W czerwcu w STUDIO teatrgalerii: premiera „Plath” Kalwat/Adamieckiej/Keff, dwudniowy maraton teatralny oraz Międzynarodowy Maraton Muzyczny Marcina Maseckiego w ramach czerwcowych obchodów pięćdziesięciolecia STUDIO.
STUDIO rozpoczyna czerwiec od pokazów spektaklu „Plath” Katarzyny Kalwat (reżyseria), Agaty Adamieckiej-Sitek (dramaturgia) oraz Bożeny Keff (tekst), ostatniej premiery sezonu 2021/2022 (premiera: 3 czerwca, piątek). „Plath” Kalwat jest inspirowany biografią i twórczością Sylvii Plath, oparty na tekście Bożeny Keff oraz aktorskich improwizacjach. Na scenie zobaczymy: Dominikę Biernat, Daniela Dobosza, Tomasza Nosinskiego, Bartosza Porczyka, Halinę Rasiakównę, Ewelinę Żak oraz studentki i studentów z Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie. Za scenografię, kostiumy i światło odpowiada duet z Krakowa LATALAdesign studio, video do spektaklu przygotował Antoni Grałek, muzykę skomponowała Żaneta Rydzewska z muzyką na żywo w wykonaniu Maksymiliana Pacha, natomiast za choreografię odpowiada tancerka i choreografka Ramona Nagabczyńska.
5 czerwca (niedziela), od rana do nocy odbędzie się maraton muzyczny Marcina Maseckiego. Wyjątkowe spotkanie artysty z publicznością swojej ulubionej instytucji kultury. Przez cały dzień pianista będzie przemierzał przestrzenie teatru prezentując w jego kolejnych zakątkach wachlarz swoich muzycznych fascynacji. O godz. 11.00 na placu Defilad usłyszymy Maseckiego, Rogiewicza i Domagalskiego. Na Dużej Scenie Masecki z partnerami zaprezentuje w Studio muzykę klasyczną w alternatywnym formacie i nieco salonowej atmosferze. O 17.00 w korytarzu na piętrze zagra utwory dwóch mistrzów minimalizmu – Erika Satiego i Philipa Glassa. O 20.00 „Nadzwyczajny koncert symfoniczny” tym razem nowy zespół zagra koncert fortepianowy Mozarta d-moll, a po nim utwory symfoniczne artysty pod jego własną batutą. Maraton zakończy koncert inspirowany Ameryką Łacińską w towarzystwie amerykańskiego mandolinisty Mike Marshallaoraz brazylijskiego perkusjonalisty Amoy Ribasa.
Przez cały weekend (11-12 czerwca), na wszystkich scenach, od rana do nocy świętujemy pierwsze pół wieku teatru. W programie maratonu teatralnego 6 tytułów, 11 spektakli: „Bowie w Warszawie” w reż. Marcina Libera (11 czerwca o godz. 10.00 i 15.00), „Byk” w reż. Roberta Talarczyka i Szczepana Twardocha (11 czerwca o godz. 21.30, 12 czerwca o godz. 11.00, „Koniec z Eddym” w reż. Anny Smolar (12 czerwca o godz. 15.00 i 20.30), spektakle z cyklu inicjatywy aktorskie „Matka Makryna” Ireny Jun (11 czerwca o godz. 18.30 i 12 czerwca godz. 13.00), „Więcej niż jedno zwierzę” Roba Wasiewicza (11 czerwca o godz. 20.00 i 12 czerwca o godz. 12.00) oraz „Oriana Fallaci” w 45-lecie pracy artystycznej Ewy Błaszczyk (12 czerwca o godz. 18.30); spektakl-wystawa, adaptacja powstałego w 2018 roku spektaklu Natalii Korczakowskiej „Biesy VR”; nocne oprowadzania po teatrze „Podchody teatralne: poznaj teatr w procesie”; warsztaty dla dzieci „Pracownia Małego Teatru”; jubileuszowe śniadanie oraz potańcówka w barze Studio. Bilety na spektakle w specjalnej cenie 19,72 zł.
Z okazji pięćdziesięciolecia teatru Irena Jun, wybitna osobowość sceniczna od lat związana z STUDIO, zaprasza na wieczór swojego „Jednoosobowego Teatru Poezji” (14 czerwca). W programie spotkania znajdą się wiersze takich autorek i autorów jak Wisława Szymborska, Zbigniew Herbert, Tomas Venclova, czy Elizabeth Bishop. W wieczorze udział wezmą zaproszeni przez Gospodynię wieczoru artyści, tacy jak Paweł Paprocki, Michał Żebrowski, Joanna Szczepkowska, Sonia Roszczuk, Tomasz Nosinski oraz kompozytor i kontrabasista Tomasz Wielecki.
Tuż przed letnim przesileniem STUDIO zaprasza na interdyscyplinarny program „(Długi) weekend immersji” poświęcony pracom opartym na nowych technologiach (wirtualnej rzeczywistości, sztucznej inteligencji) oraz eksperymentalnej muzyce elektronicznej (17-19 czerwca). W przeglądzie przygotowanym według koncepcji Anny Lewanowicz zaprezentowane zostaną projekty artystyczne, dla których wspólnym mianownikiem jest poszerzanie pola percepcji i odbioru. W programie prace: niemieckiej reżyserki teatralnej Susanne Kennedy i artysty multimedialnego Markusa Selga „I AM [VR]”, Francuzki Gaëlle Mourre prezentującej „Mechaniczne dusze”, tworzonym przez wirtualną rzeczywistość i aktorów Studio, niemieckiego kolektywu Interrobang „Deep Godot”, w którym sztuczna inteligencja doradza w zakresie starzenia się, Krzysztofa Grudzińskiego narracyjny experience operowy „Umarłe miasto”, powstały w ramach multimedialnego Laboratorium Narracji Wizualnych przy Szkole Filmowej w Łodzi, wersja filmowa spektaklu „Cień którego zwierzyną łowca się staje” -australijskiej grupy Back to Back Theatre.
Ponadto, wraz z międzynarodowym festiwalem UNSOUND – laureatem Paszportu Polityki – prezentujemy jego nową, interdyscyplinarną odsłonę: Festival Ephemera. 17 czerwca na scenie Studio pojawi się włoska wirtuozka syntezatorów modularnych Caterina Barbieri oraz odbędzie się premiera projektu brytyjskiego muzyka Lee Gamble’a „Models”, poświęconego bezcielesnym głosom, a do którego zaprosił Łukasza Wojtyskę, Pawła Sakowicza, Karolinę Kraczkowską i Jacqueline Sobiszewski.
Na czerwcowym afiszu STUDIO również: „Byk” na podstawie tekstu Szczepana Twardocha (2-3 czerwca), spektakl, koncert i sesja medytacyjna w jednym „Malina” (7-8 czerwca), „Bowie w Warszawie” na podstawie tekstu Doroty Masłowskiej (10 czerwca) i konceptualna „Oda do radości” według pomysłu Wojtka Ziemilskiego i Wojtka Pustoły (22-23 czerwca), transmisja „Hamleta” kompozytora Bretta Deana z cyklu The MET: Live in HD oraz dwa pokazy gościnne B'cause Dance Company „Alone | One A. I.” (8 czerwca) i „Do łez” (28 czerwca).
Koniec sezonu zakończy spektakl „Berlin Alexanderplatz” w reżyserii Natalii Korczakowskiej (24-26 czerwca). Po niedzielnym spektaklu odbędzie się kameralny benefis Stanisława Brudnego, wybitnego aktora związanego ze STUDIO od 50 lat.
Kuratorki Dorota Jarecka i Paulina Olszewska na wystawie „Dekolonizacje” w Galerii STUDIO zwracają uwagę na kulturę artystyczną lat 60. i 70., gdy artyści generacji Wschodu i Zachodu zaczęli poszukiwać wspólnej płaszczyzny porozumienia. Kuratorki zapraszają również na wykłady: Piotra Sommera o Larrym Riversie (6 czerwca), Michała Pospiszyla „Dekolonizowanie bagien” (7 czerwca), Tomasza Szerszenia „Wojna. Dziadek: mikro-opowieść” (27 czerwca), spotkanie z Mariyią Hoyin, ukraińską artystką, autorką projektu fotograficznego Peryferia (21 czerwca) oraz oprowadzania kuratorskie w języku polskim (11 i 19 czerwca) i Yuliia Maslak w języku ukraińskim (26 czerwca). Wystawa potrwa do 24 lipca.
Jadwiga Klata i Nadia Wierzbicka, kuratorki artystycznej rezydencji Extinction Rebellion zapraszają do zwiedzania instalacji „Archiwum katastrofy”, która będzie czynna do 5 czerwca.
W odpowiedzi na kryzys spowodowany wojną w Ukrainie i wynikający z niego napływ dorosłych, dzieci i młodzieży z Ukrainy STUDIO przygotowało również program edukacyjny „STUDIO dla Ukrainy”. Osoby zainteresowane udziałem w zajęciach prosimy o zgłoszenia na adres: [email protected].
Więcej informacji o wydarzeniach i biletach na stronie teatrstudio.pl.
Szczegółowy program wydarzeń plenerowych projektu PLAC DEFILAD dostępny jest na placdefilad.org.
STUDIO teatrgaleria to jedna z najważniejszych eksperymentalnych scen w Polsce zarządzana przez dyrektora naczelnego Romana Osadnika od 2011 roku. W kwietniu 2016 roku kierownictwo artystyczne teatru objęła reżyserka Natalia Korczakowska, a galerii ‒ krytyczka i historyczka sztuki Dorota Jarecka. W sezonie 2021/2022 odbyło się siedem premier: „Przemiany” w reżyserii Michała Borczucha (19 września 2021) i „Nazywam się Tamara Biakow i jestem legendą” (premiera: 25 września 2021), „Śnieg” w reżyserii Bartosza Szydłowskiego (premiera warszawska: 28 października 2021), „Hamer” w reżyserii Justyny Sobczyk (13 listopada 2021) i „Bowie w Warszawie” w reżyserii Marcina Libera (18 grudnia 2021), monodram „Byk” w reżyserii Roberta Talarczyka i Szczepana Twardocha (prapremiera: 19 marca 2022) i „Oda do radości” według koncepcji Wojtka Ziemilskiego i Wojtka Pustoły (22 kwietnia 2022). Od 5 maja 2022 trwa 8. odsłona projektu PLAC DEFILAD pod hasłem „The Future Should Always Be Better”/ „Przyszłość zawsze powinna być lepsza”.
STUDIO teatrgaleria
pl. Defilad 1 (wejście od ul. Marszałkowskiej), Warszawa