EN

31.10.2023, 13:29 Wersja do druku

Warszawa. Listopadowe premiery i wydarzenia w Teatrze Polskim

Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana w Warszawie zaprasza na premierę „Odprawy posłów greckich” Jana Kochanowskiego - w transkrypcji Antoniego Libery, w reżyserii Macieja Wojtyszko.

fot. mat. teatru

Antoni Libera podjął się zadania karkołomnego i opracował uwspółcześnioną wersję „Odprawy posłów greckich” – chciałoby się rzec – przetłumaczył najznakomitsze dzieło Kochanowskiego z polskiego na polski, czyniąc je dostępnym dla współczesnych czytelników i widzów. Reżyserem prapremierowego wykonania nowej wersji „Odprawy…” jest Maciej Wojtyszko.

Od trzynastu lat Teatr Polski jest miejscem debaty, której szczególnie ważnym tematem jest język. Język będący jednym z podstawowych tworzyw naszej tożsamości, wspólnoty, naszej przeszłości i współczesności. Czuję się strażnikiem języka polskiego – języka naszych mistrzów i mistrzyń: Reja, Kochanowskiego, Mickiewicza, Norwida, Gombrowicza, Szymborskiej, Mrożka… Jest przecież tak wiele języków polskich. Rozumiem zatem tych poszukujących języka, który współcześni czytelnicy/widzowie mogliby uznać za „swój”. Jestem otwarty na debatę i jestem ciekawy jej efektów.

Andrzej Seweryn

PREMIERA

Jan Kochanowski

ODPRAWA POSŁÓW GRECKICH

Transkrypcja: Antoni Libera

Reżyseria: Maciej Wojtyszko

Dekoracje: Jolanta Gałązka

Kostiumy: Grażyna Piworowicz

Muzyka: Maria Pomianowska

Realizacja wideo: Tomasz Kencler

Obsada

Antenor: Sławomir Grzymkowski

Parys: Maksymilian Rogacki

Poseł: Antoni Ostrouch

Priam: Henryk Niebudek

Kasandra: Anna Cieślak

Helena: Bernadetta Statkiewicz

Piastunka: Katarzyna Skarżanka

oraz (projekcja wideo):

Ulisses: Andrzej Seweryn

Menelaos: Adam Biedrzycki

Kapitan: Modest Ruciński

Więzień: Michał Kurek

PREMIERA 11 listopada, Foyer Dużej Sceny

Partner: Fundacja Kultura i Dziedzictwo Ponad Granicami

Projekt jest współfinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego z programu Teatr.

***

PREMIERA 

CZEKAJĄC NA DZIEŃ

scenariusz na podstawie wspomnień Stefanii Milenbach

Patrycja Mikłasz-Pisula, Anna Skuratowicz

reżyseria: Anna Skuratowicz

scenografia: Julia Skrzynecka

kostiumy: Alicja Skurzyńska

muzyka: Mateusz Boruszczak

światło: Paweł Śmiałek

projekcje: Anna Flaka

obsada:
Grażyna Barszczewska, Dorota Bzdyla

Spotykam często ludzi, którzy mówią: przeżyłem wojnę, już więcej nie zniosę. Nigdy tak nie mówię. Człowiek może wiele znieść. Zawsze trzeba być silnym. Ja myślę, że to pokolenie, nowe pokolenie, powinno wiedzieć, jak było. I powinno dowiedzieć się jak być silnym. I powinno wiedzieć, że zawsze znajdzie się jakiś sposób, żeby zmierzyć się z tym, co nas spotyka. Nawet z najgorszym złem. 

Stella Fidelseid

Stella Fidelseid jest jedną z bohaterek wystawy „Wokół nas morze ognia” i jedną z nielicznych osób, którym udało się przeżyć powstanie i likwidację getta. Urodzona w Warszawie, podczas okupacji przesiedlona do getta, mieszkała wraz z mężem, rodzicami, młodszą siostrą i krewnymi na parterze kamienicy przy ulicy Wołyńskiej 6. Tracąc kolejno bliskich, została sama. W ukryciu, w ciemności, w piwnicach zburzonych domów, pod gruzami cudem przetrwała wiele tygodni. W grudniu 1943 roku udało się jej przeskoczyć przez mur na „aryjską stronę”. Koniec wojny zastał ją w Milanówku, gdzie znalazła się po powstaniu warszawskim. Po wojnie Stella zamieszkała w Łodzi, zaczęła studiować reżyserię w Szkole Filmowej. W 1950 roku wyjechała do Izraela, wróciła do swojego przedwojennego zawodu laborantki. Następnie przeniosła się do Brazylii, wyszła ponownie za mąż, urodziła córkę i zaczęła nowe życie jako Stefania Milenbach. 

Chcemy opowiedzieć jej historię.

PREMIERA 9 listopada

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN w Warszawie

Spektakle: 10, 11, 12 listopada

Bezpłatne wejściówki na spektakl dostępne są w kasach Muzeum POLIN oraz Teatru Polskiego w Warszawie.

Spektakl w ramach programu towarzyszącego wystawie „Wokół nas morze ognia. Losy żydowskich cywilów podczas powstania w getcie warszawskim”, która zorganizowana jest w ramach 80. rocznicy wybuchu powstania.

***

LEKCJA HISTORII W TEATRZE:
„Jesiennym wieczorem” Gabrieli Zapolskiej

8 listopada, godz. 12.00, Scena Kameralna im. Sławomira Mrożka

Opracowanie dramaturgiczne i opieka artystyczna: Janusz Majcherek

Obsada: Marta Alaborska, Ewa Domańska, Maksymilian Rogacki, Jerzy Schejbal

„Przeczytałam im sztukę. Spłakali się jak bobry”. Tak Zapolska opisała reakcję Heleny Modrzejewskiej i jej męża na jednoaktówkę „Jesiennym wieczorem”. Utwór był autorską przeróbką napisanego w 1890 roku opowiadania „Awanturnica”. Pisarka przerobiła nowelę na dramat na zamówienie aktorki, która szukała dla siebie sztuki „poetycznej”, nawiązującej do polskiej historii, najlepiej do tematu powstania styczniowego. „Jesiennym wieczorem” idealnie spełniło te założenia.

Rzecz dzieje się w 1870 roku w majątku rodziny Nowowiejskich, gdzie mieszkają Lora – żona powstańca styczniowego i jej teść. Skazani na siebie, czekają na powrót młodego Nowowiejskiego z zesłania. Relacje między obojgiem są napięte. Stary Nowowiejski nie może pogodzić się z faktem, że syn wziął za żonę kobietę niższego stanu. Lora natomiast skrywa tajemnicę, którą za wszelką cenę chce ukryć przed teściem.

Nasz cykl „Lekcja historii w teatrze” to czytania performatywne wzbogacone o wykład lub warsztat, który w niesztampowy sposób zbuduje kontekst historyczny dla czytanego utworu.

***

SALON POEZJI: Wiersze poetek irańskich

12 listopada, godz. 12.00, Scena Kameralna im. Sławomira Mrożka

Scenariusz i opieka artystyczna: Katarzyna Strączek

Irańską współczesną poezję kobiecą interpretować będą aktorki Teatru Polskiego:

Marta Alaborska, Dorota Landowska, Ewa Makomaska, Hanna Skarga

Współczesna poezja w Iranie to manifest - wymaga dużej odwagi – szczególnie jeśli jest uprawiana przez kobiety.

Literacka twórczość kobiet w Iranie zawsze nawiązywała do wydarzeń społeczno-politycznych. Pisarki krytykowały sposób postępowania władz, przeciwstawiały się przemocy domowej, walczyły o dostęp do edukacji, postulowały równość kobiet i mężczyzn wobec prawa. Z czasem coraz śmielej zaczęły pisać o swoich osobistych potrzebach, o własnej tożsamości – również seksualnej. Zasłonięte chustami i marginalizowane w życiu publicznym, uczyniły ze swojego pisania przestrzeń symbolicznego obnażenia siebie i swoich poglądów. Autorki wytworzyły własny metaforyczny język, będący podwaliną irańskiej kultury feministycznej. Język, który pozwala im opowiadać własne historie, opisywać świat na własnych zasadach i jednocześnie kontrapunktować dominującą literaturę tworzoną przez mężczyzn.

Wiersze napisały: Bitā Malakuti, Širin Rezvāni, Nilufar Masih, Fāteme Echtesāri, Nastaran Makāremi, Rirā Abbāsi, Mahin Chadiwi, Sārā Afzali, Azitā Qahramān, Nāhid Kabiri, Farzāne Ahurā.

Czytanie opatrzy komentarzem prof. Anna Krasnowolska - iranistka, orientalistka, literaturoznawczyni.

***

SALON POEZJI: Tadeusz Bocheński. Liryki

19 listopada, godz. 12.00, Scena Kameralna im. Sławomira Mrożka

Scenariusz: Janusz Majcherek

Opieka artystyczna: Maksymilian Rogacki

Obsada: Michał Kurek, Henryk Niebudek, Antoni Ostrouch, Maksymilian Rogacki

Poeta, muzykolog, filozof, pisarz i eseista, krytyk muzyczny i teatralny, pianista, pedagog i tłumacz. Urodzony w 1895 roku był artystą pokolenia Juliana Tuwima i Jarosława Iwaszkiewicza, ale też Tadeusza Peipera. Publikował w „Skamandrze”, „Reflektorze”, a od 1926 roku w „Kamenie”. Nie zgadzał się jednak na łączenie go z którąkolwiek z tych grup. Miał poczucie odrębności, może nawet osobności swoich literackich działań, ale też nie odżegnywał się od fascynacji poezją innych twórców. O jego zainteresowaniu różnorodną tradycją literacką świadczą liczne tłumaczenia między innymi z greki i sanskrytu.

Wszystko to znajduje odbicie w jego twórczości poetyckiej. Na dowód wystarczy przywołać chociażby fragment wiersza „Testament”: Zostaną po mnie tylko słowa. Tak. Ale to - świat! 

Kazimierz Andrzej Jaworski – założyciel i redaktor „Kameny” - mówił, że Bocheński to „poeta samotny, konsekwentnie kroczący własną drogą artystyczną, nie uganiający się za łatwizną
i popularnością, surowy w ekspresji, oszczędny w metaforyce, a czasami wręcz urzekający odkrywczą prostotą”.

***

„Otwarta brama - oblężona twierdza”
Kościół w Polsce AD 2023/2024

19 listopada, godz. 17.00, Scena Kameralna im. Sławomira Mrożka, wstęp wolny

Uczestnicy rozmowy: o. Tomasz Dostatni, ks. prof. Andrzej Szostek, ks. prof. Alfred Wierzbicki,
o. Ludwik Wiśniewski

Prowadzenie: dr Anna Karoń-Ostrowska

Czytanie: Maja Komorowska, Andrzej Seweryn

Chcemy spotkać się i porozmawiać. O Kościele w Polsce, i nie tylko Ad 2023. Po Synodzie
o synodalności w Rzymie, po wyborach w Polsce, na progu prawie 2024 roku. Zatytułowaliśmy to popołudnie, wieczór: „Otwarta brama – oblężona twierdza”.

Naszymi gośćmi będą: ks. prof. Alfred Wierzbicki, ks. prof. Andrzej Szostek i dwaj dominikanie Ludwik Wiśniewski i Tomasz Dostatni. Rozmowę poprowadzi dr Anna Karoń-Ostrowska.

Pretekstem i punktem wyjścia będzie wznowiona właśnie przez Wydawnictwo Poznańskie książka ojca Tomasza Dostatniego „Otwarta brama”.

Czterej księża, odważni w zabieraniu głosu o Kościele. Krytyczni. Myślący, zatroskani. Autorzy tekstów, książek.

Kościół, chrześcijanie, jacy są. Gdzie znajduje się dziś instytucja Kościoła. Dlaczego ludzie odchodzą od Kościoła, od wiary. Jaka jest dziś wiara i niewiara Polaków. Dlaczego galopująca sekularyzacja dostała w Polsce jeszcze przyspieszenia. Jakie są jej przyczyny, a jakie nadzieje chrześcijan na jutro Kościoła. Te i inne pytania pojawią się. Wzajemna rozmowa pozwoli, miejmy nadzieję, na spojrzenie bardziej racjonalne niż emocjonalne, polityczne, czy też ideologiczne. Czy są takie przestrzenie, lepsze niż teatr, gdzie można toczyć debatę o spotkaniu Kościoła, chrześcijaństwa z kulturą. Może jeszcze Uniwersytet, gdzie można rozmawiać o spotkaniu nauki i religii.

Ale my zapraszamy do teatru.

***

Kulturalna szkoła na Mazowszu
Bilet za 1 zł dla szkół

Teatr Polski w Warszawie uczestniczy w Programie „Kulturalna szkoła na Mazowszu”, którego inicjatorem jest Samorząd Województwa Mazowieckiego. W ramach Programu zorganizowane grupy szkolne mogą skorzystać z oferty repertuarowej naszego Teatru, za preferencyjną cenę biletu - tylko 1 zł. Oferta jest przeznaczona dla szkół z terenu województwa mazowieckiego. Program został przedłużony do 31 grudnia 2023 r.

Ideą programu „Kulturalna szkoła na Mazowszu” jest upowszechnianie dziedzictwa kulturowego Mazowsza jako zadania spełniającego niezwykle ważne funkcje wychowawcze i edukacyjne – rozwoju młodego człowieka, popularyzacji oraz doskonalenia form i metod młodzieżowej aktywności w szeroko rozumianej kulturze. Program ma również zachęcać i inspirować do planowania i realizowania ciekawych lekcji pobudzających młodzież do czynnego i świadomego uczestnictwa w kulturze na Mazowszu. Promocyjna cena biletów wstępu ma umożliwić dostęp uczniom, którzy często z powodu barier finansowych pozostają poza obiegiem życia kulturalnego lub mają do niego utrudniony dostęp.

Do udziału w Programie uprawnieni są uczniowie szkół podstawowych i ponadpodstawowych typu: licea ogólnokształcące, technika, branżowe szkoły I stopnia, szkoły artystyczne realizujące kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej, szkoły artystyczne realizujące kształcenie ogólne w zakresie liceum ogólnokształcącego.

W Programie mogą brać udział uczniowie z Województwa Mazowieckiego w formie zorganizowanych grup szkolnych wraz z ich opiekunami. 

Warunkiem skorzystania z Programu jest złożenie przez szkołę wypełnionego zgłoszenia w formie papierowej lub elektronicznej. Regulamin i formularze znajdują się na stronie Teatru: teatrpolski.waw.pl.

Szczegółowe informacje

Biuro Obsługi Widzów, tel. 22 505 92 20, 22 505 92 21, [email protected]

 ***

Wsparcie osób z niepełnosprawnościami na Mazowszu

Teatr Polski w Warszawie przyłączył się do Programu „Wsparcie osób z niepełnosprawnościami na Mazowszu”, którego inicjatorem jest Samorząd Województwa Mazowieckiego. W ramach Programu osoba z niepełnosprawnościami i towarzyszący jej opiekun mogą skorzystać z oferty repertuarowej naszego Teatru kupując bilet w preferencyjnej cenie - tylko 1 zł. Program jest przeznaczony dla mieszkańców województwa mazowieckiego.

Sprzedaż i rezerwacja biletów w ramach Programu jest realizowana w Teatrze Polskim w Warszawie do 31 grudnia 2023 r.

Zakup biletu w ramach Programu możliwy jest wyłącznie kasach biletowych Teatru: w Kasie Głównej przy ul. Krakowskie Przedmieście 6 lub w kasie Sceny Kameralnej przy ul. Sewerynów.

Warunkiem skorzystania z Programu jest złożenie przez osobę z niepełnosprawnościami i jej opiekuna prawidłowo wypełnionego „Oświadczenia o miejscu zamieszkania w miejscowości na terenie województwa mazowieckiego” oraz okazanie w kasie teatru ważnej legitymacji osoby z niepełnosprawnościami. Gdy bilety w kasie Teatru kupuje opiekun, prosimy również o okazanie ważnej legitymacji osoby z niepełnosprawnościami, dla której dokonuje zakupu.

Informacje: Biuro Obsługi Widzów, tel. 22 505 92 20, 22 505 92 21, [email protected]

Mając na uwadze komfort osób z niepełnosprawnością ruchową od 21 sierpnia 2023 kasa biletowa znajdująca się przy Scenie Kameralnej, z wejściem od ulicy Sewerynów (dostosowana do potrzeb osób poruszających się na wózkach inwalidzkich) otwarta będzie we wtorki w godz. 10.00-18.00
i soboty w godz. 12.00-18.00 oraz na godzinę przed spektaklami granymi na Scenie Kameralnej.

Od sezonu 2023/2024 Sceny Teatru Polskiego oraz kasy biletowe wyposażone zostały w pętle indukcyjne.

Szczegółowe informacje

Biuro Obsługi Widzów, tel. 22 505 92 20, 22 505 92 21, [email protected]

Więcej informacji o założeniach oraz idei programu na stronie Mazowieckiego Centrum Polityki Społecznej: www.mcps.com.pl 

Inicjatorem programów „Kulturalna szkoła na Mazowszu” oraz „Wsparcie osób z niepełnosprawnościami na Mazowszu” jest Samorząd Województwa Mazowieckiego.

Źródło:

Materiał własny

Wątki tematyczne