EN

10.11.2023, 17:01 Wersja do druku

Warszawa. „Hi-hat Loda Halama”– premiera spektaklu w Mazowieckim Instytucie Kultury

Dominika Jarosz i Hubert Zemler – wszechstronna performerka i wybitny perkusista na jednej scenie, w spektaklu będącym wariacją na temat twórczości Lody Halamy – artystki, która swoim talentem podbiła artystyczną Warszawę II RP.

mat. teatru

Hi hat Halama to rewia na aktorkę i rytm, to minimalizm w spojrzeniu na wielką biografię Lody i rozmach rewii – gatunku nieistniejącego dziś w dawnym formacie. To dekonstrukcja i poszukiwanie nowego języka. To performatywne przetwarzanie tradycji. To artystyczny hologram, impresja ekspresji utrwalonej w pamięci po Halamie.

Pomysł na spektakl wziął się z osobistej fascynacji Dominiki Jarosz postacią wybitnej tancerki, z osobistej potrzeby zderzenia (hi-hat) współczesnej performerki z dorobkiem Halamy; z połączenia tego, co w ekspresji ruchowej wysokie, z tym, co lżejsze i służące rozrywce – stąd spektakl stał się przestrzenią połączenia wymagającej choreografii z estetyką jazzową i z piosenką popularną, propagowaną przez Halamę (A ja mam nogiLim-pam-pom).

W twórczości Lody ważną rolę odegrało czerpanie przez nią inspiracji artystycznych z wielu światowych kultur i przekładanie ich na własny język artystyczny, jednocześnie popularyzujący w ówczesnej Warszawie tańce latynoamerykańskie, japońskie, kaukaskie i wiele innych. Halama miała charyzmę, potrafiła zjednać sobie ludzi, dlatego otaczała się artystyczną śmietanką Warszawy, współtworząc ducha kulturalnej stolicy tamtych czasów. Życie Halamy było podporządkowane nieustannemu procesowi rozwoju artystycznego, przełamującego bariery kulturowe i szukającego nowych synkretycznych jakości.

Pod wieloma względami biografia Halamy przypomina pracę, jaką podejmuje artysta performatywny, podążający w swych impresjach za wewnętrznym głosem i występujący wobec zagadnienia, które z nim szczególnie rezonuje.

Świat przedstawiony spektaklu został powołany do życia za sprawą ucieleśnionych fantazmatów i ekspresji artystycznych twórców spektaklu.

Premiera Hi-hat Loda Halama odbędzie się 23.11.23 r., o godzinie 19:00, w Mazowieckim Instytucie Kultury.

Twórcy:
Wykonanie - Dominika Jarosz
Muzyka i perkusja - Hubert Zemler
Reżyseria - Dawid Żakowski
Dramaturgia - Patrycja Babicka
Choreografia - Daniela Komędera-Miśkiewicz
Kostiumy - Jagoda Komorowska
Reżyseria światła - Tadeusz Perkowski
Produkcja - Iwa Ostrowska

Dominika Jarosz – performerka, wokalistka, tancerka i aktorka. Ukończyła szkołę muzyczną I. stopnia w klasie fletu poprzecznego. Absolwentka wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej w Warszawie. Posiada ogromne doświadczenie w zakresie teatru fizycznego, improwizacji, śpiewu solowego i chóralnego.

Hubert Zemler – perkusista, kompozytor i improwizator swobodnie przemieszczający się pomiędzy muzycznymi kategoriami. Ceniony interpretator muzyki nowej, perkusista jazzowy, autor albumów solowych z pogranicza awangardy, elektroniki i muzyki etnicznej oraz twórca ścieżek dźwiękowych do filmów i animacji. Aktywny członek warszawskiej sceny muzyki niezależnej skupionej wokół stowarzyszenia LADO ABC. Współtworzy zespoły Melatony, Magneto, Opla (z Piotrm Bukowskim), CEL (duet z Felixem Kubinem). Współpracuje również z zespołem muzyki współczesnej „Hashtag Ensemble” oraz grupą Mitch & Mitch.

Szczególne podziękowania dla Anny Lisieckiej, autorki książki “Loda Halama. Pierwsze nogi drugiej Rzeczypospolitej”, Melody Lee, Conrada Gołębiowskiego, Tomasza Zadróżnego i Teatru Baza.

Partnerzy: Mazowiecki Instytut Kultury.

Pokaz spektaklu realizowany dzięki wsparciu m.st. Warszawa w ramach programu Dziedzictwo kulturowe Warszawy.

Szczegóły wydarzeniu na FB: 

https://fb.me/e/1pYoifZ6v

Źródło:

Materiał nadesłany