EN

15.05.2024, 12:33 Wersja do druku

Warszawa. Rozmowa o książce „Most pamięci. Wcielona pamięć, świadectwo i przekaz w pracy Jerzego Grotowskiego”

Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego zaprasza 27 maja o godz. 18:00 na spotkanie poświęcone książce „Most pamięci. Wcielona pamięć, świadectwo i przekaz w pracy Jerzego Grotowskiego” Dominiki Laster. Wstęp bezpłatny, obowiązuje rezerwacja miejsc pod adresem [email protected].

fot. mat. Instytutu Teatralnego

Książka Dominiki Laster to jedna z najważniejszych publikacji poświęconych twórczości Jerzego Grotowskiego, jakie ukazały się w ostatnich latach. Autorka porzuca dominujący w wielu dotychczasowych opracowaniach porządek ułożonych chronologicznie faz poszukiwań polskiego artysty. Zamiast tego proponuje podróż w głąb, poprzez kolejne warstwy badanej całościowo oryginalnej procedury twórczej wypracowanej przez artystę, by przedstawić oryginalną, dobrze udokumentowaną i klarownie przeprowadzoną analizę jego pracy przez pryzmat pamięci osobistej i kulturowej.

Most pamięci …” został wydany po angielsku w roku 2015 jako „Grotowski’s Bridge Made of Memory: Embodied Memory, Witnessing and Transmission in the Grotowski Work”. Polski przekład książki ukazał się już po zamknięciu Workcenter of Jerzy Grotowski and Thomas Richards, co sprawia, że syntetyczne i precyzyjne analizy Laster uwzględniające także współczesne perspektywy krytyczne, stają się ważnym głosem w dyskusji o tradycji Grotowskiego.

W napisanej specjalnie do polskiego wydania przedmowie Richard Schechner stwierdza: „Książka dowodzi, że jej autorka jest niezwykle wrażliwa na to, co Grotowski budował przez całe życie – mosty horyzontalne pomiędzy jednostkami i kulturami oraz mosty wertykalne, czy też raczej – drabiny, łączące «teraz» i «początek». Na tych mostach i poprzez te mosty Grotowski rozwijał intymną wiedzę o głębokim Ja, które – paradoksalnie – jest Innym, bratem, bliźniakiem, Ja–Ja”.

W rozmowie o pamięci ciała udział wezmą: Dominika Laster (autorka), Agnieszka Kazimierska (aktorka, wokalistka i psycholożka) i Alejandro Tomás Rodriguez (aktor, muzyk i reżyser). Rozmowę poprowadzi Tomasz Kubikowski.

Spotkaniu towarzyszyć będzie pokaz pracy aktorskiej.

Książkę Dominiki Laster „Most pamięci. Wcielona pamięć, świadectwo i przekaz w pracy Jerzego Grotowskiego” (przekład Katarzyna Woźniak-Shukur, redakcja naukowa przekładu Dariusz Kosiński) wydało Wydawnictwo Żywosłowie w 2023 roku.

Dominika Laster

Wykładowczyni teatrologii i performatyki na University of New Mexico, gdzie pracuje jako Associate Professor. Doktorat z performatyki uzyskała na New York University (2010). Jest redaktorką działu książek w „TDR: The Drama Review” i współredaktorką „European Stages”. W latach 2013–2015 była wykładowczynią i kierowniczką studiów teatrologicznych na Yale University. W latach 2011–2013 była stypendystką Mellon Postdoctoral Fellow na interdyscyplinarnych studiach performatywnych na Yale University. Jest też kuratorką Decolonial Gestures: A Symposium on Indigenous Performance (2016) i Performance in the Peripheries oraz redaktorką antologii „Loose Screws: Nine New Plays from Poland” (2015). Publikuje m.in. w „Performance Research”, „New Theatre Quarterly” i „TDR”.

Agnieszka Kazimierska

Niezależna aktorka, praktykantka wokalna, psycholożka i pedagożka teatralna. Tworzy interdyscyplinarne spektakle teatralne, prowadzi warsztaty aktorskie i spotkania poprzez śpiew i ruch. Pracuje również z jako mentorka procesów twórczych i tworzenia spektakli, terapeutka integralna i coach (process oriented coach). Styl jej prac teatralnych można określić jako poetycki, nawiązujący do estetyki realizmu magicznego. Są one inspirowane psychologią postjungowską i psychologią głębi, często badają zjawiska historyczne, społeczne, psychologiczne i duchowe z osobistego punktu widzenia.

W latach 2007-2021 tworzyła, prowadziła projekty badawcze, pracowała i występowała jako aktorka, śpiewaczka i członkini legendarnej teatralnej grupy badawczej Workcenter of Jerzy Grotowski and Thomas Richards, założonej przez Jerzego Grotowskiego.

Ma ponad 10-letnie praktyczne doświadczenie w pracy w nurcie psychologii zorientowanej na proces, która bada, w jaki sposób mniej znane części naszej psychiki komunikują się z nami i światem poprzez subtelne i często marginalizowane sygnały w naszych ciałach.

Alejandro Tomás Rodriguez

Argentyński aktor, reżyser teatralny, nauczyciel, wokalista i autor piosenek .Od 2016 do 2018 roku był dyrektorem artystycznym międzynarodowego zespołu teatralnego Casa Talcahuano w Buenos Aires, gdzie pracował również jako aktor. Od 2018 roku związany jest z Uniwersytetem w Nowym Meksyku.

Specjalizuje się w obszarze teatru autorskiego (devised theater), ale interesuje go także zaangażowanie społeczne, głos, ruch, performatyka latynoamerykańska oraz różnorodne style i techniki współczesnych praktyk performatywnych. Znaczną część swojego życia artystycznego i badawczego poświęcił pracy nad tradycyjnymi pieśniami oraz eksploracji potencjału ludzkiego w ramach rzemiosła aktorskiego. W latach 2007-2015 pracował w Workcenter of Jerzy Grotowski and Thomas Richards (Pontedera, Włochy). Był jednym z kluczowych członków zespołu Open Program kierowanego przez Mario Biaginiego. Tam zagłębił się w pracę Konstantego Stanisławskiego i udoskonalił swoje praktyczne i teoretyczne rozumienie metody działań fizycznych.

Jest głównym wokalistą i autorem piosenek zespołu muzycznego QUIETO. Ostatnio rozpoczął swój solowy projekt muzyczny z gatunku urban music Ale.R. Obecnie pracuje nad „Pibes Bien” – spektaklem dokumentalno-fabularnym na temat handlu narkotykami i przemocy w miejscowości Rosario w Argentynie.

Tomasz Kubikowski

Teatrolog, eseista, krytyk, tłumacz. Zastępca dyrektora artystycznego i kierownik literacki Teatru Narodowego, profesor Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. W latach 1996-1999 kierownik literacki Teatru Ateneum im. Stefana Jaracza w Warszawie; 1992-1995 – redaktor miesięcznika „Dialog”; 1990-1992 – dziennikarz miesięcznika „Teatr”. Autor książek „Siedem bytów teatralnych. O fenomenologii sztuki scenicznej” (1994) i „Reguła Nibelunga. Teatr w świetle nowych badań świadomości” (2004), dramatu „Nauka o barwach” (TVP, 1999), licznych tekstów w czasopismach.

Był jurorem festiwali teatralnych i konkursów artystycznych, m.in.: Svenska Teaterbiennalen w Malmo, Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej, nagród im. Konrada Swinarskiego i Aleksandra Zelwerowicza, Festiwalu Teatrów Małych Form „Kontrapunkt” w Szczecinie, Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego „Kontakt” w Toruniu, konkursu Fundacji Theatrum Gedanense na najlepszą inscenizację Szekspirowską sezonu Złoty Yorick. Autor szeregu publikacji książkach i periodykach naukowych dotyczących teatru oraz licznych tekstów w programach teatralnych.

Źródło:

Materiał własny