Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego zaprasza 9 lutego o godz. 18:00 na kolejne spotkanie z cyklu „Książka w teatrze”. Poświęcimy je dwutomowej antologii „Duńskie sztuki współczesne”, która ukazała się nakładem wydawnictwa ADiT na przełomie 2021/2022. Spotkanie odbędzie się w formule online i będzie dostępne na stronie internetowej IT, naszym kanale na YouTube oraz na profilu na Facebooku.
W dyskusji poświęconej duńskim dramatom wezmą udział autorzy przekładów – Paweł Partyka i Bogusława Sochańska, autorka posłowia – Justyna Zar Schabowska oraz wydawczyni Elżbieta Manthey. Spotkanie poprowadzi Tomasz Miłkowski. Gości przywita Anna Hausner.
Fragmenty sztuk przeczyta Sławomir Grzymkowski.
Sławomir Grzymkowski – polski aktor teatralny, filmowy i telewizyjny, absolwent PWST w Warszawie.
Elżbieta Manthey – absolwentka pionierskiego Wydziału Kulturoznawstwa we Wrocławiu. Szefowa Agencji Dramatu i Teatru. Pierwsza niezależna agentka teatralna w Polsce, wydawczyni
Tomasz Miłkowski – dziennikarz, krytyk teatralny, autor książek poświęconych teatrowi. Przewodniczący polskiej sekcji Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Teatralnych.
Paweł Partyka – reżyser filmowy i teatralny, dramaturg, tłumacz literatury duńskiej na język polski i tłumacz polskiej poezji na język duński.
Bogusława Sochańska – absolwentka filologii duńskiej na UAM, tłumaczka, autorka esejów poświęconych duńskiej literaturze i kulturze.
Justyna Zar Schabowska – aktorka, reżyserka, absolwentka Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie, Wydziału Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku.
***
Dramaturgia duńska, niezależnie od tego, czy prezentuje swe bardziej ekstra- czy introwertyczne oblicze, bezkompromisowo podejmuje dialog ze swoimi czasami (nie wchodząc przy tym w doraźny romans z polityką). Przygląda się niczym pod mikroskopem rozterkom współczesnego człowieka. Śledzi podskórne siły rządzące życiem jednostki, zagłębia się w życie społeczeństwa. Obnaża bezlitośnie brak poczucia tożsamości, niedosyt poczucia celu i sensu życia oraz zagubienie człowieka w sobie samym. Kryzys tożsamości dotyka bowiem nie tylko człowieka, ale również samego teatru. Człowiek (ani teatr) nie jest już jednoznacznie godzien obrony. Jest za to godzien zrozumienia.
− z „Posłowia” Justyny Zar Schabowskiej