EN

26.01.2022, 10:41 Wersja do druku

Warszawa. Dyskusja o duńskiej dramaturgii w IT

Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego zaprasza 9 lutego o godz. 18:00 na kolejne spotkanie z cyklu „Książka w teatrze”. Poświęcimy je dwutomowej antologii „Duńskie sztuki współczesne”, która ukazała się nakładem wydawnictwa ADiT na przełomie 2021/2022. Spotkanie odbędzie się w formule online i będzie dostępne na stronie internetowej IT, naszym kanale na YouTube oraz na profilu na Facebooku.

fot. mat. organizatora

W dyskusji poświęconej duńskim dramatom wezmą udział autorzy przekładów – Paweł Partyka i Bogusława Sochańska, autorka posłowia – Justyna Zar Schabowska oraz wydawczyni Elżbieta Manthey. Spotkanie poprowadzi Tomasz Miłkowski. Gości przywita Anna Hausner.

Fragmenty sztuk przeczyta Sławomir Grzymkowski.

Sławomir Grzymkowski – polski aktor teatralny, filmowy i telewizyjny, absolwent PWST w Warszawie.

Elżbieta Manthey – absolwentka pionierskiego Wydziału Kulturoznawstwa we Wrocławiu. Szefowa Agencji Dramatu i Teatru. Pierwsza niezależna agentka teatralna w Polsce, wydawczyni

Tomasz Miłkowski – dziennikarz, krytyk teatralny, autor książek poświęconych teatrowi. Przewodniczący polskiej sekcji Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Teatralnych.

Paweł Partyka – reżyser fil­mowy i teatralny, dramaturg, tłumacz literatury duńskiej na język polski i tłumacz polskiej poezji na język duński.

Bogusława Sochańska – absolwentka filologii duńskiej na UAM, tłumaczka, autorka esejów poświęconych duńskiej literatu­rze i kulturze.

Justyna Zar Schabowska
– aktorka, reżyserka, absolwentka Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie, Wydziału Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku.

***

    Dramaturgia duńska, niezależnie od tego, czy prezentuje swe bardziej ekstra- czy introwertyczne oblicze, bezkompromisowo podejmuje dialog ze swoimi czasami (nie wchodząc przy tym w doraźny romans z polityką). Przygląda się niczym pod mikroskopem rozterkom współczesnego człowieka. Śledzi podskórne siły rządzące życiem jednostki, zagłębia się w życie społeczeństwa. Obnaża bezlitośnie brak poczucia tożsamości, niedosyt poczucia celu i sensu życia oraz zagubienie człowieka w sobie samym. Kryzys tożsamości dotyka bowiem nie tylko człowieka, ale również samego teatru. Człowiek (ani teatr) nie jest już jednoznacznie godzien obrony. Jest za to godzien zrozumienia.

   − z „Posłowia” Justyny Zar Schabowskiej

Źródło:

Materiał własny