Po czasie wymuszonego bezruchu, do którego zdążyliśmy się już przyzwyczaić, pojawiła się możliwość powrotu do regularnej praktyki. Kto jeszcze nie zdążył się przyzwyczaić do dotychczasowej sytuacji? Kto czuje potrzebę działania, które nas porusza? Kto tęskni za myślą, emocją, działaniem? A może, kto chciałby spróbować doświadczeń tej sztuki po raz pierwszy?
Szlachetność, to jest element wyróżniający sztukę teatru pantomimy. Szlachetność ruchu, obserwacji, kontaktu, myślenia. Rzemiosło, które uczy więcej niż da się o nim powiedzieć, w sposób, który już dawno wymyka się jednoznacznym opisom.
Sezon XVII Studia czyli 2022/23, zaczniemy od dwóch spotkań w tygodniu by przebudzić ciało i umysł. W miarę praktyki będziemy oferować dodatkowe zajęcia (różne rodzaje), kursy czy spotkania tematyczne. Dodatkowo, po raz pierwszy w historii Studia dodamy też część "Repertuar", która przybliży nas do scenicznych działań tych, którzy są dla nas teatralną inspiracją. W każdym miesiącu przewidujemy od 6 do 8 spotkań.
Na zajęcia w studio składają się ćwiczenia podzielone na różne kategorie. Od podstawowej gramatyki ciała poprzez różne jej formy pojawiające się na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat, aż po całkiem współczesną formę teatru pantomimy. Zajęcia opierają się na współczesnej formie sztuki mimu obejmując: Pantomimę klasyczną, elementy techniki E. Decroux, komedię/dramat ciała, kompozycję, zadania aktorskie, improwizacje oraz wybrane elementy pracy z ciałem, rekwizytem i szeroko pojętym teatrem plastycznym.
Podstawowa zasada, które powinna kierować teatrem pantomimy to umiejętne połączenie myśli, emocji i działania. Poprzez zgłębianie poszczególnych ćwiczeń staramy się tego doświadczyć, poczuć i dzięki temu zrozumieć. Praca podczas zajęć polega między innymi na analizie ruchu, naszych stanów emocjonalnych oraz sposobu ich ukazywania.
Sztuka teatru pantomimy nie jest teatrem bez słów jest to teatr, który funkcjonuje poza słowami dając tym samym aktorowi nieograniczone możliwości wypowiedzi.
Więcej informacji na temat zajęć na stronie Studia Pantomimy
www.mimowie.pl/studio-pantomimy
Miejsce
Sala Studia Fundacji Warszawskiego Centrum Pantomimy, to nowa przestrzeń na mapie Warszawy. Miejsce o powierzchni 53 m2 jest naszą pracownią, miejscem prób i spotkań. Powstała specjalnie po to, by można w niej było praktykować sztukę teatru pantomimy/niewerbalnego/fizycznego.
Jak zacząć?
Na zajęcia Studia Pantomimy zapraszamy te osoby, które zajmują się teatrem pantomimy oraz tych, dla których będzie to pierwszy kontakt z tym rodzajem teatru. Zajęcia prowadzą: Bartłomiej Ostapczuk oraz zaproszeni goście W razie potrzeby zajęcia są prowadzone w języku polskim i angielskim.
Zajęcia będą odbywały się we Wtorki i Czwartki w godzinach 19.00-21.00
Miejsce: Studio Centrum Pantomimy ul. Wynalazek 1B (3 piętro)
Zapisy na zajęcia są możliwe po uprzednim kontakcie z nami!
e-mail: [email protected], tel 793 019 736, mimowie.pl
Bartłomiej Ostapczuk
Aktor-mim, reżyser przedstawień teatru pantomimy, autor choreografii, ruchu scenicznego, nauczyciel. Dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Mimu w Warszawie. Pomysłodawca i założyciel Warszawskiego Centrum Pantomimy, Teatru Pantomimy Mimo. Zarządza, realizuje, tworzy projekty i produkcje artystyczne w zakresie teatru pantomimy, teatru wizualnego i edukacji teatralnej. Od 2005 roku prowadzi w Warszawie Studio Pantomimy. Gościnnie naucza teatru pantomimy w szkołach teatralnych w Polsce i zagranicą. W latach 1998-2001 aktor Warszawskiego Teatru Pantomimy oraz Studia Mimów. Sztuki teatralnej uczył się w Polsce, USA i Hiszpanii.
Od 1999 r. jako aktor wystąpił w ponad 40 ponad przedstawieniach teatralnych realizowanych między innymi w Polsce, Czechach, USA czy Luksemburgu.
Występował na scenach teatralnych Japonii, Puerto Rico, Stanów Zjednoczonych, Anglii, Niemiec, Chin, Litwy, Rosji, Francji, Polski, Izraela, Korei Południowej, Ukrainy, Czech, Słowacji, Hiszpanii, Nowej Zelandii, Portugalii, Luksemburga, Szwecji i Norwegii.
Laureat nagród i wyróżnień teatralnych w Polsce i na świecie, m.in: Grand Prix Festiwalu Teatrów Jednego Aktora (Warszawa 2003). Najlepszy scenariusz i reżyseria - Festiwal Komediada. Ukraina/Odessa (2014). W 2020 r. otrzymał medal Prezydenta Miasta Lublin "w uznaniu osiągnięć w pracy artystycznej oraz za wkład w rozwój polskiej sceny teatralnej”. W 2022 r. laureat medalu Pro Mazovia "Za wybitne zasługi i całokształt działalności na rzecz województwa Mazowieckiego"