EN

26.10.2022, 14:03 Wersja do druku

Warszawa. Listopad w Polskiej Operze Królewskiej

Jak co roku 2 listopada, Polska Opera Królewska zaprosza na jeden z najsłynniejszych utworów z gatunku mszy żałobnej, „Requiem” W. A. Mozarta. 4 listopada w Teatrze Królewskim odbędzie się kolejny wieczór z muzyką genialnego Wiedeńczyka, spektakl w reżyserii Andrzeja Klimczaka „Non omnis moriar…”, stanowiący o istocie ludzkiego cierpienia. Natomiast w sobotę, 5 listopada - recital wybitnego klawesynisty Władysława Kłosiewicza, na którym zaprezentowane zostaną dzieła Louisa Couperina.

fot. mat. teatru

Wolfgang Amadeus Mozart
REQUIEM

2 listopada, godzina 19.00
Archikatedra św. Jana Chrzciciela, ul. Świętojańska 8, Warszawa


Requiem 
Wolfganga Amadeusza Mozarta należy do najsłynniejszych utworów z gatunku mszy żałobnej. Jest to ostatnie, nieukończone dzieło wiedeńskiego mistrza. Trudu dopisania ostatnich części oraz uzupełnienia szkiców podjął się uczeń Franz Xaver Süssmayr. Muzyka zachwyca dojrzałością i dramaturgią brzmienia.

WYKONAWCY
MARTA BOBERSKA SOPRAN
ANETA ŁUKASZEWICZ MEZZOSOPRAN
LESZEK ŚWIDZIŃSKI TENOR
ANDRZEJ KLIMCZAK BAS

ORKIESTRA I ZESPÓŁ WOKALNY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ

JAKUB SZAFRAŃŚKI PRZYGOTOWANIE ZESPOŁU WOKALNEGO

DAWID RUNTZ DYRYGENT

fot. mat. teatru

NON OMNIS MORIAR…

4 listopada, godzina 19.00
Teatr Królewski w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie

Nie wszystek umrę wiem że uniknie pogrzebu
cząstka nie byle jaka […]

– pisał Horacy, który nieśmiertelność zyskał dzięki swej twórczości. W pozostawionych dziełach oraz wdzięcznej pamięci wychowanków i przyjaciół żywi pozostają także Mistrzowie opery, którym dedykowane jest przedstawienie: Stefan Sutkowski, Andrzej Sadowski i Ryszard Peryt. Jednak w obliczu trwającej od wielu miesięcy tuż za naszą wschodnią granicą wojny, spektakl przyjmuje szerszy, uniwersalny wydźwięk, stanowiąc refleksję o istocie poświęcenia w imię wyższych wartości i sensie ludzkiego cierpienia.

W realizacji wykorzystane zostały trzy przejmujące kompozycje słynnego Wiedeńczyka. Spektakl otwiera wzniosłe, skłaniające do zadumy Kyrie KV 341. Następnie zabrzmi niezwykle ekspresyjne Maurerische Trauermusik KV 477. Sercem spektaklu jest kantata Davide penitente, która stanowi szczególny rodzaj wtórnego opracowania własnego wcześniejszego dzieła. Mozart nie tyle zainspirował się już wcześniej wykorzystanym fragmentem, co dosłownie przekopiował muzykę z dwóch uprzednio ukończonych części mszalnych (Kyrie Gloria z Mszy c-moll KV 427). Łaciński tekst liturgii wykorzystany w pierwowzorze zastąpiły włoskie parafrazy biblijnych psalmów Dawidowych, niosące nadzieję na to, że smutek, strach i rozpacz zostaną przezwyciężone przez pokój i światłość.

PROGRAM
Wolfgang Amadeus Mozart

Kyrie KV 341

Maurerische Trauermusik KV 477

Davide penitente KV 469
Chór Alzai le flebili voci al Signor
Chór Cantiam le glorie
Aria Lungi le cure ingrate
Chór Sii pur sempre benigno, oh Dio
Duet Sorgi, o Signore, e spargi
Aria A te, fra tanti affanni
Chór Se vuoi, puniscimi
Tercet Tutte le mie speranze
Chór: Chi in Dio sol spera – Di tai pericoli non ha timor

KIEROWNICTWO MUZYCZNE KAROL SZWECH
REŻYSERIA, INSCENIZACJA ANDRZEJ KLIMCZAK
SCENOGRAFIA MARLENA SKONECZKO
REŻYSERIA ŚWIATEŁ PAULINA GÓRAL
PROJEKCJE MAREK ZAMOJSKI
JAKUB SZAFRAŃSKI PRZYGOTOWANIE ZESPOŁU WOKALNEGO
ASYSTENT REŻYSERASŁAWOMIR JURCZAK
INSPICJENT AGNIESZKA ORLIKOWSKA

WYKONAWCY
IWONA HANDZLIK I SOPRAN
GABRIELA KAMIŃSKA II SOPRAN
JACEK SZPONARSKI TENOR

ZESPÓŁ WOKALNY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ

ORKIESTRA I ZESPÓŁ WOKALNY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ

KAROL SZWECH DYRYGENT

fot. mat. teatru

L’ART DE PRÉLUDER / RECITAL WŁADYSŁAWA KŁOSIEWICZA

5 listopada, godzina 19.00 / Zamek Królewski w Warszawie

Choć to nie Louis Couperin, a jego siostrzeniec François zyskał przydomek Wielki, to i muzyce Louisa – nestora rodu wybitnych muzyków – nie brak oryginalności. Obok osiągnięć na gruncie twórczości organowej, na pierwszy plan wysuwają się jego dzieła klawesynowe z preludiami niemenzurowanymi na czele. Louis Couperin jest jednym z pierwszych twórców tego typu kompozycji. Preludia, tradycyjnie wykonywane jako wstęp do suit i innych utworów, najczęściej były improwizowane, jednak Louis pozostawił je potomnym w formie kompozycji zanotowanych – w dość zagadkowy sposób. Ich zapis zawiera bowiem jedynie strukturę interwałową, pozbawioną rytmu. Ostateczne brzmienie utworu zależy więc od talentu interpretatora, a także jego wiedzy z zakresu kontrapunktu.

W programie koncertu obok kunsztownych preludiów znalazły się także przepiękne suity. Tajemnice pełnej niuansów muzyki Louisa Couperina odkryje przed publicznością wybitny klawesynista, znawca muzyki dawnej – Władysław Kłosiewicz.

PROGRAM
Louis Couperin (1626–1661)

Suite en la mineur
Prélude à l’imitation de Mr Froberger
Allemande l’Amiable – Courante La Mignonne – Sarabande – La Piemontaise – Passacaille en do majeur

Suite en sol mineur
Prélude
Allemande – Courante-Sarabande – Passacaille – Chaconne

Prélude en ré majeur

Pavane

Suite en ré mineur
Prélude
Allemande – Courante – Sarabande – Seconde Sarabande – Canaries – Chaconne

WYKONAWCA - WŁADYSŁAW KŁOSIEWICZ / KLAWESYN

Więcej informacji na stronie www.operakrolewska.pl
Bilety do nabycia na stronie www.ewejsciowki.pl

Źródło:

Materiał nadesłany