Pracowniczki i Pracownicy Teatru Narodowego piszą do ministry kultury Hanny Wróblewskiej ws. zapowiadanego konkursu na nowego dyrektora naczelnego warszawskiej sceny.
Warszawa, 30.08.2024 r.
Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Pani Hanna Wróblewska
List otwarty Pracowniczek i Pracowników Teatru Narodowego
Szanowna Pani Minister,
Z dużym niepokojem przyjmujemy doniesienia medialne o dalszym zamiarze przeprowadzenia przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego konkursu na nowego Dyrektora Naczelnego Teatru Narodowego w Warszawie. Zamiar ten jest dla nas nadal zupełnie niezrozumiały i w naszym odczuciu doprowadzi do destabilizacji naszego teatru.
Teatr Narodowy w Warszawie pod kierownictwem Dyrektora Naczelnego Krzysztofa Torończyka od lat funkcjonuje wedle najwyższych standardów zarówno od strony finansowo-organizacyjnej, jak i artystycznej. Świadczy o tym również dobitnie frekwencja na spektaklach, która rokrocznie sięga 100%. Jest to zasługa całego zespołu, ale w naszym odczuciu przede wszystkim Dyrektora Naczelnego Krzysztofa Torończyka, który wraz z Dyrektorem Artystycznym Janem Englertem od lat ten zespół budował i niezmiennie w tej kwestii obdarzany jest naszym zaufaniem i ogromnym szacunkiem.
Dyrektor Torończyk zorganizował od podstaw działającą w Teatrze Narodowym strukturę administracyjną, finansową oraz stworzył zasady pracy dla zespołu i jest nie tylko wybitnym ekonomistą i pedagogiem, ale również człowiekiem, który rozumie meandry funkcjonowania teatru na każdym poziomie – również tym ludzkim. Dlatego właśnie od lat niezmiennie otrzymuje poparcie wszystkich pionów Teatru (artystycznego, technicznego i administracyjnego). Od ponad 20 lat kieruje Teatrem Narodowym bezkonfliktowo w czasie zmieniających się uwarunkowań prawnych, politycznych, gospodarczych i budżetowych, zawsze w poczuciu odpowiedzialności zarówno za instytucję, jak i za zespoły pracownicze, jednocześnie dbając o wysoką jakość przedsięwzięć artystycznych.
Nasz teatr nigdy za Jego dyrekcji nie stał się „trybuną polityczną”, ale jest miejscem otwartym na wszystkich twórców, niezależnie od reprezentowanych przez nich poglądów. Naszym Widzkom i Widzom z całej Polski możemy zaproponować różnorodny przekrój spektakli, od klasyki po współczesność, zatrudniając wiodących polskich reżyserów.
W czerwcu tego roku skierowaliśmy do Pani Minister pismo z prośbą o przedłużenie kadencji dla Dyrektora Torończyka, pod którym to listem w ciągu zaledwie kilku dni podpisało się 90% pracowniczek i pracowników naszego Teatru, co uważamy za ewenement. Jednocześnie poprosiliśmy Panią o spotkanie z naszymi przedstawicielami, które to odbyło się w sierpniu br. Podkreślaliśmy na nim, że Dyrektor Torończyk jest gwarantem stabilności instytucjonalnej naszego Teatru. Z Pani strony otrzymaliśmy zapewnienie, że Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego nie ma żadnych zastrzeżeń co do sposobu prowadzenia Teatru Narodowego, że jest zadowolone ze sposobu zarządzania naszą instytucją, a Dyrektor Krzysztof Torończyk to autorytet w tej dziedzinie. Nie otrzymaliśmy również odpowiedzi na pytanie o przyczyny ewentualnej zmiany na stanowisku Dyrektora Naczelnego. Wyszliśmy zatem z nadzieją na utrzymanie obecnego stanu rzeczy, gdyż decyzje nie zostały jeszcze podjęte.
W związku z tym wysoce niepokojące i niezrozumiałe są dla nas doniesienia o dalszym zamiarze przeprowadzenia konkursu na Dyrektora Naczelnego Teatru Narodowego w Warszawie, o którym my i nasza Dyrekcja dowiadujemy się z mediów. Przez ostatnie lata przyglądamy się z niepokojem, jak pochopne decyzje prowadziły do rozpadu innych ważnych zespołów teatralnych. Obawiamy się, że nagłe i pochopne zmiany w kierownictwie naszego Teatru także doprowadzą do jego destabilizacji i ogromnych problemów. Po co zmieniać coś co, jak usłyszeliśmy na rozmowie w ministerstwie, „funkcjonuje bez zarzutu”?
Apelujemy ponownie do Pani Minister o pozostawienie Dyrektora Krzysztofa Torończyka na stanowisku Dyrektora Naczelnego, a zbudowane przez Niego wieloletnie zaufanie nasze i w ministerstwie (jak Pani podkreślała na spotkaniu) niech będzie jednym z najważniejszych argumentów w podjęciu tej decyzji.
Z poważaniem,
Zespół Artystyczny, Techniczny i Administracyjny Teatru Narodowego w Warszawie