryjanowicz
choreografia: Oskar Malinowski
kostiumy: Jan Tomza-Osiecki
światła: Elżbieta Szurpicka

Przedstawienie zrealizowane w ramach pilotażowego programu Polskiej Sieci Sztuk Performatywnych. To inicjatywa gdańskiego Instytutu Kultury Miejskiej, stołecznego Teatru Komuna Warszawa i poznańskiego Centrum Kultury Zamek.
Pierwszy pokaz odbył się w Poznaniu 28 sierpnia, drugi odbędzie się w Gdańsku – 3 października.

Przedstawienie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego oraz przez Urząd Miasta Stołecznego Warszawy w ramach projektu Komuna Warszawa – Społeczna Instytucja Kultury.

28. Międzynarodowy Festiwal Teatrów dla Dzieci i Młodzieży KORCZAK DZISIAJ.
DZIEWCZYNY, reż. Gosia Wdowik
23-24 października, godz. 19.00

"Pierwszy raz spotkałyśmy się ze Stefą, Mimi, Jagodą, Wiktorią i Polą w 2016 roku – mówi reżyserka Gosia Wdowik. Przygotowywałyśmy wspólnie w Teatrze Studio spektakl „Dziewczynki”, w którym chciałyśmy opowiedzieć o doświadczeniu bycia dziewczynką oraz o tym, jak jej ciało – i symboliczna postać – funkcjonuje w kulturze. Spektakl był grany przez dwa lata, a więc w jego trakcie bohaterki zaczęły się zmieniać. Wyrastały z kostiumów i wyrastały ze scen. 
Ich dojrzewanie zmieniało też spektakl. 
Zainteresowało nas to, w jaki sposób upływ czasu można uchwycić i przekształcić w formę performatywną. Jak opowiadać historię, w której i punkt kulminacyjny i puenta pozostają jeszcze nieznane? Czym jest doświadczanie upływu czasu? Czy czas i historia to zawsze to samo? Wobec wszystkich tych pytań powstał pomysł cyklu przedstawień opowiadających o życiu pięciu bohaterek. Najpierw: Dziewczyny. Potem: Kobiety. Potem – może Babcie. Poza tym wszystkim chciałyśmy pozostać razem w tym procesie dorastania, dojrzewania i starzenia się w zmieniającym się krajobrazie politycznym."

Scenariusz (na podstawie materiałów z prób i improwizacji dziewczyn): Weronika Murek
Scenografia i kostiumy: Dominika Olszowy
Montaż materiałów archiwalnych: Agata Baumgart
Realizacja wideo: Bartek Zawiła
Konsultacje wideo: Wojciech Sobolewski
Realizacja światła: Klaudia Kasperska
Muzyka, opracowanie dźwięku: Sebastian Dembski

Obsada: Jagoda Szymkiewicz, Milena Klimczak, Pola Pańczyk, Wiktoria Kobiałka, Stefania Sural

Źródło:

Materiał nadesłany