EN

13.07.2021, 14:15 Wersja do druku

Warszawa. Finał sezonu Polska Scotland

Siedem niezwykłych koncertów, liczne wydarzenia towarzyszące i ponad 457 tysięcy odbiorców na całym świecie – to efekt sezonu artystycznego Polska Scotland zorganizowanego przez Royal Scottish National Orchestra oraz Instytut Adama Mickiewicza. Niemal wszystkie wydarzenia odbywały się online.

fot. mat. organizatora

Szkocka publiczność podczas siedmiu koncertów Polska Scotland mogła podziwiać m.in. skrzypaczkę Nicolę Benedetti i pianistę Benjamina Grosvenora, a także usłyszeć kompozycje m.in. Mieczysława Wajnberga, Andrzeja Panufnika, Witolda Lutosławskiego, Grażyny Bacewicz, Wojciecha Kilara i Fryderyka Chopina. Koncerty dostępne są na platformie Royal Scottish National Orchestra do 30 lipca 2021 r.

„Zorganizowanie koncertu w internecie jest trudne zarówno dla artystów, jak i dla publiczności. Pozwala jednak dotrzeć do znacznie szerszego audytorium. Same tylko koncerty, które odpłatnie są dostępne na platformie orkiestry, do tej pory obejrzało niemal 7 tysięcy melomanów. Ta frekwencja wyraźnie wskazuje na rosnące zainteresowanie polską muzyką klasyczną” – mówi Barbara Krzeska, zastępca dyrektora Instytutu Adama Mickiewicza.

„Cieszę się, że udało nam się przenieść zaplanowane wydarzenia sezonu Polska Scotland do internetu. Dzięki temu mogliśmy wzbogacić program o szereg wydarzeń towarzyszących i projektów promujących. Udało nam się do tej pory dotrzeć
z wydarzeniami programu Polska Scotland do ponad 457 tysięcy widzów na całym świecie” – dodaje Alistair Mackie, dyrektor Royal Scottish National Orchestra.

Sezon Polska Scotland rozpoczął wyjątkowy koncert w grudniu 2020 roku. Orkiestra wykonała m.in. trzy pieśni białoruskie, których aranżacje powstały na znak solidarności
z Białorusią. Na specjalne zamówienie Instytutu Adama Mickiewicza, do programu koncertu wprowadzono także „Adagio na smyczki” Krzysztofa Pendereckiego, którego możemy posłuchać na stronie PendereckisGarden.pl.

W kolejnym koncercie w kwietniu 2021 roku wystąpiła włoska skrzypaczka Nicola Benedetti i Scotland’s National Orchestra pod batutą Thomasa Søndergårda. W programie znalazły się kompozycje Mieczysława Wajnberga, Andrzeja Panufnika oraz Karola Szymanowskiego.

Podczas trzeciego koncertu, w maju, orkiestrę poprowadziła znakomita polska dyrygentka, dyrektor muzyczna Opéra national de Lorraine, Marta Gardolińska. Zabrzmiały wówczas utwory Witolda Lutosławskiego i Antonína Dvořáka. W tym samym miesiącu udało się zorganizować pierwszy dla RSNO od czasu lockdownu koncert na żywo. Było to ważne wydarzenie dla wszystkich zaangażowanych stron: artystów, organizatorów i publiczności. W kościele Greyfriars Kirk wystąpili soliści RSNO. Zaprezentowali m.in. Wybór z „Suity z renesansowej Polski” Jana Krywickiego czy „Mini Uwerturę” Witolda Lutosławskiego. Podczas kolejnego, tym razem kameralnego koncertu, wystąpiła pochodząca z Lublina skrzypaczka Lena Zeliszewska, która z RSNO związana jest od 2016 roku. Publiczność usłyszała kompozycje Grażyny Bacewicz, Witolda Lutosławskiego, Karola Szymanowskiego i Benjamina Brittena. W pierwszy piątek czerwca Royal Scottish National Orchestra poprowadziła chińska dyrygentka Elim Chan, w programie znalazły się dzieła Wojciecha Kilara, Fryderyka Chopina i Witolda Lutosławskiego. W finałowym koncercie, 11 czerwca, zabrzmiał m.in. „Koncert skrzypcowy nr 2” Karola Szymanowskiego. Przy pulpicie dyrygenckim ponownie stanęła Chan, a solistką była Nicola Benedetti.

Na uwagę zasługują także różnorodne wydarzenia towarzyszące – m.in. panel dyskusyjny o historyczno-kulturowych powiązaniach Polski i Szkocji czy program mentoringowy - Composers’ Hub - przeznaczony dla młodych kompozytorów z całego świata.
W warsztatach nie zabrakło polskiego reprezentanta, którym był Karol Nepelski.

Tegoroczny sezon Polska Scotland został ciepło przyjęty przez brytyjskie media. Recenzje i zaproszenia na koncerty ukazywały się m.in w „The Times”, Classic FM, który był patronem części koncertów oraz na portalu VoxCarnyx.com.

Projekt jest częścią koordynowanego przez Instytut Adama Mickiewicza międzynarodowego programu kulturalnego, realizowanego w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017–2022.

Royal Sottish National Orchestra jest jedną z czołowych orkiestr europejskich. Została założona w 1891 roku jako Scottish Orchestra. Zespół przekształcono następnie w Orkiestrę Narodową, a w 1977 roku uhonorowano patronatem królewskim. RSNO od zawsze odgrywała istotną rolę w szkockim i światowym życiu muzycznym. Do sukcesu orkiestry przyczyniła się współpraca z wielkimi sławami muzyki klasycznej - Gustavem Holstem, Richardem Straussem, Arturem Rubinsteinem, Aaronem Coplandem, Luciano Pavarotti czy Elmerem Bernsteinem. Siedziba RSNO znajduje się w Glasgow, a obecnym Dyrektorem Muzycznym jest Thomas Søndergård. Orkiestra występuje regularnie na Międzynarodowym Festiwalu w Edynburgu, podczas BBC Proms, a ostatnio odbyła tournée po USA, Chinach i Europie.

Instytut Adama Mickiewicza jest narodową instytucją kultury, której celem jest budowanie trwałego zainteresowania polską kulturą na świecie. Instytut współpracuje z partnerami zagranicznymi i inicjuje międzynarodową wymianę kulturalną w dialogu z odbiorcami, w zgodzie z założeniami polskiej polityki zagranicznej. Instytut zrealizował i realizuje projekty kulturalne w 70 krajach na 6 kontynentach, m.in. w Wielkiej Brytanii, Francji, Rosji, Izraelu, Niemczech, Turcji, USA, Kanadzie, Australii, Maroku, na Ukrainie, Litwie, Łotwie, a także w Chinach, Japonii i Korei. W ramach dotychczas zrealizowanych działań Instytut zaprezentował 38 strategicznych programów, które obejrzało 60 milionów widzów. Organizatorem Instytutu Adama Mickiewicza jest Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.

Źródło:

Materiał nadesłany

Wątki tematyczne