Sezon 2022/23 w Teatrze Ateneum to nowe propozycje oparte na ciekawej literaturze światowej m.in. Sandora Máraiego, Erica -Emmanuela Schmitta czy Hanocha Levina. Ateneum w nowym sezonie to również powrót spektakli, które miały swoją premierę w poprzednich latach, a cieszą się ogromnym zainteresowaniem widzów.
PREMIERY
5 listopada 2022 roku premierę będzie miała „ALICJA W KRAINIE SNÓW” - specjalnie napisana dla ATENEUM sztuka dwojga autorów: dramatopisarki Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk i reżysera Wawrzyńca Kostrzewskiego, na motywach słynnej „Alicji w Krainie Czarów” Lewisa Carrolla.
Z dwuczęściowej powieści autorzy pozostawili główny wątek: przygody kilkunastoletniej dziewczynki w wyimaginowanym świecie ludzi i zwierząt zaludniających fantazję nadwrażliwego dziecka. Akcję przenieśli do „nierzeczywistej rzeczywistości” współczesnej szkoły, której uczennica czuje się po trosze więźniem, marzącym o ucieczce w świat nieznanej jeszcze dorosłości. Nim to nastąpi, trzeba się rozliczyć z niepokojącym, cudownym, ale i pełnym lęków dzieciństwem. Spektakl dla nastolatków, ich rodziców i wszystkich, którzy stęsknili się za Alicją, jest zaproszeniem do wspólnej podróży po podziemnym świecie Białego Królika, Kota z Cheshire, Kapelusznika, Myszy, Gąsienicy, Króla, Królowej, Księżnej oraz sióstr Elzy, Zelzy i Anelzy.
„WZRUSZ MOJE SERCE” to mało jeszcze znana w Polsce sztuka wybitnego i bardzo popularnego dramatopisarza izraelskiego Henocha Levina, który jak mało kto potrafi bezbłędnie łączyć prześmieszność z goryczą i delikatność z okrucieństwem. Taka jest też sztuka, której premierę Teatr Ateneum zaplanował na 17 lutego 2023. To rzecz niewzruszonej i zarazem beznadziejnej miłości pewnego nic nieznaczącego mężczyzny w średnim wieku do kobiety o zbyt szerokim sercu, by mogła pokochać tylko jednego.
- Powiada się, że tylko miłość prawdziwie ślepa potrafi wytrzymać wszystko, nawet najgorsze upokorzenia. Ale bywa, że głupota takiej miłości graniczy z szacunkiem dla niewzruszonej wiary w siłę uczucia. Śmiech z naiwnego idioty czasem więźnie w gardle... - mówi Artur Tyszkiewicz, dyrektor teatru i reżyser, uchodzący za „specjalistę od Levina”, twórca kilku znakomitych spektakli opartych o jego sztuki. W głównych rolach wystąpią Łukasz Simlat, Julia Kijowska i Grzegorz Damięcki.
Kolejna premiera nowego sezonu to adaptacja zapomnianych XIX-wiecznych wspomnień z syberyjskiego zesłania pewnego polskiego szlachcica muzyka, Konstantego Wolickiego. „ZESŁANIE” to opowieść nietypowa na tle innych, przeważnie czysto literackich, świadectw z okresu Polski pod zaborami. Wolicki, wprawdzie uczestnik Powstania Listopadowego, po upadku tegoż zrywu został zupełnie przypadkowo wplątany w polityczne tryby carskiej Rosji. Na Syberii spędził 7 lat, co obrazowo i z polotem opisał we „Wspomnieniach” wydanych
w 1876 roku. Nie był typowym zesłańcem cierpiącym katusze „pod carskim butem”; zlecono mu jako muzykowi zorganizowanie orkiestry złożonej z więźniów. Groza w tych wspomnieniach miesza się z wisielczym humorem, zaś opisy Rosji i Rosjan z tamtych czasów zdumiewająco zdają się pasować do czasów dzisiejszych. Przez pryzmat wojny w Ukrainie niezwykłe świadectwo sprzed półtora stulecia nabiera szczególnej wagi. Autorem adaptacji i reżyserem jest Mikołaj Grabowski, twórca osobnego, własnego stylu teatralnego, o czym będziemy mogli przekonać się także w tej inscenizacji, które premiera odbędzie się w kwietniu 2023.
W tym sezonie planujemy również wystawienie adaptacji słynnej powieści wybitnego węgierskiego prozaika i poety Sándora Máraiego „ZNIEWAŻENI”. Twórcami przedstawienia są dwaj aktorzy Teatru Ateneum: Przemysław Bluszcz (tutaj w roli adaptatora i reżysera) oraz Dariusz Wnuk (wcielający się w postać Pétera Garrena).
Márai z wielką dogłębnością scharakteryzował w „Znieważonych” symptomaty kultury masowej: na salonach i ulicach Paryża lat 30-tych XX w., przeobrażenia w życiu politycznym i obyczajowym. Znajdujemy tu dramatyczne przeczucie nadchodzącego upadku kultury, poprzedzone pozbawieniem jej treści i sensu.
Czy coś to Państwu przypomina? Budzi niepokój i niebezpieczne skojarzenia? Słusznie. Dlatego właśnie twórcy spektaklu zapragnęli umożliwić Widzom Teatru ATENEUM spotkanie z „nie tylko z wielką literaturą, ale i niezwykłym profetycznym tekstem, który dzisiaj – w świecie kryzysu najważniejszych wartości – może odmienić niejedno ludzkie życie i sumienie”.
Tematem sztuki „WARIACJE ENIGMATYCZNE”, do której próby Teatr Ateneum rozpocznie jeszcze w tym sezonie jest problem stary jak świat, czyli skomplikowana natura miłości: jej kaprysy, trud poświęcenia, lęk, ból i tęsknota. Dramat jej poszukiwania i ucieczki o niej.
To bardzo znana i lubiana przez publiczność sztuka, równie znanego współczesnego, francuskiego autora Erica-Emmanuela Schmitta. Jego sztuki kilkakrotnie już gościły repertuarze Teatru Ateneum, ale „Wariacje enigmatyczne” – kameralną opowieść o pozornie zwyczajnym spotkaniu znanego pisarza-noblisty i dziennikarza, który przyjechał przeprowadzić z nim wywiad – zagramy po raz pierwszy.
Kameralna rozmowa obu bohaterów, granych przez dwóch świetnych aktorów Krzysztofa Tyńca i Grzegorza Damięckiego, obfituje w szereg zaskakujących puent - tak fabularnych, co psychologicznych, zwrotów akcji, błyskotliwych dialogów i zmian napięć i nastrojów.
Premiera „WARIACJI ENIGMATYCZNYCH” otworzy sezon 2023/2024.
REPERTUAR
W sezonie 2022/23 Teatr Ateneum zagra również swój dotychczasowy repertuar - spektakle, które miały swoją premierę w poprzednich latach, a także w ostatnim sezonie, m.in. „MERLIN MONGOŁ” w reż. Bogusława Lindy i „TO WIEM NA PEWNO”, reż. Iwona Kempa z Agatą Kuleszą i Przemysławem Bluszczem w rolach głównych, „DZIEŃ ŚWIRA” w reż. Piotra Ratajczaka, który już zdążył zebrać bardzo dobre recenzje, czy „MENELIADĘ” – monodram Mariana Opanii w jego własnej reżyserii.
MOJE ATENEUM
Teatr wraca w nowym sezonie z kolejnymi odsłonami w ramach cyklu MOJE ATENEUM – spotkań-rozmów z aktorami o historii warszawskiej sceny, największych kreacjach aktorskich, jej specyfice we wspomnieniach i anegdocie.
ZESPÓŁ
Zespół aktorski TEATRU Ateneum rośnie - w zeszłym sezonie powróciła na scenę Agata Kulesza, z Teatru Narodowego dołączyła Milena Suszyńska, przywitaliśmy też Łukasza Simlata. Z początkiem sezonu 2022/2023 zespół zasiliło czterech uzdolnionych aktorów młodego pokolenia:
Jakub Pruski
Student V roku Wydziału Aktorskiego Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. W 2022 zadebiutował na scenie Teatru Ateneum w przedstawieniu „Dzień świra” Marka Koterskiego w reżyserii Piotra Ratajczaka. Od sezonu 2022/23 w zespole Teatru Ateneum im. Stefana Jaracza w Warszawie.
Jakub Sasak
W 2018 ukończył Wydział Aktorski Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie. Współpracował ze scenami teatralnymi w Kielcach, Wałbrzychu, Gdyni, Warszawy. Od 2022/23 w zespole Teatru Ateneum im. Stefana Jaracza w Warszawie. Gra w przedstawieniach „Źli Żydzi” Joshuy Harmona w reż. Macieja Kowalewskiego i „Dzień świra” Marka Koterskiego
w reż. Piotra Ratajczaka.
Paweł Gasztold-Wierzbicki
Student V roku Wydziału Aktorskiego Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. W 2022 zadebiutował na scenie Teatru Ateneum w przedstawieniu „To wiem na pewno” Andrew Bowella w reżyserii Iwony Kempy. Od sezonu 2022/23 w zespole Teatru Ateneum im. Stefana Jaracza w Warszawie.
Jan Wieteska
Student V roku Wydziału Aktorskiego Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. W 2022 zadebiutował na scenie Teatru Ateneum w przedstawieniu „To wiem na pewno” Andrew Bowella w reżyserii Iwony Kempy. Od sezonu 2022/23 w zespole Teatru Ateneum im. Stefana Jaracza w Warszawie.
AKADEMIA W ATENEUM
Oprócz wprowadzenia do zespołu młodych aktorów, Teatr Ateneum podjął też współpracę z AKADEMIĄ TEATRALNĄ im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, w ramach której będą organizowane rezydentury studentów reżyserii – jako asystentów przy spektaklach premierowych. Ponadto, na Scenie 61 pokazywać będziemy najciekawsze spektakle dyplomowe studentów Wydziału Reżyserii oraz dyplomy aktorskie.
DOSTĘPNOŚĆ TEATRU ATENEUM
W rozpoczynającym się sezonie, dzięki grantowi z PFRON (w ramach projektu „Kultura bez barier”) będziemy co miesiąc organizowali pokazy spektakli z audiodeskrypcją i napisami – w tym spektakli premierowych.