EN
25.01.2022, 10:52 Wersja do druku

Warszawa. Koncert Pieśni do słów Zuzanny Ginczanki w Międzynarodowy Dzień Pamięci o Ofiarach Holokaustu

Muzeum POLIN zaprasza na muzyczne wydarzenie organizowane z okazji Międzynarodowego Dnia Pamięci o Ofiarach Holokaustu.

Pieśni do słów Zuzanny Ginczanki na sopran i fortepian - koncert w Międzynarodowy Dzień Pamięci o Ofiarach Holokaustu

27 stycznia 2022, godz. 19:00, Audytorium Muzeum POLIN. Wstęp wolny.
Bezpłatne wejściówki dla osób, które okażą „paszport covidowy”, będą dostępne w dniu wydarzenia w kasach muzeum. Liczba miejsc ograniczona.

Non omnis moriar — moje dumne włości,

Łąki moich obrusów, twierdze szaf niezłomnych,

Prześcieradła rozległe, drogocenna pościel

I suknie, jasne suknie pozostaną po mnie.

Nie zostawiłam tutaj żadnego dziedzica,

Niech więc rzeczy żydowskie twoja dłoń wyszpera,

Chominowo, lwowianko, dzielna żono szpicla,

Donosicielko chyża, matko folksdojczera.

Tobie, twoim niech służą, bo po cóż by obcym.


Zuzanna Ginczanka Non omnis moriar, 1942

27 stycznia, w Międzynarodowy Dzień Pamięci o Ofiarach Holocaustu, w Audytorium Muzeum POLIN usłyszymy 7 premierowych kompozycji: pieśni do słów Zuzanny Ginczanki skomponowane przez Alicję Gronau, Annę Ignatowicz-Glińską, Monikę Kędziorę, Katarzynę Kwiecień-Długosz, Łucję Szablewska, Ewę Fabiańską-Jelińską i Martynę Kosecką. Pieśni wykona pomysłodawczyni projektu, sopranistka Aleksandra Resztik. Przy fortepianie partnerować jej będzie Katarzyna Ewa Sokołowska. Nad interpretacją słowa i wyrazem aktorskim czuwała Małgorzata Kaczmarska.

Zuzanna „Sana” Ginczanka, zachwycona poezją Tuwima i Szelburg-Zarembiny, wybrała język polski jako język swojej sztuki, mimo że w jej domu mówiono po rosyjsku. Związana z warszawską awangardą poetka była nazywana „żydowską gazelą", „Sulamitą" z „Pieśni nad Pieśniami" i „Gwiazdą Syjonu". Stolica żyła jej mitem - budziła zachwyt nie tylko za sprawą wierszy, ale także oszałamiającej urody. Jednak maska „pięknej Żydówki” w czasie wojny okazała się piętnem. Zadenuncjowana poetka została rozstrzelana przez Niemców.

Program koncertu:

Monika Kędziora – „Maj 1939”

Alicja Gronau – „Gramatyka wg Ginczanki”

Ewa Fabiańska-Jelinska – „Wyjaśnienie”, „Erotofizyka”

Martyna Kosecka – „Zbłąkane miasta. Do wiersza Zamiast różowego listu”

Katarzyna Kwiecień-Długosz – „Dwie pieśni do słów Zuzanny Ginczanki. Wiersz o radosnym czekaniu. Przepis na prostotę życia”

Łucja Szablewska – „Posucha”

Anna Ignatowicz-Glińska – „Trzy pieśni do słów Zuzanny Ginczanki. Obcość. Agonia. Labirynt obłędny.”

Bezpłatne wejściówki można pobrać w kasach Muzeum w dniu wydarzenia. Liczba miejsc jest ograniczona.

ALEKSANDRA RESZTIK – sopran, ukończyła z wyróżnieniem studia wokalne w klasie prof. Zdzisławy Donat (UMFC). Występowała na najważniejszych scenach filharmonicznych i operowych w Polsce, a także m.in. we Francji, Austrii i Japonii. Jest laureatką m.in. Teatralnej Nagrody Muzycznej im. Jana Kiepury w kategorii Najlepszy Debiut Śpiewaczki oraz Konkursów FLAME i UFAM w Paryżu. Była stypendystką Banku Société Générale. W ramach stypendium nagrała płytę „Soliści” (2008). W roku 2009 została nominowana do Paszportu Polityki. Była również dwukrotnie stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Aleksandra Resztik specjalizuje się w repertuarze mozartowskim, a jej popisową rolą jest Królowa Nocy w "Czarodziejskim flecie. Jej emploi obejmuje obok opery także solowe partie oratoryjne m.in. „Carmina burana“ C. Orffa, IX Symfonia Beethovena, Wielka Msza c-moll W.A. Mozarta i Te Deum K. Kurpińskiego oraz muzykę kameralną.

W lutym 2019 roku Aleksandra Resztik obroniła pracę doktorską zatytułowaną „Wirtuozeria wokalna w pieśni koloraturowej na przykładzie cykli Pieśni księżniczki z baśni op. 31 Karola Szymanowskiego i Quatre chansons de Ronsard op. 223 Dariusa Milhaud”. Pracuje na stanowisku asystenta na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina.

KATARZYNA EWA SOKOŁOWSKA – pianistka, kameralistka, pedagog, animatorka imprez artystycznych, dydaktycznych i naukowych. Absolwentka UMFC w Warszawie w klasie fortepianu J. Ekiera i A. Palety-Bugaj oraz w klasie kameralistyki M. Nosowskiej. W dziedzinie kameralistyki ukończyła z wyróżnieniem studia podyplomowe i koncertowe (Konzertexam) w klasie duetu fortepianowego H.P. Stenzl i V. Stenzl w Hochschule für Musik und Theater Rostock (Niemcy). Ponadto uzyskała dyplom ukończenia studiów magisterskich na Wydziale Ekonomicznym Uniwersytetu Opolskiego.

Od 25 lat wraz z Agnieszką Kozło tworzy jeden z czołowych polskich duetów fortepianowy Ravel Piano Duo uhonorowany wieloma nagrodami, koncertujący w Polsce, Europie i Azji. Obszerny repertuar zespołu obejmuje kompozycje na cztery ręce i dwa fortepiany od epoki baroku do czasów obecnych. Od kilku lat działalność pianistek skoncentrowana jest na repertuarze polskim, jego badaniu, redakcji, wykonawstwie i nagraniach. W tej aktywności powstaje seria płytowa pt. „Polski kalejdoskop”.

Zainteresowania pianistki związane są również z muzyką wokalną. Na tym polu współpracuje ona z wieloma wybitnymi pedagogami i artystami.

Działalność koncertową pianistka łączy z pedagogiką prowadząc klasę fortepianu i kameralistyki
w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. F. Chopina w Warszawie. Jest zapraszana do jury konkursów polskich i zagraniczny oraz wykłada na licznych kursach interpretacji muzycznej. Jej uczniowie są laureatami nagród i wyróżnień. W latach 2008-2010 współpracowała z Katedrą Fortepianu Uniwersytetu Muzycznego F. Chopina w Warszawie. Obecnie zatrudniona jest w macierzystej uczelni na stanowisku adiunkta współpracując z Wydziałem Wokalno-Aktorskim oraz Katedrą Kameralistyki Fortepianowej i Smyczkowej. W roku 2018 uzyskała stopień doktora habilitowanego sztuk muzycznych.

Jest wiceprezesem Towarzystwa Międzynarodowych Kursów Muzycznych im. Jerzego Hellera oraz członkiem zarządu Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kameralistów.

Organizatorzy:
Fundacja Przyjaciół „Warszawskiej Jesieni”
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Partnerzy:
Stowarzyszenie Autorów ZAIKS
Fundacja PZU
Stowarzyszenie Żydowski Instytut Historyczny w Polsce

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Koncert realizowany jest w ramach projektu "Żydowskie Dziedzictwo Kulturowe" i współfinansowany przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię w ramach Funduszu EOG oraz przez budżet krajowy.

Mecenasem Sceny Muzycznej Muzeum POLIN jest Jankilevitsch Foundation.

Źródło:

Materiał nadesłany