EN

18.09.2024, 15:17 Wersja do druku

Warszawa. O niezwykłej sile natury, czyli premiera opery ekologicznej Teatru Guliwer i „Małej Warszawskiej Jesieni”

Teatr Lalek Guliwer zaprasza na pierwszą premierę w sezonie – operę ekologiczną „Szczur i Drzewo”, która odbędzie się 28 września na Scenie Basen Artystyczny w ramach 14. Festiwalu Muzyki Współczesnej dla Dzieci Mała Warszawska Jesień i 67. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”.

fot. proj. Julia Juzyk

Muzykę do tej wyjątkowej produkcji skomponował kompozytor Jerzy Kornowicz, a libretto napisała Urszula Zajączkowska – polska botaniczka, eseistka i poetka, nominowana m.in. do Paszportów Polityki, laureatka Nagrody Literackiej Gdynia i Nagrody Fundacji im. Kościelskich. Operę wyreżyseruje Robert Drobniuch – dyrektor Teatru Guliwer.

Opera „Szczur i Drzewo” jest współczesną baśnią zaangażowaną, która podejmuje problemy związane ze zmianami klimatycznymi. Poetycka opowieść o pierwotnej sile przyrody rysuje emocjonalny obraz walki i odnowy, pozostawiając widza z głębokim przesłaniem o trwałości nadziei. Ta alegoryczna historia ukazuje siłę natury i jej zdolność do regeneracji, podkreślając, że nawet w najciemniejszych chwilach może zrodzić się nowe życie.

- Bardzo mi zależało, aby stworzyć coś, co da młodym ludziom więcej nadziei. Aby poczuli jak wielka moc jest w przyrodzie i że często wystarczy tylko przestać ją niszczyć, a sama odtworzy się na swój, często niepojęty dla człowieka sposób – mówi autorka libretta Urszula Zajączkowska. 

Tematem opery jest świat roślin oraz relacja różnych elementów przyrody w ekosystemie i człowieka z naturą. Premierowe pokazy opery będą ostatnim etapem pracy nad muzycznym dziełem, które powstawało w procesie współpracy artystów i edukatorów z dziećmi i młodzieżą w spektrum autyzmu. 

 - Osobiście operę „Szczur i Drzewo” odbieram przez postać milczącego Drzewa, w którym dostrzegam osoby wyłączone ze wspólnoty. Utożsamiam się z Drzewem i pragnę je zaprosić do naszego „razem”. W naszej inscenizacji inspirujemy się współpracą z osobami w spektrum autyzmu. To są ważne doświadczenia, wymiany wrażliwości i myśli, dzięki którym stajemy się mądrzejsi – mówi reżyser opery Robert Drobniuch. 

Obok Urszuli Zajączkowskiej, Jerzego Kornowicza i Roberta Drobniucha w realizację opery zaangażowanych jest wiele artystów i artystek. Scenografię do opery zaprojektowała Katarzyna Proniewska-Mazurek, choreografię przygotowała Alicja Nauman, za reżyserię światła odpowiada Prot Jarnuszkiewicz, a za reżyserię dźwięku Jan Olejniczak. Na scenie zobaczmy i usłyszymy: Joannę Freszel (sopran), Izabelę Zachowicz (aktorka), Jakuba Kowalczyka (aktor), Hannę Wlaź (tancerka) oraz instrumentalistów: NeoQuartet w składzie: Karolina Piątkowska-Nowicka - skrzypce, Paweł Kapica - skrzypce, Michał Markiewicz - altówka i Krzysztof Pawłowski - wiolonczela a także: Piotra Nowickiego – fortepian, sampler oraz Pawła Nowickiego – instrumenty perkusyjne. 

Merytoryczną opiekę nad projektem sprawuje Anna Kierkosz, a za dostępność i współpracę z osobami w spektrum autyzmu odpowiada Julianna Chrzanowska. Opera powstała we współpracy z Marianną Grabowską, Jakubem Piszkiem, Antoniną Wieteską i Łukaszem Wojdalskim.

Pokazy premierowe zostały dofinansowane przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu ”Kultura Dostępna”.

 Więcej informacji o premierze opery dostępnych jest na www.teatrguliwer.pl  i www.warszawska-jesien.art.pl

Źródło:

Materiał nadesłany