Kwiecień w Komunie Warszawa będzie pełen tańca i muzyki.
Miesiąc zaczniemy specjalnym pokazem prosto z Berlina – Bang Bang Bodies w choreografii Xenii Koghilaki skupiającym się na "headbangingu". Następnie powracamy z queerową i biograficzną historią Cezarego Tomaszewskiego, czyli "Cezary idzie na wojnę". Później gościmy Festiwal Nowy Europejski Bauhaus ze specjalnym wydarzeniem "Pieśń Przyszłości" – utworem na chór i budynek. Druga połowa miesiąca minie pod znakiem wyjątkowej premiery, czyli "RAPEFLOWER" Hany Umedy. Kwietniowy repertuar zamkniemy musicalową "Świętą Kluską" Agnieszki Smoczyńskiej.
TANIEC
Bang Bang Bodies
chor. Xenia Koghilaki
5-6 kwietnia, godz. 19.00
Co zbliża ciała do siebie? Gdzie można usytuować doświadczenie uczucia wspólnotowości? Głównym motywem pracy jest headbanging, czyli popularny w kręgach punkowych oraz metalowych sposób fizycznej ekspresji polegający na energicznym machaniu głową w rytm muzyki. Xenia Koghilaki interpretuje headbanging jako niekończący się łańcuch wzajemności przestrzeni i czasu, potu i oddechu. Osoby performerskie na scenie poprzez ciągłe powtórzenia ruchów badają granicę zmęczenia i wytrwałości, a także próbują odnaleźć sposób postrzegania swoich ciał w kontekście innych.
TEATR
Cezary idzie na wojnę
reż. Cezary Tomaszewski
13 kwietnia, godz. 19.00
14 kwietnia, godz. 19.00 - ENGLISH SUBTITLES
Biografia reżysera rozpisana na czterech aktorów i pianistkę staje się pretekstem do przedefiniowania pojęć zastanych i wytworzenia własnego queerowego systemu fantazmatycznego. Spektakl, w którym legendarna choreografia Niżyńskiego do „Popołudnia fauna” Debussy’ego spotyka się z pieśnią Moniuszki w męskiej przebieralni, ćwiczenia aerobowe z wojenną symfonią Szostakowicza, a wspomnienie decyzji komisji poborowej sprzed lat staje się impulsem do uruchomienia campowej rewii.
MUZYKA
Festiwal Nowy Europejski Bauhaus
Pieśń Przyszłości - utwór na chór i budynek
14 kwietnia, godz. 16.00
„Pieśń przyszłości” jest manifestem artystycznym poświęconym obronie przed zniszczeniem i realizacją potencjału projektu „Kwartał społeczno-kulturalny Emilii Plater 29-31”.
Kompozycję przygotowaną przez Olgę Mysłowską i Daniela Pigońskiego wykona 30 osobowy Chór w Ruchu na dziedzińcu budynku dawnej szkoły, a obecnie siedziby Teatru Komuna Warszawa. Warstwa muzyczna to połączenie tradycji minimalizmu z działaniami z pogranicza performensu i wykonawstwa muzyki konkretnej traktującej zastaną architekturę jako instrument. Słowa „Pieśni” odnosząc się do tradycji Bauhausu i modernizmu, będą opowiadać o wizjach przyszłości miasta, jako miejsca wspólnego i otwartego na różnorodność.
TANIEC
PREMIERA: RAPEFLOWER
reż. Hana Umeda
19-21 kwietnia, godz. 19.00
Jak uczciwie mówić o gwałcie? Jak umiejscowić własne doświadczenie pomiędzy tabuizacją a pornografizacją tego tematu? RAPEFLOWER Hany Umedy to śledztwo przeprowadzane na terenie własnego ciała. To w ciele, a nie w dyskursie, doświadczenie przemocy seksualnej — zarówno to własne, odziedziczone i wyuczone — przeplata się ze strategiami obronnymi i strategiami przetrwania. To opowieść o gwałcie rozumianym jako stan, a nie tylko pojedyncze zdarzenie.
W rozmowie z Anią Sańczuk, Hana opowiada o powodzie powstania spektaklu:
"Dla mnie bardzo ważne jest to, żeby poprzez niego nawiązać relację z innymi kobietami. Ale też z mężczyznami, którzy, choć nie myślą o sobie jako predatorach seksualnych, mogą skorzystać z dodatkowej wiedzy na temat tego, jak to wygląda od drugiej strony. Ale przede wszystkim chodzi o odzyskanie kontroli nad własnym doświadczeniem. Nie odcinam się już od niego, tylko świadomie je analizuję uznając, że to jest po prostu część tego, kim jestem."
TEATR
Święta Kluska
reż. Agnieszka Smoczyńska
26 kwietnia, godz. 19.00
27 kwietnia, godz. 19.00 - ENGLISH SUBTITLES
Tytułowa KLUSKA to bulterierka, ciągle bardzo głodna, spędzająca radosne szczenięctwo w domu bezdzietnej pary kreatywnych pracowników korporacji. Pani STARA wypatruje życia, które według niej jest zawsze gdzie indziej, a jej dużo starszy konkubent STARY jest bardzo nieśmiały. Z czasem Kluska sprawia im coraz więcej kłopotów. Samotność kieruje ją w stronę Bogapsy. Ten tragikomiczny i minimalistyczny musical na trójkę aktorów oparty jest na prawdziwej biografii. Tylko z lekką domieszką fantazji.
Bilety na wydarzenia dostępne online.
Działalność Teatru Komuna Warszawa wspierana jest przez m.st. Warszawa.