Od dzisiaj uczniowie młodszych klas rozpoczynają zdalną naukę, ale w domach zostaje też coraz więcej przedszkolaków. Specjalnie dla nich i ich rodziców, często także pracujących zdalnie, Fundacja Artystyczna Młyn przygotowała program „ZOBACZ, JAK SOBIE WYOBRAŻAM”.
Jego ideą jest wsparcie dziecka w roli inicjatora własnych – bazujących na wyobraźni zabaw – poprzez uwagę i aprobatę rodzica. Na program składają się scenariusze i filmiki udostępnione na platformie MŁYNOTEKA. Stopniowo na nowo powstałej platformie udostępniane będą kolejne materiały dla dzieci i spektakle online dla widzów dorosłych.
Odizolowane od rówieśników dziecko często doświadcza nudy. Rodzic z kolei staje przed wyzwaniem, jak połączyć opiekę nad swoim przedszkolakiem z pracą zawodową czy domowymi obowiązkami. Te, pozornie wykluczające się potrzeby, da się pogodzić. Program „ZOBACZ, JAK SOBIE WYOBRAŻAM” kształci w dziecku umiejętność przełożenia własnych pomysłów i wyobrażeń na konstruktywne działanie twórcze. Autorski program został opracowany przez aktorów i animatorów z Fundacji Artystycznej Młyn i psychologów z Ośrodka Pomocy Psychologicznej INTRA.
Zabawy i aktywności podzielone zostały na osiem dni, program można jednak realizować we własnym tempie. Scenariusz każdego dnia zawiera: list do rodzica i dziecka, instrukcje dla rodzica, oraz filmiki z bezpośrednimi komunikatami do dziecka.
Zuzanna Fijewska-Malesza, pomysłodawczyni i współautorka programu: Każde dziecko ma wyobraźnię, czasem potrzebuje tylko przestrzeni, pomocy i warunków, żeby umieć z niej skorzystać. I to jest nasze zadanie, które podejmujemy w programie „ZOBACZ, JAK SOBIE WYOBRAŻAM”: nauczyć nasze dzieci, jak korzystać z własnego potencjału. Rozwijanie w małym człowieku takiej umiejętności daje szansę na to, że jak będzie starszy, nadal będzie korzystać ze swoich zasobów, że będzie potrafił wyjść poza schemat, być twórcą i kreatorem swojej rzeczywistości, a nie tylko odbiorcą. Całość programu jest zatem rodzajem „podpowiedzi” – jak wspólna, a także samodzielna, zabawa może wyglądać. Jednak to od dziecka, jego pomysłów i wyobraźni zależy ostateczny kształt podejmowanych działań. To dziecko znajduje się w roli twórcy i „przewodnika” wyobraźniowych zabaw, rodzic pozostaje w roli „pomocnika”, a my, czyli aktorzy i animatorzy jesteśmy tylko „podpowiadaczami”.
Program udostępniany jest na platformie MŁYNOTEKA pod adresem: mlynoteka.mlyn.org.
Do końca roku można z niego skorzystać bezpłatnie, po uprzedniej rejestracji.
Platforma MŁYNOTEKA jest w rozbudowie. Fundacja świadomie zdecydowała się udostępnić jej prototypową wersję, tak żeby rodzice mogli już teraz korzystać z programu. Równolegle dodawane są kolejne funkcjonalności serwisu i poprawiany jest jego wygląd. Jeszcze w tym tygodniu w MŁYNOTECE pojawią się także słuchowiska dla dzieci (do ściągnięcia na własne urządzenie w formacie mp3) oraz spektakle Teatru MŁYN dla widzów dorosłych (jako pierwsze „NIEDZIELNE POPOŁUDNIE” w reż. Natalii Fijewskiej-Zdanowskiej z Pauliną Holtz i Michałem Sitarskim).
REALIZATORZY „ZOBACZ, JAK SOBIE WYOBRAŻAM”:
Zuzanna Fijewska-Malesza – pomysłodawczyni i współtwórczyni programu, aktorka, współzałożycielka Fundacji Artystycznej MŁYN. Autorka słuchowisk dla przedszkolaków oraz „interakcyjnej metody teatralnej”. Na jej podstawie tworzy spektakle teatralne oraz wyobraźniowe warsztaty dla dzieci, w których udział wzięło już ponad 3 tys. przedszkolaków. We współpracy z Warszawskim Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń prowadzi także szkolenia dla nauczycieli z metody pracy z dziećmi opartej o wyobraźnię.
Justyna Szatkowska – współtwórczyni programu, pedagog od kilkunastu lat pracująca z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, związana z pedagogiką Montessori, animatorka po szkole cyrkowej. Od kilkunastu lat współpracuje z Fundacją Artystyczną MŁYN przy programach twórczych dla dzieci, wnosząc niesamowicie dużo energii, ciepła i szalonych pomysłów.
Michał Długołęcki – współtwórca programu, pedagog od kilkunastu lat pracujący z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, nauczyciel i trener Montessori. Ma za sobą ukończone kursy z zakresu „Porozumienia bez przemocy” i „Arteterapii”. Autor filmów edukacyjnych. Animator i współprowadzący zajęcia twórcze z ramienia Fundacji Artystycznej MŁYN. Zafascynowany światem i poszukujący wciąż nowych sposobów na wsparcie rozwoju dziecka.
Ośrodek Pomocy Psychologicznej INTRA – założony w 1991 r. Od początku działalności prowadzi psychoterapię indywidualną i grupową osób dorosłych, dzieci i młodzieży oraz kursy psychoedukacyjne. Od blisko 20 lat zajmuje się kształceniem psychoterapeutów i trenerów. W lutym 2020 r. otworzył Poradnię Zdrowia Psychicznego Dzieci i Młodzieży. W jej ramach stworzył zespół zajmujący się pracą terapeutyczną z dziećmi od 3 roku życia, nastolatkami, rodzicami oraz całymi rodzinami. INTRA jest konsultantem psychologicznym programu „ZOBACZ, JAK SOBIE WYOBRAŻAM”.
Projekt został sfinansowany przez Miasto st. Warszawa.