29 maja o godz. 19.00 i 30 maja o godz. 18.00 w Teatrze Lalka odbędzie się widowisko dla dorosłych "Kim jesteście?" na podstawie "Ordo virtutum" Hildegardy z Bingen – średniowiecznej kompozytorki, wizjonerki, mistyczki i uzdrowicielki. To pierwsza premiera w Teatrze Lalka po tak długiej przerwie.
Moralitet „Ordo Virtutum” przywołuje temat odwiecznej walki dobra ze złem. Dzieło napisane w 1151 roku zachwyca warstwą muzyczną, poetyckim językiem metafory i symboliki. Powraca w nim refleksja nad harmonią świata i miejscem człowieka w kosmosie. Wpisane w utwór wizje Hildegardy z Bingen otwierają przestrzeń ikonograficznych skojarzeń. W spektaklu w Teatrze Lalka dramat zyska współczesne brzmienie dzięki interpretacji Anny Marii Jopek oraz Natalii Czekały, Krzysztofa Guzewicza i aktorów Teatru Lalka.
Widowisko jest współprodukcją Teatru Lalka i Festiwalu Nowe Epifanie.
Biogramy twórców przedstawienia
Reżyser: Jarosław Kilian
Historyk sztuki i reżyser. Absolwent Instytutu Historii Sztuki na Uniwersytecie Warszawskim i Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Warszawie. Stypendysta British Council i Departamentu Stanu USA. Odbył staż reżyserski u Petera Brooka w Wiedniu. Od 2016 roku dyrektor Teatru Lalka w Warszawie. Wywodzi się z rodziny od trzech pokoleń związanej z teatrem (ojciec Adam Kilian był scenografem). Profesor Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, wieloletni dziekan Wydziału Reżyserii AT. W latach 1999-2010 pełnił funkcję dyrektora artystycznego Teatru Polskiego w Warszawie. Reżyseruje m.in. opery, widowiska plenerowe, spektakle dla dzieci i przede wszystkim europejską i polską klasykę teatralną – dzieła Słowackiego, Fredry, Moliera, Szekspira (m.in.: Sen nocy letniej, Jak wam się podoba, Burzę, Opowieść zimową). Ostatnio m.in. zrealizował: Podróże Guliwera wg. Swifta oraz Męża i Żonę Fredry w Teatrze Polskim w Warszawie, operę Stefaniego i Bogusławskiego Krakowiacy i Górale w Teatrze Wielkim Operze Narodowej i Halkę Moniuszki w Teatrze Wielkim w Łodzi.
Anna Maria Jopek
Absolwentka klasy fortepianu na Uniwersytecie Muzycznym w Warszawie. Studiowała również na wydziale Filozofii UW i śpiew u prof. Darii Iwińskiej, nauczycielki swojego Taty.
Wychowana za kulisami zespołu „ Mazowsze” w którym występowali jej rodzice, za najsilniejsze źródło fascynacji uważa muzykę ludową. Obok adaptacji tradycyjnych pieśni, śpiewa również własne piosenki.
Otrzymała wiele nagród: Wiktorów, Fryderyków, złotych i platynowych płyt, miała zaszczyt wystąpić z najbardziej podziwianymi przez siebie śpiewakami swoich czasów, takimi jak Marek Grechuta, Jeremi Przybora, Sting i Bobby McFerrin. Kiedy nie ma pandemii pracuje w najróżniejszych miejscach świata, zawsze blisko swoich dzieci i kotów. Biega półmaratony.
Mikroelementy Chaosu
To projekt muzyczny z elementami teatralnymi, mówiący w sposób abstrakcyjny o kondycji współczesnego człowieka, łączący w sobie teraźniejsze sacrum i profanum, poczucie piękna z uczuciem pustki i egzystencjalnego kryzysu.
Zestawienie kontrastujących idei ma swoje odzwierciedlenie dźwiękowe w połączeniu takich elementów jak klasyczny śpiew, z miękkim brzmieniem handpanów oraz mocnym użyciem elektroniki. Ideą przewodnią projektu jest przekazanie historii tworzenia i niszczenia, mogącej być odczytywanej jako historia indywidualna pojedynczej jednostki ludzkiej, jako los całej ludzkości - od narodzin po śmierć, czy też obecnej kondycji świata, którego naturalne dziedzictwo jest zaprzepaszczone. Jest to osobiste rozumienie sacrum i profanum, i ich przenikania się. Próba dotknięcia prawd obowiązujących każdego człowieka w sposób nieoczywisty i niedopowiedziany używający głównie środków abstrakcyjnych jak dźwięk, ruch, światło.
Skład:
Natalia Czekała - pianino, wokal
Krzysztof Guzewicz - syntezatory, elektronika, handpany
Łukasz Korybalski - trąbka, elektronika
Rui Ishihara – taniec
FB: https://www.facebook.com/MChaosu/
Zapraszamy do odwiedzenia strony teatrlalka.pl i zapoznaniem się także z repertuarem dla dzieci zaplanowanym na czerwiec.