EN

7.06.2013 Wersja do druku

Warszawa. O zapomnianej tradycji jezuickiego dramatu szkolnego

"Affectus melodicus" - takim mianem określano sceny muzyczne towarzyszące przedstawieniom teatralnym, które wystawiały w epoce baroku kolegia jezuickie.

Bogate tradycje pielęgnowanej w tym środowisku kultury artystycznej odeszły w niepamięć na fali oświeceniowej krytyki dydaktyki jezuickiej. Domagają się one jednak przypomnienia, nie tylko z uwagi na swe historyczne znaczenie w procesie kształtowania się form teatralnych nowożytnej Europy. Jezuicki dramat szkolny spełniał kluczową rolę we wszechstronnie prowadzonym przez ten zakon programie edukacji, integralnie łączącym elementy dydaktyki szkolnej, kształtowania charakteru, psychologicznej introspekcji, treningu umiejętności interpersonalnych oraz formacji religijnej. Wielości celów i skuteczności sztuki perswazji służyło synestetyczne powiązanie poszczególnych elementów dramatu: gry aktorskiej, deklamacji, emblematyki, pantomimy, śpiewu, tańca oraz scenografii w możliwie spójną retorycznie jedność". (Tomasz Jeż) Na spotkanie zapraszają: Warszawska Opera Kameralna i Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego. Program O muzyce dramat

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Źródło:

Materiał własny

Materiał nadesłany

Data:

07.06.2013

Realizacje repertuarowe