EN

27.03.2025, 08:02 Wersja do druku

Warszawa. Nagrody Polskiego Ośrodka Międzynarodowego Instytutu Teatralnego /ITI/

Z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru Polski Ośrodek Międzynarodowego Instytutu Teatralnego /ITI/ przyznaje dwie nagrody za osiągnięcia w popularyzowaniu polskiej kultury teatralnej na świecie. 

fot. Łukasz Piecyk, archiwum Wiesława Gerasa i WROSTJA

Nagroda im. Stanisława Ignacego Witkiewicza przyznawana od 1983 roku przez Jury powołane przez Zarząd PO ITI, przeznaczona jest dla cudzoziemca. 

Nagroda Honorowa Sekcji Krytyki PO ITI przyznawana jest osobie polskiego pochodzenia za osiągnięcia w popularyzowaniu polskiej kultury teatralnej na świecie.

Nagroda im. Stanisława Ignacego Witkiewicza

Jury w składzie: 

Anna Galas-Kosil – Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego

Agnieszka Koecher-Hensel – Polski Ośrodek Międzynarodowego Instytutu Teatralnego /ITI/

Małgorzata Mostek-Łączyńska – Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego

prof. Barbara Osterloff – przewodnicząca Jury

dr Dorota Semenowicz

postanowiło jednomyślnie przyznać Nagrodę im. Stanisława Ignacego Witkiewicza za wybitne zasługi w popularyzowaniu polskiej kultury teatralnej na świecie Howardowi Shalwitzowi reprezentującemu Centre for International Theatre Development (USA).

Howard Shalwitz ukończył studia licencjackie na wydziale filozofii w Wesleyan, a magisterskie (nauki społeczne i historia) na Brown Univercity. Po studiach rozpoczął pracę w teatrach w Buffalo, a następnie w Nowym Jorku. Był aktorem, reżyserem i producentem. W 1978 roku wraz z Rogerem Brady i Lindą Reinisch założył Wooly Mammoth Theatre Company i przez 37 lat był jego dyrektorem artystycznym. Do dziś jest to jeden z najważniejszych, otwartych na świat teatrów literackich w Waszyngtonie. Po przejściu na emeryturę w 2018 Howard Shalwitz zacieśnił, trwającą od lat dziewięćdziesiątych XX wieku, współpracę z dyrektorem CITD (Centre for International Theatre Development, Philipem Arnoult, który został laureatem Nagrody im. S. I. Witkiewicza w 2014 roku). Wspólnie przygotowywali i prowadzili od 2020 roku czteroletni projekt LINKAGES: Poland & US wspierany przez amerykańskie fundusze pozarządowe (darowizny od Trust for Mutual Understanding w Nowym Jorku oraz Scott & Evelyn Schreiber w Waszyngtonie). Strategia tego projektu polega na umożliwieniu amerykańskim i polskim artystom wzajemnego obejrzenia ich prac i nawiązania długoletniej współpracy. Jest kontynuacją trwających od trzech dekad działań CITD na rzecz kooperacji między amerykańskimi twórcami teatralnymi a ich rówieśnikami w Europie Wschodniej i Środkowej. Po śmierci Philipa Arnoult w 2024 Howard Shalwitz został dyrektorem CITD. Realizując projekt LINKAGES: Poland & US kontaktuje się z amerykańskimi liderami teatru zainteresowanymi polskim teatrem i organizuje ich przyjazdy do Polski. Od 2022 roku regularnie Amerykanie są gośćmi na Festiwalu Boska Komedia w Krakowie oraz Generation After w Warszawie, nawiązują kontakty i współpracę z polskimi artystami. Lista osób, z którymi się spotykają jest długa. Należą do nich, między innymi: Anna Augustynowicz, Marta Górnicka, Maja Kleczewska, Natalia Korczakowska, Marcin Liber, Paweł Łysak, Katarzyna Minkowska, Anna Smolar, Jakub Skrzywanek, Justyna Sobczyk, Weronika Szczawińska, Bartosz Szydłowski, Wojciech Ziemilski, Michał Zadara.

Nagroda Honorowa Sekcji Krytyki Polskiego Ośrodka Międzynarodowego Instytutu Teatralnego /ITI/

Laureatem Nagrody Honorowej Sekcji Krytyki Teatralnej Polskiego Ośrodka ITI dla osoby polskiego pochodzenia za wybitne zasługi w popularyzowaniu polskiej kultury teatralnej na świecie jest w tym roku Wiesław Geras – animator kultury, dziennikarz, który przez kilkadziesiąt lat swojej pracy zawodowej był ambasadorem polskiej kultury teatralnej na świecie. Jego działalność dotyczyła formy monodramu oraz twórców zajmujących się tym gatunkiem.

Wiesław Geras od 1957 roku pracował w klubach i placówkach upowszechniania kultury w Toruniu i Bydgoszczy, a od 1966 – we Wrocławiu. Od 60 lat związany z ruchem teatralnym. Był prezesem Wrocławskiego Towarzystwa Przyjaciół Teatru, pomysłodawcą, a następnie dyrektorem Międzynarodowych Wrocławskich Spotkań Teatrów Jednego Aktora i Ogólnopolskiego Festiwalu Teatrów Jednego Aktora. Od 2000 wiceprzewodniczący międzynarodowej Rady Dyrektorów Festiwali Teatrów Jednego Aktora, w latach 2005-2006 koordynator artystyczny Festiwalu „Europejskie Teatry Jednego Aktora w Ameryce” w Chicago. Od 2006 roku był dyrektorem Międzynarodowych Toruńskich Spotkań Teatrów Jednego Aktora. Inicjator i pomysłodawca Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Jednego Aktora „MONOBAŁTYK” w Kownie (Litwa) oraz Spotkań Teatrów Jednego Aktora „MONO-TALLINN” w Tallinie (Estonia). Gościł na międzynarodowych i krajowych festiwalach teatrów jednego aktora jako ekspert, wykładowca i członek Jury – brał udział w ponad 100 międzynarodowych festiwalach teatrów jednego aktora. W 2008 pod patronatem UNESCO z jego inicjatywy powstało we Wrocławiu Europejskie Centrum Teatrów Jednego Aktora, którego jest sekretarzem. 

Jest laureatem wielu polskich i zagranicznych nagród, między innymi nagrody Mera Kowna (Litwa) za inicjatywę powołania Międzynarodowego Festiwalu MONOBAŁTYK. 

Dzięki staraniom Wiesława Gerasa polski monodram jest obecny w międzynarodowym obiegu teatralnym, a polscy artyści i artystki zapraszani są na zagraniczne festiwale teatralne. Aktualnie jest emerytem, ale jego działalność ma swoją kontynuację, dzięki wypracowanym przez lata silnym relacjom między polskim i międzynarodowym ruchem teatrów jednego aktora/jednej aktorki.

Źródło:

Materiał nadesłany