26 stycznia Teatr Wielki - Opera Narodowa zaprasza na wernisaż dwóch wystaw: o 17.00 – "Polski Molier" w Muzeum Teatralny, a o 18.00 – malarstwa Jarosława Modzelewskiego w Galerii Opera.
Jarosław Modzelewski, malarz, pedagog, współzałożyciel słynnego „kolektywu” artystycznego Gruppa, powołanego do życia w pierwszą rocznicę stanu wojennego, a oficjalnie pogrzebanego dziesięć lat później w warszawskiej Zachęcie. Współwydawca pisma Oj dobrze już (1984–1988).
Studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 1975–1980 pod kierunkiem prof. Stefana Gierowskiego, wielkiego artysty współczesnej malarskiej awangardy.
W pracach artysty widzimy najczęściej pejzaże oraz martwą naturę. Obrazy przedstawiają przeważnie sceny zaczerpnięte z codzienności. Podejmowane są również wątki historyczne, literackie czy też polityczne na różnych etapach twórczości artysty. Modzelewski podchodzi do poruszanych tematów umownie, nie przekraczając jednak granicy realizmu, a jednocześnie daleki jest od awangardowej prowokacji.
Podczas wystawy zaprezentowane zostaną najnowsze prace artysty, których tematem przewodnim są wspomnienia, powrót do początku twórczości czy nawet do okresu dzieciństwa. Sytuacje z przeszłości, które są cenne i kształtujące człowieka. Wśród wystawionych dzieł zobaczymy: Plac Narutowicza, Z babcią czy też Warszawa na cegłach, przytrzaśnięte palce.
To była historia, która się zdarzyła u mojego kolegi ze szkoły, który mieszkał w takim malutkim domku za naszym osiedlem. Tam się zaczynały wioski i pola i właśnie u niego na podwórku stała taka Warszawa na cegłach. Bawiliśmy się w tym samochodzie. Ja trzymałem rękę na futrynie i oni zatrzasnęli drzwi a ja wrzasnąłem i zacząłem wyć, że ta ręka jest uwięziona, ale niestety oni myśleli, że ja żartuję i to dość długo trwało i to było też straszne przeżycie – Jarosław Modzelewski w rozmowie z Marcinem Fediszem, kuratorem wystawy.
Prace artysty znajdują się w zbiorach, m.in.: Muzeum Narodowego w Warszawie, Krakowie i Poznaniu, Narodowej Galerii Sztuki Zachęta, Muzeum Sztuki w Łodzi oraz w kolekcjach prywatnych w Polsce i za granicą.
Wystawa została przeniesiona z sezonu 2020/21 z powodu sytuacji pandemicznej.
Wystawa czynna dla publiczności od 27 stycznia do 17 kwietnia (wtorek–niedziela w godzinach 12.00–18.00)
Molier, a właściwie Jean Baptiste Poquelin, był doskonale znanym francuskim komediopisarzem popularnym również w Polsce. Jego sztuki grywano już w XVII w. w języku francuskim w polskich rezydencjach magnackich - po raz pierwszy w warszawskim pałacu barokowego poety i frankofila Jana Andrzeja Morsztyna w 1669 r. Z kolei pierwszy zachowany przekład (nieznanego tłumacza) Komedia paryska (Les précieuses ridicules) pochodzi z pierwszej dekady XVIII w. Spektakle Moliera wystawiano w teatrach królów polskich: Jana III Sobieskiego, Augusta II oraz Stanisława Augusta Poniatowskiego.
Lista polskich tłumaczy liczy około stu nazwisk, a wśród nich znajdują się wybitne postacie, takie jak: Tadeusz Boy-Żeleński czy Bohdan Korzeniewski.
Inicjatywa Muzeum Teatralnego jest próbą analitycznego spojrzenia na ponadczasowość obecności Moliera w Polsce, która nie przemija, a wręcz rozkwita w kolejnych realizacjach teatralnych ostatnich dziesięcioleci oraz w nowych przekładach Jerzego Radziwiłowicza.
Podczas wystawy z okazji 400. rocznicy urodzin pisarza zaprezentowane zostaną projekty najciekawszego i najbardziej wpływowego molierowskiego scenografa Karola Frycza. Jednym z eksponatów, udostępnionych podczas wystawy, będzie użyczony Muzeum Teatralnemu kostium Andrzeja Seweryna do roli tytułowej w Don Juanie, w którym wystąpił na festiwalu w Awinionie w 1993 r.
Niespodzianką natomiast będzie pierwszy publiczny pokaz miedziorytu (odcisku) Israela Silvestra przedstawiającego scenę z komediobaletu Moliera i Lully’ego Księżniczka Elidy wystawionego w Wersalu w 1664 r. Muzeum Teatralne w Warszawie otrzymało ten odcisk z oryginalnej płyty w darze od Prezydenta Francji gen. Charlesa de Gaulle’a w trakcie jego wizyty w Teatrze Wielkim w Warszawie w 1967 r.
Partnerami projektu są: Akademia Teatralna im. A. Zelwerowicza, Instytut Sztuki PAN i Polska Kompania Teatralna.
Wystawa została objęta honorowym patronatem przez Instytut Francuski w Warszawie.
Podczas wernisażu, który odbędzie się 26 stycznia o godzinie 17.00, zaprezentowane zostaną wybrane sceny z Don Juana, Mizantropa i Miłości lekarzem, w wykonaniu młodych artystów z Akademii Teatralnej i Teatru Polskiego w Warszawie.
Wystawa czynna dla publiczności od 27 stycznia do 31 maja (wtorek–niedziela w godzinach 12.00–18.00)