EN

2.02.2024, 14:23 Wersja do druku

Warszawa. Monodram „Ginczanka. Przepis na prostotę życia” w Mazowieckim Instytucie Kultury

Mazowiecki Instytut Kultury w lutym przedstawia już trzeci monodram Agnieszki Przepiórskiej w cyklu SOLO INACZEJ. Aktorka, pod reżyserską ręką Anny Gryszkówny, przeistacza się w poetkę Zuzannę Ginczankę. Po przedstawieniu odbędzie się spotkanie z twórczyniami spektaklu.  

fot. mat. Mazowieckiego Instytutu Kultury

Zuzia, dziesięcioletnia dziewczynka pochodzenia żydowskiego, zaczyna pisać wiersze, które po kilku latach są publikowane w szkolnej gazetce „Echa szkolne”, a następnie przynoszą autorce wyróżnienie w konkursie poetyckim „Wiadomości Literackich”, do udziału w którym namówił ją sam Julian Tuwim. 

Od tego momentu wszystko idzie w jej życiu jak po maśle: osiemnastoletnia Zuzanna rozpoczyna współpracę z „Wiadomościami Literackimi”, przenosi się z prowincjonalnego Równego (Wołyń) do wymarzonej Warszawy, podejmuje studia i zaczyna pisać dla „Szpilek”. Przystąpienie do legendarnych Skamandrytów oraz wydanie pierwszego (i jedynego) tomiku poezji O centaurach, nie tylko umacnia pozycję młodej poetki w Warszawie, ale też winduje ją na towarzyski i literacki szczyt. Świat wydaje się leżeć u jej stóp. I wtedy przychodzi wojna. 
Autor tekstu Piotr Rowicki nie buduje hagiografii Ginczanki. Stara się ją odbrązowić, pokazać taką, jaką mogłaby być naprawdę. Tekst ten i postać nie istniałyby jednak na scenie bez czułej narratorki, w którą z niezwykłym poświęceniem i wewnętrzną prawdą wciela się Agnieszka Przepiórska. Nie bez znaczenia jest tu również kobieca reżyserska ręka Anny Gryszkówny. 

W sytuacji wojny w Ukrainie postać i historia Ginczanki nabierają nieoczekiwanego charakteru. Jak pisała Swietłana Aleksjiewicz -„wojna nie ma w sobie nic z kobiety”. Zuzanna Ginczanka, w przejmującej kreacji Przepiórskiej, zdaje się tę prawdę potwierdzać. Zapisana jest ona i w poezji Ginczanki, i w spektaklu Gryszkówny. 

GINCZANKA. PRZEPIS NA PROSTOTĘ ŻYCIA
monodram Agnieszki Przepiórskiej 

reżyseria: Anna Gryszkówna 
tekst: Piotr Rowicki 
scenografia i kostiumy: Anna Maria Karczmarska 
muzyka: Michał Lamża 
reżyseria światła: Mateusz Gierc
koordynacja: Małgorzata Rapacz
konsultacja merytoryczna: dr Agata Araszkiewicz 
producenci: Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie, Bałtycka Agencja Artystyczna BART

W spektaklu wykorzystano fragment filmu z Zuzanną Ginczanką z kawiarni Adria w Warszawie (1936) - dzięki uprzejmości United States Holocaust Memorial Museum (darowizna Juliet Brayan Archive). 
Fotografie archiwalne Zuzanny Ginczanki - dzięki uprzejmości Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza w Warszawie. 

Spektakl powstał przy wsparciu Fundacji „Kultura nie boli” - twórcy Big Book Cafe & Festiwal. 

O cyklu SOLO INACZEJ

Do pierwszej edycji teatralnego cyklu SOLO INACZEJ zaprosiliśmy laureatkę nagrody im. A. Zelwerowicza - aktorkę Agnieszkę Przepiórską z jej serią monodramów przedstawiających sylwetki kobiet świata kultury, nauki i najnowszej historii. Sama artystka określa ten cykl mianem "bioteatr", gdyż monodramy są czymś w rodzaju artystycznie i teatralnie przetworzonych biografii. Scenariusze powstały na podstawie uznanych publikacji biograficznych opartych na materiałach źródłowych.

Po spektaklach w cyklu SOLO INACZEJ odbywają się rozmowy z twórcami i autorami książek, które prowadzą zaproszeni dziennikarze. Tematem rozmów jest praca nad przedstawieniem, sposób podejścia do tematu, bohaterka, jej twórczość, życie, społeczne tło, problemy, z którymi się zmagała i które też mogą nas dotyczyć.

SOLO INACZEJ Ginczanka. Przepis na prostotę życia
monodram Agnieszki Przepiórskiej w reżyserii Anny Gryszkówny
28 lutego (śr.), 19.00

Mazowiecki Instytut Kultury | Warszawa, ul. Elektoralna 12

Źródło:

Materiał nadesłany