EN
13.06.2022, 15:53 Wersja do druku

Warszawa. Nowy sezon 2022/2023 w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej

Teatr Wielki - Opera Narodowa ogłasza premiery i repertuar na sezon 2022/2023. Sprzedaż biletów ruszy 21 czerwca o godz. 11.00.

fot. mat. teatru

Szanowni Państwo, Drodzy Widzowie,

sytuacja pandemiczna znacznie wpłynęła na kształt repertuaru dwóch ubiegłych sezonów i w pewnym stopniu naznaczyła też nadchodzący 2022/23. Powoli odnajdujemy się w świecie, który pamiętamy sprzed czasów epidemii koronawirusa. Zarazem jednak naszą rzeczywistość dotyka agresja Rosji na Ukrainę. I choć dziś nie jest to już ten sam bezpieczny świat, postaramy się zapewnić naszej publiczności niezapomniane chwile w kontakcie ze sztuką prezentowaną na scenach Teatru Wielkiego - Opery Narodowej. Mamy nadzieję, że w sezonie 2022/23 zaprezentujemy Państwu pełny repertuar, a z każdym kolejnym będziemy mieć dla naszych widzów więcej zróżnicowanych propozycji repertuarowych.

Chorus Opera

Dyrygent: Patrick Fournillier

Pierwsza nowa produkcja, jaką zaprezentujemy na naszej scenie w nadchodzącym sezonie, to spektakl będący połączeniem inscenizowanych fragmentów oper, a konkretnie ich scen zbiorowych.

W programie Chorus Opera znajdą się najpiękniejsze partie chóralne z oper m.in. Bizeta, Moniuszki, Pucciniego, Verdiego, czy Wagnera. Wieczór rozpocznie się słynnym, napisanym z niezwykłym rozmachem chórem O Fortuna z kantaty scenicznej Carmina Burana Carla Orffa, następnie zabrzmi muzyka włoska. Usłyszmy utwory chóralne z oper Giacoma Pucciniego: Coro a bocca chiusa (Chór z zamkniętymi ustami) z II aktu opery Madama Butterfly oraz Perche tarda la luna (Czemu księżyc tak późno) z I aktu Turandot. Nie zabraknie utworów z oper Giuseppe Verdiego: Fuoco di gioia z Otella, chóru Cyganów z Trubadura i Auto da fé z Don Carlosa, które zakończy część pierwszą wydarzenia. Nie tylko muzyka włoska zabrzmi tego wieczora. Usłyszymy chór mieszczan ze Śpiewaków norymberskich i chór marynarzy z Latającego Holendra Richarda Wagnera. Zabrzmi zmysłowa Pieśń Roksany z Króla Rogera Karola Szymanowskiego, mazura ze Strasznego dworu Stanisława Moniuszki, a także monumentalny Magnus Dominus z Siedmiu bram Jerozolimy Krzysztofa Pendereckiego, w którym śpiewają trzy chóry mieszane.

Znakomite utwory chóralne zabrzmią w wykonaniu Chóru Teatru Wielkiego - Opery Narodowej oraz solistów, z towarzyszeniem Orkiestry TW-ON pod batutą Maestro Patricka Fournillier.

Premiera: 07/10

Spektakle: 08/10, 09/10, 28/10, 29/10, 30/10, 04/02, 30/04

***

Adolphe-Charles Adam

Giselle

Balet romantyczny w dwóch aktach

Choreografia: Jean Coralli i Jules Perrot/Marius Petipa

Realizacja baletu: Maina Gielgud

Miłośników tańca z pewnością ucieszy fakt, że w nadchodzącym sezonie powróci do naszego repertuaru Giselle z muzyką Adolphe-Charlesa Adama do libretta: Théophile’a Gautier i Julesa-Henriego Vernoy de Saint-Georges w choreografii Jean Coralli i Julesa Perrota.

To arcydzieło baletowe twórców francuskiego romantyzmu. Giselle to początkowo beztroska dziewczyna zakochana w uwodzicielskim Loysie, nie podejrzewająca, że jest on przebranym za wieśniaka księciem Albrechtem, aż do momentu jego zdemaskowania, co zszokowana kobieta przypłaca obłędem i śmiercią.

Powraca jednak jako willida, dołączając do duchów zmarłych, skrzywdzonych dziewcząt, jednak siła jej miłości do księcia sprawia, że ratuje go swym tańcem przed ich zemstą. Ta wzruszająca rola, łącząca w sobie sielankowy wdzięk i głęboki dramatyzm doczekała się wielu wspaniałych kreacji najsłynniejszych balerin świata. Ostatnim realizacjom tego baletu na scenie Opery Narodowej towarzyszyła stylowa scenografia i piękne kostiumy Andrzeja Kreutza Majewskiego, oddające romantyczny klimat francuskiego arcydzieła. Polski Balet Narodowy postanowił więc sięgnąć po raz kolejny do malarskiej wizji wielkiego polskiego scenografa, realizując Giselle w jego odtworzonej inscenizacji plastycznej.

To ambitne przedsięwzięcie będzie więc zarazem hołdem dla światowej sławy polskiego artysty, który w latach 1966-2005 pozostawał naczelnym scenografem Teatru Wielkiego.

Premiera: 25/11

Spektakle: 26/11, 27/11, 30/11, 01/04, 02/04, 04/04, 05/04
Giuseppe Verdi

***

Moc przeznaczenia

Libretto: Francesco Maria Piave

Reżyseria: Mariusz Treliński

Z pewnością będzie dla Państwa zaskoczeniem pierwsza operowa pozycja premierowa, którą zagramy po 123 latach od jej ostatniego wznowienia na warszawskiej scenie.

Będzie to Moc przeznaczenia Giuseppe Verdiego. I choć dzieło uchodzi za operę nieco zbyt rozbudowaną, obfitującą postaciami epizodycznymi, z nadmierną ilością nieprawdopodobnych sytuacji i zdarzeń, nie schodzi ze światowych scen, nie tracąc na atrakcyjności.

Spektakl ten miał swoją polską premierę w Teatrze Wielkim w styczniu 1871 roku, a zadyrygował go wówczas znakomity Cesare Trombini. Kolejny raz dzieło włoskiego kompozytora wystawione zostało na scenie Teatru Letniego w 1889 roku, w reżyserii Leopolda Matuszyńskiego, a orkiestrę poprowadził równie wybitny Jan Quattrini.

Inscenizacji, którą przedstawimy na scenie Opery Narodowej w najbliższym sezonie, podejmie się Mariusz Treliński. W spektaklu zaśpiewa m.in. Tomasz Konieczny, który w poprzednim sezonie pojawił się na naszej scenie w tytułowej partii Cardillaca.
Spektakl z muzyką Verdiego powstaje w wyniku koprodukcji z Metropolitan Opera w Nowym Jorku i na pewno zaskoczy najnowszą interpretacją. Będzie to trzecie z kolei przedstawienie w reżyserii Mariusza Trelińskiego dla słynnej MET, po dyptyku Jolanta Piotra Czajkowskiego i Zamek Sinobrodego Béli Bartóka oraz Tristanie i Izoldzie Richarda Wagnera.

Premiera: 13/01

Spektakle: 15/01, 18/01, 20/01, 22/01

***

Astor Piazzolla

Maria de Buenos Aires

Libretto: Horacio Ferrer

Reżyseria: Wojciech Faruga

Z wybrzeży Anglii przeniesiemy naszych widzów do tętniącej życiem, energetycznej i kosmopolitycznej stolicy Argentyny. Maria de Buenos Aires, tango-opera zmarłego argentyńskiego kompozytora Astora Piazzolli z librettem Horacio Ferrera, to historia owładniętej marzeniami kobiety, zarówno bogini jak i ulicznicy, która miota się pomiędzy światłem i cieniem, dobrem i złem, miłością a atrofią uczuć, pragnieniem a odrzuceniem wszelkich złudzeń.

Tytułowa bohaterka stanowi dla kompozytora uosobienie ukochanego miasta. Jest piękna i przeklęta, wyrywa się z nizin społecznych pozornie zyskując wolność, niemniej jednak zniewalają ją wybory, których zmuszona była w imię tej wolności dokonać. Zanurza się w trzewia wielkiego miasta, uprawia najstarszy zawód świata, poznaje mroczne zakamarki zarówno miasta jak i własnej duszy, po czym traci życie w wyniku zetknięcia z mrocznym półświatkiem. Nie znika jednak, gdyż nadal snuje się jak cień po ulicach metropolii. To jedyne w swoim rodzaju misterium rozgrywa się w pulsującym i dynamicznym klimacie ciemnych ulic „boskiego Buenos” w rytmie tanga życia i śmierci.

Premiera: 16/03

Spektakle: 21/03, 23/03, 29/04, 12/05, 14/05

***

Beethoven i szkoła holenderska

Tryptyk baletowy z muzyką Ludwiga van Beethovena

1. Grosse Fuge Choreografia: Hans van Manen
2. Nowa praca Choreografia: Ted Brandsen
3. VII Symfonia Choreografia: Toer van Schayk

W nowym sezonie publiczność baletową zaprosimy również na tryptyk baletowy zatytułowany Beethoven i szkoła holenderska. Mianem szkoły wymienionej w tytule określa się nie tylko malarstwo XV i XVI wieku: braci van Eycków, Memlinga, van der Weydena i Boutsa, działających głównie na terenie Flandrii oraz kompozytorów tamtego okresu.

Możemy mówić o niej także w przypadku formacji choreografów XX wieku skupionych we wpływowym ośrodku artystycznym, jakim jest Het Nationale Ballet w Amsterdamie, założony w 1961 roku przez Sonię Gaskell. To przede wszystkim utalentowani artyści holenderscy: Rudi van Dantzig, Hans van Manen, Toer van Schayk i Ted Brandsen, ale również obecny szef tego zespołu, brytyjski choreograf David Dawson oraz Krzysztof Pastor, dyrektor Polskiego Baletu Narodowego.

Muzyczną inspiracją do tryptyku stanowią dzieła kompozytora, który również miał pochodzenie flandryjskie, choć urodził się w Niemczech – Ludwiga van Bethovena.

Wieczór rozpocznie się jedną z najsłynniejszych choreografii Hansa van Manena, dzieła z 1971 roku, stworzonego dla zespołu Nederlands Dans Theater w oparciu o Grosse Fuge op. 133 i Cavatinę z Kwartetu B-dur op. 130 Beethovena. W polu zainteresowania choreografa znalazły się ciała tancerzy. Nie tylko partnerki i partnera, ale też całej grupy rzeźbionej pod wpływem muzyki. Kolejna część to specjalnie stworzona przez Teda Brandsena na zaproszenie Polskiego Baletu Narodowego choreografia, inspirowana osobowościami artystycznymi warszawskich tancerzy do wybranego utworu fortepianowego kompozytora. W finale wieczoru zobaczymy zaś dzieło Toera van Schayka, znanego już warszawskiej publiczności.
Choreografia powstała w oparciu o VII Symfonię Beethovena.

Premiera: 18/05

Spektakle: 19/05, 20/05, 21/05, 02/06, 03/06, 04/06

***

Benjamin Britten

Peter Grimes

Libretto: Montagu Slater

Reżyseria: Mariusz Treliński

Po sukcesie premiery Billy Budd Benjamina Brittena z 2019 roku, znów sięgamy po tytuł tego kompozytora.

Tym razem na naszej scenie wystawimy przepiękną muzycznie operę Peter Grimes, wraz z którą narodziła się narodowa opera angielska. Po raz pierwszy wykonano ją w Sadler’s Wells w Londynie 7 czerwca 1945 roku i od tamtej pory dzieło wystawiane jest na wszystkich scenach światowych.

Reżyserami, którzy podjęli się produkcji tego spektaklu byli m.in. John Cranko i Willy Decker.

Na warszawskiej scenie zobaczymy go poprzez pryzmat wyobraźni artystycznej Mariusza Trelińskiego, który od dawna nosił się z zamiarem wyreżyserowania Petera Grimesa, a jako dyrektor artystyczny Teatru Wielkiego - Opery Narodowej przyczynił się do wystawienia na naszej scenie Curlew River i Billy’ego Budda (w koprodukcji z Den Norske Opera & Ballett w Oslo).

Tytułowy bohater to mężczyzna żyjący z połowu ryb, surowy i skryty oraz skłócony z lokalną społecznością, która oskarża go o brutalność wobec młodocianych pomocników i obarcza winą za śmierć jednego z nich.

W partii tytułowej wystąpi Peter Wedd, tenor, którego publiczność Teatru Wielkiego miała okazję usłyszeć w spektaklu Lohengrin w sezonie 2014/15.

Premiera: 23/06

Spektakle: 25/06, 27/06, 29/06

Spektakle w sezonie artystycznym 2022/23:

OPERA

Chorus Opera 07/10 08/10 09/10 28/10 29/10 30/10 04/02 30/04
Aida 14/10 15/10 16/10 04/11 05/11 06/11
La Bohème 04/12 08/12 09/12 10/12 11/12
Moc przeznaczenia 13/01 15/01 18/01 20/01 22/01
Czarodziejski flet 03/02 05/02 11/02 27/05 30/05
Król Roger 10/02 12/02
Carmina Burana (Mgnienie oka) 24/02 25/02 26/02
Maria de Buenos Aires 16/03 21/03 23/03 29/04 12/05 14/05
Tosca 10/03 11/03 12/03 17/03 18/03 19/03
Rigoletto 24/03 25/03 26/03 28/03
Carmen 14/04 15/04 16/04 05/05 06/05 07/05
Straszny dwór 23/04 26/04 28/04
Madame Butterfly 26/05 28/05 31/05
Peter Grimes 23/06 25/06 27/06 29/06

BALET

Don Kichot 15/09 16/09 17/09 18/09 21/12 22/12 23/12 15/03 16/03
Obsesje 30/09 01/10 02/10 08/10 21/04 22/04 23/04
Dracula 21/10 22/10 23/10 25/10 15/12 16/12 17/12 18/12 16/02 17/02 18/02 19/02
BER. Tryptyk baletowy (produkcja Teatru Wielkiego w Poznaniu) 20/11
Giselle 25/11 26/11 27/11 30/11 01/04 02/04 04/04 05/04
Kreacje 15 12/01 14/01 15/01
Exodus/Bieguni-Harnasie 28/01 29/01 31/01
Beethoven. Szkoła holenderska 18/05 19/05 20/05 21/05 02/06 03/06 04/06
Fredriana 22/06 24/06 28/06 30/06

W nowym sezonie artystycznym mamy również ciekawe propozycje dla miłośników sztuk pięknych. Muzeum Teatralne oraz Galeria Opera zaproszą na kolejne ekspozycje.

Już we wrześniu zainaugurujemy nowy sezon artystyczny wystawą współtwórcy i jednego z pomysłodawców utworzenia Galerii Opera – Adama Myjaka: rzeźbiarza i pedagoga, profesora i rektora Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 1990–1996, 1999–2006 i 2012–2020. Nie każdy ma świadomość, że wiele razy oglądał prace tego artysty, tymczasem to on właśnie, wespół z Antonim Pastwą, stworzył rozpędzoną kwadrygę na frontonie Teatru Wielkiego. Monumentalne figury, nieraz bez rąk lub głów, z zamkniętymi oczyma – to znak rozpoznawczy rzeźbiarza.

Kolejni artyści, których dzieła zaprezentujemy w ekspozycyjnych przestrzeniach Teatru Wielkiego - Opery Narodowej, to: Antoni Fałat, malarz, którego dzieła oscylują wokół nurtu nowej figuracji i hiperrealizmu, a dominującym motywem jego twórczości jest człowiek i Jerzy Adam Stajuda, artysta zafascynowany chińską kaligrafią, co można zauważyć się w jego malarstwie. Jego kompozycje malarskie zachwycają lekkością i delikatnością, przejrzystością barw, precyzją konstrukcji i mistrzowskim operowaniem pustką. Swoją sztukę nazywał „malarstwem hipnagogicznym”, halucynacyjnym, czymś na pograniczu jawy i snu.

We współpracy z Muzeum Teatralnym powstanie wystawa poświęcona postaci światowej sławy scenografa, malarza i pedagoga, absolwenta krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych i Akademii Sztuk Pięknych w Rzymie – Andrzeja Kreutza-Majewskiego. 60 lat temu artysta rozpoczął współpracę z warszawską sceną operową pamiętną premierą Święta wiosny Strawińskiego. Zrealizował także scenografię do oper: Syn marnotrawny Debussy’ego i Judith Honeggera. W 1966 roku otrzymał nominację na stanowisko naczelnego scenografa Teatru Wielkiego w Warszawie, którą pełnił do 2005 roku. W tym czasie zaczęła się jego wielka międzynarodowa kariera i realizacje dla czołowych teatrów operowych świata.

W nowym sezonie Muzeum Teatralne zaprosi Państwa również na wystawę poświęconą życiu i twórczości Marii Fołtyn. Z okazji przypadającej w grudniu 2022 roku 10. rocznicy śmierci artystki wystawa będzie miała charakter wspomnieniowy. Na ekspozycji zaprezentowane zostaną unikatowe fotografie, portrety sceniczne, kostiumy teatralne, afisze, statuetki, liczne odznaczenia i pamiątki ofiarowane z okazji festiwali Moniuszkowskich, wyjazdów zagranicznych i okrągłych jubileuszy związanych z jej karierą artystyczną.

Motywem wiodącym pozostanie Halka – od debiutu śpiewaczki w tej partii na scenie gdańskiego Studia Operowego w 1949 roku po dokonania reżyserskie i rozsławianie twórczości operowej Stanisława Moniuszki na światowych scenach operowych, od Hawany po Tokio i Osakę, poprzez Samarę, Stambuł, Nowosybirsk, Moskwę i kraje demokracji ludowej.

Ponadto, Muzeum Teatralne zrealizuje wystawę nawiązującą do twórczości Otto Axera, jednego z najciekawszych polskich scenografów II poł. XX w., a także malarza, grafika ilustratora, absolwenta krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Axer jako scenograf zadebiutował w 1932 roku w Teatrze Miejskim we Lwowie, gdzie współpracował między innymi z Leonem Schillerem i Andrzejem Pronaszką. Od tego czasu teatr był jego największą pasją. Po wojnie Axer był scenografem Teatru Polskiego w Warszawie. Współpracował z Teatrem Wojska Polskiego w Łodzi, a gościnnie m.in. z Teatrem Powszechnym i Teatrem im. Jaracza w Łodzi, Teatrem Współczesnym i Wielkim w Warszawie. W swej twórczości malarskiej skupiał się przede wszystkim na kameralnych formach, powstających na podstawie wcześniejszych studiów rysunkowych.

W nowym sezonie nie zabraknie również atrakcji dla najmłodszych i ich opiekunów, przygotowanych przez Dział Programów Edukacyjnych TW-ON.

Sprzedaż biletów na spektakle do końca 2022 roku rusza już 21 czerwca o godzinie 11.00. W tym dniu z okazji Święta Muzyki dla naszych widzów dostępna będzie zniżka 21% przy zakupie biletów na wszystkie wydarzenia z wyjątkiem Gali Sylwestrowej i projektów edukacyjnych oraz imprez zewnętrznych.

Kasy biletowe w holu głównym: czynne od wtorku do niedzieli w godz. 11.00–19.00

Butik (i kasa) w lewym skrzydle Teatru: czynny codziennie w godz. 11.00–19.00

Bilety online: https://teatrwielki.pl/repertuar/sezon-202223/

Galeria Opera i Muzeum Teatralne: czynne od wtorku do niedzieli w godz. 12.00–18.00

Do zobaczenia w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej!

Źródło:

Materiał nadesłany

Wątki tematyczne