EN

24.05.2024, 10:08 Wersja do druku

Warszawa. Leszek Bzdyl – autoportret choreograficzny w czerwcu w MIK

6 czerwca o godz. 19.00 w Mazowieckim Instytucie Kultury odbędzie się spotkanie z żywą legendą teatru tańca Leszkiem Bzdylem, w ramach czerwcowego Autoportretu Choreograficznego Centralnej Sceny Tańca.

fot. archiwum artysty

W maju w programie CST: Autoportret Choreograficzny spotkamy się z żywą legendą teatru tańca: Leszkiem Bzdylem, założycielem Teatru Dada von Bzdülöw. Jak artysta opowie nam osobie?

"Czytacie autobiografie? Ja nie czytam. Nigdy nie mogłem pojąć tego, że można tak szczegółowo pamiętać coś, co wydarzyło się kiedyś, a do tego tak precyzyjnie tę przeszłość komponować w zdarzeniach i uczuciach.

Kiedy więc zostałem zaproszony do projektu Autoportret choreograficzny i kiedy nieopatrznie zgodziłem się, to z przerażeniem wyobraziłem sobie, że staję przed publicznością i po raz kolejny usilnie kryć będę, przez niewyobrażalnie długie minuty i kwadranse, rzeczywisty niedosyt samego siebie.

I kiedy tak stałem, bezradny, przed tą AUTOBIOGRAFIĄ, przypadek sprawił, że spośród papierów, schowanych tak głęboko, że zapomina się o ich istnieniu, wydobył się scenariusz mojego pierwszego autorskiego spektaklu z 1987 roku. Scenariusz opatrzony pieczątką cenzora i wpisany do rejestru „publikacji i widowisk” nieistniejącego już reżimu. Wypadły też plakaty. A na nich: Teatr Dada von Bzdülöw i tytuł Spektakl Trzeci. Wpadłem jak śliwka w kompot.

Spotkam się z Tamtym Ja poprzez ten zachowany scenariusz. Wiem, że niewiele mam o nim do powiedzenia. Ale może on, Tamten Ja, sam spróbuje coś przeze mnie, Tymczasowego Ja, powiedzieć.

Zatem zagram w grę z Autobiografią. Zagram w SPEKTAKL TRZECI".

Leszek Bzdyl

Centralna Scena Tańca: Autoportret Choreograficzny

Taniec współczesny postrzegany jest jako elitarna dziedzina sztuki, niezrozumiała dla przypadkowego odbiorcy, przez co unikana i czasami odrzucana. Proponujemy „odczarowanie” tańca współczesnego. Pojęcie „choreograf” wielu, szczególnie młodym, odbiorcom kojarzy się jedynie z nazwiskiem w zapowiedzi lub programie. Aby przybliżyć sylwetki twórców tańca, powstał pomysł Portretu Choreograficznego, który ewoluował do Autoportretu Choreograficznego mającego za zadanie pokazanie zawodu choreografa nie poprzez prezentację gotowego spektaklu, a kreatywne „przedstawienie się” artysty w mniej zamkniętej formie. Zaproszony choreograf przygotuje godzinny spektakl/prezentację. Zadaniem będzie „sportretowanie” siebie poprzez swoją pracę.

Leszek Bzdyl – w teatrze od blisko 40 lat. Myśli o sobie jako o aktorze, ale rozpoznawalny jest jako tancerz i choreograf. Profesjonalną karierę rozpoczął w 1987 roku we Wrocławskim Teatrze Pantomimy Henryka Tomaszewskiego. W latach 1990–1992 był związany z Teatrem Ekspresji Wojciecha Misiuro.W 1992 roku założył Teatr Dada von Bzdülöw, z którym zagrał w 24 krajach na świecie. Reżyserował przedstawienia m.in: w Teatrze Polskim w Warszawie (Niezatańczone tango wg prozy Wiesława Myśliwskiego), w Teatrze Modrzejewskiej w Legnicy (Cyrano de Bergerac Edmonda Rostanda) oraz w Teatrze OCH w Warszawie (Zielone Zoo na podstawie wierszy Jana Brzechwy). Jako choreograf zaangażowany był do realizacji blisko 80 tytułów, współpracował z takimi reżyserami, jak Andrzej Seweryn, Waldemar Śmigasiewicz, Piotr Kruszczyński, Iwan Wyrypajew, Gabriel Getzky, Jarosław Gajewski, Anna Wieczur, Bożena Suchocka. Obecnie jest wykładowcą Akademii Teatralnej w Warszawie.

projekt: Centralna Scena Tańca w Warszawie, edycja V

kuratorka: Magdalena Chabros

organizatorzy: Mazowiecki Instytut Kultury, Fundacja Artystyczna PERFORM

współfinansowanie: miasto st. Warszawa

CENTRALNA SCENA TAŃCA

Autoportret Choreograficzny: Leszek Bzdyl – performens taneczny

6 czerwca (czwartek), 19.00

bilety dostępne online www.mik.waw.pl/repertuar lub w kasie Mazowieckiego Instytutu Kultury 

Mazowiecki Instytut Kultury | Warszawa, ul. Elektoralna 12

mik.waw.pl

Źródło:

Materiał nadesłany