EN

1.03.2022, 12:00 Wersja do druku

Warszawa. „Dark Room” i „AntyMedea” - czytania finałowych tekstów konkursu AURORA

W marcu Teatr Dramatyczny m.st. Warszawy w ramach Laboratorium Dramatu premierowo zaprezentuje dwa finałowe teksty z I edycji międzynarodowego konkursu AURORA. Nagroda Dramaturgiczna Miasta Bydgoszczy dla wybitnego dramatu współczesnego.

fot. Karolina Jóźwiak

Konkurs organizowany jest w ramach Festiwalu Prapremier przez Teatr Polski w Bydgoszczy. 7 marca o godz. 19.00 zaprezentujemy zwycięską sztukę białoruską „Dark Room” autorstwa Mikity Ilyinchyka w reż. Darii Kopiec, a 14 marca o godz. 19.00 finałowy dramat „AntyMedea” gruzińskiego autora Lashy Bugadze w reż. Gosi Jakubowskiej-Raczkowskiej. Sztuki zostały zrealizowane w formie nagrań wideo, które udostępnimy na kanale YouTube Teatru Dramatycznego m.st. Warszawy. Po czytaniach zapraszamy na dyskusje z twórcami oraz gośćmi specjalnymi.

„Dark Room” to sztuka opowiadająca o współczesnych rytuałach inicjacyjnych młodego pokolenia – tzw. cyfrowych dzieci, których samopoznanie coraz częściej rozgrywa się w wirtualnym świecie mediów społecznościowych. Ilyinchyk rozbija mit idyllicznego dzieciństwa wypełnionego postaciami z disneyowskich bajek, pokazując prawdziwe zagrożenia zewnętrznego świata pełnego przemocy, seksu i lekkomyślności.

Obsada: Konrad Szymański, Marta Król, Modest Ruciński, Łukasz Lewandowski, Joanna Sokołowska, Anna Szymańczyk, Daniel Namiotko, Miron Jagniewski, Kamil Mróz, Karol Wróblewski, Lidia Pronobis.

Po czytaniu zapraszamy na dyskusję poświęconą sztuce, w której udział wezmą: Daria Kopiec – reżyserka, Julia Holewińska – wicedyrektorka Teatru Polskiego w Bydgoszczy, jurorka konkursu AURORA, Krzysztof Tyczko – tłumacz oraz gość specjalny: Ewa Woydyłło-Osiatyńska – doktor psychologii i terapeutka uzależnień. Rozmowę poprowadzi Wojciech Majcherek – kierownik literacki Teatru Dramatycznego m.st. Warszawy

Mikita Ilyinchyk ujął mnie tym, że z jego tekstu można by zrobić dwa lub trzy spektakle wypełnione smutkiem, tym wszystkim czym jest życie. Dokładnie jak jego mistrz Dmitrij Krymow. Ale w przypadku Mikity nie jest to naśladowanie, tylko własna droga. [Swietłana Aleksiejewicz]

Więcej informacji

„AntyMedea” jest Medeą naszej epoki. Jednak nowość tkwi w tym, co było istotne dla Eurypidesa 25 wieków temu: w strachu przed obcymi. Moralność selektywna. Selekcja ludzi według ich przynależności do „cywilizowanej” przestrzeni. „Anty-Medea” to opowieść o kobiecie, która musi zostać wygnana z zamurowanej i zamkniętej w sobie Europy, bo świat jest jeszcze bardziej zamknięty i przerażony niż jeszcze kilka lat temu. Współczucie jest tylko retoryczne, a nie skuteczne. Cywilizacja patrzy na akty opresji jak postronny obserwator”.

Po czytaniu zapraszamy na dyskusję poświęconą sztuce, w której udział wezmą: Lasha Bugadze – autor, Gosia Jakubowska-Raczkowska – reżyserka, Diana Zadura i Natalia Kurek-Bochorishvili – tłumaczki. Rozmowę poprowadzi Wojciech Majcherek – kierownik literacki Teatru Dramatycznego m.st. Warszawy

Wszystko w tej sztuce boli, wszystko jest aktualne i wieczne. Kołowrót Dobra i Zła. Wszystko to bardzo ciekawe - jak powolna jazda pociągiem przy otwartym oknie. [Swietłana Aleksiejewicz]

Trwa nabór do drugiej edycji międzynarodowego konkursu dla dramatopisarzy i dramatopisarek AURORA. Nagroda Dramaturgiczna Miasta Bydgoszczy. Więcej informacji: https://www.teatrpolski.pl/bydgoszcz-award.html

Założeniem AURORY. Nagrody Dramaturgicznej Miasta Bydgoszczy jest wyłonienie najlepszego dramatu autorki bądź autora pochodzącego z następujących krajów: Polska, Rosja, Ukraina, Białoruś, Litwa, Łotwa, Estonia, Finlandia, Gruzja, Armenia, Węgry, Czechy, Słowacja, Albania, Chorwacja, Serbia, Bośnia i Hercegowina, Mołdawia, Rumunia, Macedonia, Słowenia, Bułgaria, Czarnogóra, Kosowo, Kazachstan, Kirgistan, Tadżykistan, Uzbekistan, Azerbejdżan, Turkmenistan.

Źródło:

Materiał nadesłany

Wątki tematyczne