EN

17.12.2024, 15:44 Wersja do druku

Warszawa. Koniec roku w Komunie

Jeszcze przed świętami Komuna Warszawa zaprasza na ostatnie premierowe projekty w tym roku. Oba do słuchania. Pierwszy o ciemnej stronie budowy instrumentów, drugi o tym, jak działa nasz mózg, kiedy śpimy.

fot. mat. teatru

MUZYKA

ORGANA ORGANICUM. ESEJ AUDIOWIZUALNY

Barbara Kinga Majewska / Michał Libera / Łukasz Sosiński

20 grudnia, godz. 19.00

WSTĘP WOLNY

Pierwszy z cyklu esejów audiowizualnych na temat wykorzystania materiałów zwierzęcych i roślinnych w budowie instrumentów muzycznych. Ich historia pełna jest martwych zwierząt i roślin. Żółwie skorupy pełnią funkcję pudeł rezonansowych, z końskiego włosia robi się smyczki, z owczych jelit – struny, a ze skór – membrany instrumentów perkusyjnych. Gatunków zwierząt jest więcej. Dużo więcej. Podobnie jak liści, krzewów czy drzew. Świerki Stradivariusa są tylko jednym z wielu przykładów. To, z czego wykonane są instrumenty, w dużej mierze decyduje o tym, jak brzmi muzyka. Współdecyduje. Być może więc w samym dźwięku fortepianu czy skrzypiec da się usłyszeć jakąś formę życia po życiu roślin i zwierząt. A nawet jeśli się nie da, to z pewnością można w nich usłyszeć złożone relacje między ludźmi, naturą i technologią. Także dziś, kiedy muzykę robi się z materiałów, niemal wyłącznie, syntetycznych.

Premierowy epizod poświęcony jest fortepianowi, kości słoniowej i hebanowi oraz wszystkiemu, co się z tym wiąże: kolonializmowi, kłusownictwu, dystynkcjom społecznym ufundowanym na idei sztuki wysokiej, a w szczególności muzyki klasycznej z jej zamiłowaniem do detalu, wirtuozerii i „opanowania” instrumentu.

Osią narracyjną tego epizodu jest historia przytoczona w książce „Hunter’s Tracks” Johna A. Huntera. Legendarny organizator safari (a także pierwowzór męskiego bohatera „Pożegnania z Afryką”) opowiada w niej o tajemniczym kliencie, który na kongijską sawannę przybył z własnym fortepianem. Wbrew osłupieniu, w jakie wprawiło to wówczas Huntera, dziś wybór instrumentu wydaje się przynajmniej symptomatyczny.

koncepcja, libretto, dźwięk: Barbara Kinga Majewska i Michał Libera

obraz: Łukasz Sosiński

konsultacje naukowe: Piotr Cichocki, Agata Stanisz, Monika Żyła

Barbara Kinga Majewska to artystka specjalizująca się we współczesnej muzyce wokalnej, autorka instalacji dźwiękowych, kompozytorka. W swojej praktyce artystycznej bada sprawczość ludzkiego głosu w mowie i śpiewie. Współpracowała m.in. z zespołem Kwadrofonik, Kwartludium, Royal String Quartet, Arditti Quartet, Garage Ensemble, Spółdzielnia Muzyczna, Apartment House. Jako singer-songwriterka zadebiutowała w roku 2024 na festiwalu Sacrum Profanum.

Michał Libera – socjolog, kurator, dramaturg muzyczny, autor dźwiękowych tableaux vivants, spektakli teatralnych dla ucha, oper w wersjach akuzmatycznych i scenicznych, filmów do niemego czytania, instalacji dźwiękowych na podstawie scenariuszy filmowych oraz innych form hybrydowych. Jako kurator wyprodukował kilkadziesiąt płyt oraz niezliczoną ilość koncertów, wystaw i instalacji dźwiękowych. 

Łukasz Sosiński jest twórcą wizualnym, kuratorem, autorem wideo, instalacji, fotografii i scenografii. Współzałożyciel Realnego Obszaru Działań. Często pracuje w duecie z Magdą Łazarczyk.  Interesują go współczesne formy wizualne z pogranicza filmu eksperymentalnego, wideo, VR/AR. Ceni inicjatywy oddolne, kolektywne, pracę zespołową i myślenie utopijne.

Organa Organicum będzie serią filmów. Projekcję z elementami performatywnymi poprzedzi wprowadzenie teoretyczne.

Sfinansowane przez Unię Europejską NextGenerationEU.

#KPOdlakultury #KPO

SŁUCHOWISKO + ROZMOWA / / RADIO KAPITAŁ

TAK DZIAŁA MÓZG (KIEDY ŚNI)

Asia Wojsiat / Gosia Wdowik / Rafał Ryterski / Weronika Murek 

21 grudnia, godz. 19.00

WSTĘP WOLNY

Słuchowisko o mózgu, który śni, na podstawie książki Joanny Wojsiat.

Sen to jedna z najważniejszych ludzkich potrzeb, lecz o jego istotności przekonujemy się zwykle dopiero wówczas, gdy przytrafiają nam się kłopoty z zasypianiem. Ten odmienny stan świadomości zawsze inspirował nie tylko artystki. Dzisiaj dzięki nauce jesteśmy w stanie lepiej rozumieć jego mechanikę – i lepiej pomagać osobom zmagającym się z zaburzeniami snu.

Najnowsze słuchowisko Radia Kapitał to próba połączenia tych dwóch światów – nauki i sztuki. Punktem wyjścia są tu wybrane fragmenty książki dr Joanny Wojsiat "Tak działa mózg. Jak mądrze dbać o jego funkcjonowanie". Na jej podstawie artystki zaproszone przez radio do współpracy – reżyserka Małgorzata Wdowik, pisarka Weronika Murek oraz kompozytor Rafał Ryterski – przygotują radio-esej o tym, jak nasz mózg funkcjonuje wobec złożoności procesu śnienia i zasypiania.

W słuchowisku usłyszymy głosy Jaśminy Polak i Magdaleny Kuty.

Po słuchowisku zapraszamy na rozmowę o funkcjonowaniu mózgu z Magdaleną Niedźwiecką-Anuszczyk, psychopedagożką, brainolożką (trenerką dobrostanu), założycielką Pracowni Pozytywnego Uczenia się Sensos w Łodzi.

Sfinansowane przez Unię Europejską NextGenerationEU.

#KPOdlakultury #KPO

IMPREZA

AAAANTYSYLWESTER

31 grudnia, godz. 22.00

Radio Kapitał i Teatr Komuna Warszawa zapraszają na tradycyjne już, TRZECIE obchody AAAAAAAnty-Sylwestra

AAAAAAA w programie znów dwie sceny:

• główna, na której wystąpią zaprzyjaźnione z Radiem osoby DJskie + VJskie, przynosząc ulgę wszystkim cierpiącym na zespół niespokojnych nóg,

• mała, w strefie odbodźcowania z muzyką ambientową, gdzie będzie można usiąść, odpocząć i porozmawiać w spokojniejszych okolicznościach.

Ciepłe posiłki oraz napoje podczas AAAAAAnty-Sylwestra zapewni Caravan of Love.

Naaaatomiast tego w programie nie mamy:

• dress code’u

• obowiązkowych toastów i życzeń

• grupowego odliczania do północy

• rasizmu, seksizmu i homofobii

Od 11.12 do 30.12 bilety w cenie 87 zł.

W dniu imprezy 110 zł.

AAAAA w dodatku, kupując wejściówkę, wspierasz dalsze funkcjonowanie Radia Kapitał – pierwszego społecznościowego radia internetowego w Polsce!  

KUP BILET

Działalność Teatru Komuna Warszawa wspierana jest przez m.st. Warszawa.

Źródło:

Materiał nadesłany