Czy książkę kulinarną z przepisami wegańskimi „Jadłonomia” Marty Dymek można zaadoptować na spektakl teatralny? Okazuje się, że tak. Kulinarno-podróżniczo-kryminalno-rewolucyjne przedstawienie dla dzieci i młodzieży „Wyspa Jadłonomia” w reż. Macieja Podstawnego będzie miało premierę 18 listopada o godz. 19.00 (piątek) na Scenie Malarnia, twórcy zapraszają również dorosłych.
„Wyspa Jadłonomia” to kolejne przedstawienie realizowane przez Macieja Podstawnego i Dorotę Kowalkowską z myślą o wzmacnianiu dziecięcej i nastoletniej sprawczości oraz potrzebie międzypokoleniowej edukacji przez teatr. Tym razem duet twórców zaprosił do współpracy nad scenariuszem dramatopisarza Jana Czaplińskiego. Sceniczny świat wyspy zaprojektowała Kaja Migdałek wzbogacony przez videoinstalacje Przemysława Tokarskiego. Na Wyspie Jadłonomia spotkamy postaci grane przez: Daniela Dobosza, Tomasza Nosinskiego, Maję Pankiewicz, Marcina Pempusia i Ewelinę Żak.
Działu Edukacji i Fundacją Jadłonomia zaprasza na cykl wydarzeń edukacyjnych towarzyszących „wegańskiemu” spektaklowi. Szczegóły wydarzeń edukacyjnych: www.teatrstudio.pl.
Po sześciu miesiącach współpracy z twórczyniami teatru i performansu z Ukrainy STUDIO proponuje spotkanie z ich sztuką: z dramatem, performansem i tańcem. Prace, które zobaczymy, powstały, gdy ich autorki były na terenie Polski i miały status emigrantek/uchodźczyń. Wieczór „Rezyduj albo?” (7 listopada, poniedziałek) jest podsumowaniem ich pobytów rezydencyjnych i spotkaniem artystek z warszawską publicznością. Autorkami trzech utworów są Sasha Denisova, Maria Lozova i Yuliia Maslak. Sasha Denisova w czasie pobytu w Polsce napisała dramat „Moja mama i pełnowymiarowa inwazja” opowiadający o życiu matki artystki, która zdecydowała się nie emigrować ze swojego kraju mimo inwazji rosyjskiej. Maria Lozova, choreografka i tancerka, zaprezentuje performance „Obok” w swoim wykonaniu z wykorzystaniem efektów wizualnych i dźwiękowych. Yuliia Maslak przygotowała performans „Ślady wojny. Polska – Ukraina” z udziałem aktorów Teatru Studio i studentów wydziału aktorskiego Państwowego Uniwersytetu Teatru, Filmu i Telewizji w Kijowie.
W listopadzie przestrzeń Galerii STUDIO zamieni się w miejsce refleksji, w którym człowiek i środowisko stanowią jedność. Do projektu „Murmur” (kuratorka: Paulina Olszewska) szwajcarska artystka Ernestyna Orlowski zaprosiła osoby performujące (Aaa Biczysko, Stefan Gosiewski, Filipka Rutkowska, Kamil Wesołowski) wypracowując język i logikę spotkania. W przestrzeni performansu nasza ludzka egzystencja ma szansę zostać doświadczana inaczej niż na co dzień. Galerię wypełni dym i gorący wiatr, które podobnie jak ciała staną się elementami choreografii. Osoby będą miały do dyspozycji zestaw partytur, które zawierając elementy zaprogramowane, pozwalają też na improwizację, tworząc i rozpraszając senne asocjacje obrazowe.
Barokowe koncerty wracają do Studio. Tym razem Marcin Masecki z kompanią zapraszają na dwa wieczory „Barok, barok”. 9 listopada (środa) rozsmakujemy się melancholii, dyscyplinie i intelekcie muzyki z północnej Europy. Posłuchamy utworów z XVII-wiecznej z Danii, Holandii, Szwecji, Niemiec, Anglii i Polski. Na drugi koncert artysta zaprasza w grudniu.
W repertuarze STUDIO ponadto:
· adaptacja książki Alfreda Döblina, jednej z najgłośniejszych niemieckich powieści lat 20 „Berlin Alexanderplatz” w reż. Natalii Korczakowskiej (2-3 listopada),
· spektakl o dorastaniu dla młodzieży i dorosłych „Przemiany” w reż. Michała Borczucha oparty na tytułowych „Przemianach” Owidiusza, aktorskich improwizacjach oraz tekście Joanny Bednarczyk, który powstał we współpracy z młodzieżą zaangażowaną w proces twórczy spektaklu (11-13 listopada)
· sceniczny kryminał „Bowie w Warszawie” w reż. Marcina Libera na podstawie dramatu Doroty Masłowskiej napisanego dla STUDIO i osnuty wokół legendarnej wizyty artysty spektakl jest odą do miłości, szczególnie tej niespełnionej i nierozkwitłej (19-20, 25-28 listopada),
· na koniec listopada pokazy monodramów dwóch aktorek STUDIO. Ewę Błaszczyk zobaczymy w „Orianie Fallaci. Chwila, w której umarłam” na podstawie tekstu Remigiusza Grzeli (26-27 listopada) jako charyzmatyczną intelektualistkę i „słyszalną” dziennikarkę swej epoki. Mistrzynię słowa, Irenę Jun w „Matce Makrynie” na podstawie poematu Juliusza Słowackiego „Rozmowa z Matką Makryną Mieczysławską” i książki Jacka Dehnela „Matka Makryna” (29-30 listopada). Natomiast publiczność w Poznaniu w hiphopowym rytmie, w stylu dowolnym, popłynie z Karoliną Hamer przez peerelowskie blokowiska i baseny olimpijskie, szpitale, szkoły, protesty sejmowe i uliczne w sit-upie w reż. Justyny Sobczyk „Hamer” (7 listopada),
· widownia cyklu „Met: Live in HD” obejrzy i usłyszy słynną produkcję Michaela Mayera „La Traviata” Giuseppe Verdiego z sopranistką Nadine Sierrą w roli Violetty (5 listopada, sobota). Wprowadzenie przed pokazem poprowadzi polska śpiewaczka operowa i pedagożka śpiewu , Izabela Kłosińska,
· gościnnie na Dużej Scenie spektakl „Cicho, ciszej, zgiełk” B'cause Dance Company przedstawiający jedną z możliwych dróg radzenia sobie ze stanem głębokiego szoku (6 listopada, niedziela)
Nie rezygnuj z kultury z powodów ekonomicznych. Obecnie na każdy spektakl przeznaczono 10% miejsc do sprzedaży w ramach akcji „Płać ile możesz”. Najniższa możliwa kwota wynosi 15 złotych. W każdym miesiącu na dwa wybrane spektakle wszystkie miejsca są dostępne w cenie 25 zł ramach akcji „STUDIO za 25”. Ponadto STUDIO udostępnia pulę biletów dla osób z Ukrainy za symboliczną złotówkę na wszystkie repertuarowe spektakle i wystawy w galerii. Bilety można nabyć w kasie biletowej za okazaniem dokumentu potwierdzającego narodowość. W listopadzie pojawią się w sprzedaży dwuosobowe Bilety Świąteczne na spektakle repertuarowe teatru w cenie 110 zł, z wyjątkiem spektaklu „Królową Śniegu” w reż. Natalii Korczakowskiej z Marią Peszek i Janem Peszkiem, którego cena wynosi 250 zł. Repertuar na cały sezon 2022/23 ze szczegółowymi informacjami o wydarzeniach i biletach na stronie www.teatrstudio.pl.
STUDIO teatrgaleria
pl. Defilad 1 (wejście od ul. Marszałkowskiej), Warszawa
STUDIO teatrgaleria to jedna z najważniejszych eksperymentalnych scen w Polsce zarządzana przez dyrektora naczelnego Romana Osadnika od 2011 roku. W kwietniu 2016 roku kierownictwo artystyczne teatru objęła reżyserka Natalia Korczakowska, a galerii - krytyczka i historyczka sztuki Dorota Jarecka. Pierwszą zaplanowaną premierą w roku 2023 jest spektakl Łukasza Twarkowskiego „The Employees”, który zabierze publiczność w kosmiczną podróż ze społecznością skolonizowaną przez biurokrację i antyludzkie zarządzanie, poszukującą istoty humanizmu (premiera: 21 stycznia 2023). Robert Talarczyk zmierzy się z najnowszą powieścią noblistki Olgi Tokarczuk „Empuzjon” (premiera warszawska: 19 maja 2023), dyrektorka artystyczna STUDIO, Natalia Korczakowska w spektaklu „Królowa Śniegu” z Marią Peszek w roli Kaja i Janem Peszkiem w roli Królowej Śniegu zaproponuje publiczności zabawę narracją kultowej baśni Andersena w poszukiwaniu jej aktualności (premiera: 13 czerwca 2023).