„Ateneum, słucham” - to teatralny podcast stworzony przez Teatr Ateneum we współpracy z Teresą Drozdą, dziennikarką i pasjonatką kultury. Pierwszy odcinek opowiada o kulisach powstania spektaklu „Ława przysięgłych” w reż. Jakuba Krofty, który będzie mieć premierę stacjonarną 13 marca.
Teatralne opowieści zza kulis
Podcast „Ateneum, słucham” powstał z myślą o widzach, którzy chcą wiedzieć więcej na temat powstawania spektakli, pracy aktorów nad rolami. Przewodniczką po scenach Teatru Ateneum jest Teresa Drozda. Dzięki niej słuchacze poznają opowieści, anegdoty i idee stojące za poszczególnymi tytułami dostępnymi w repertuarze Teatru Ateneum.
„Ława przysięgłych” – pierwszy odcinek podcastu „Ateneum, słucham”
Jak powstaje spektakl w czasach koronawirusa? Skąd pomysł na wystawienie „Ławy przysięgłych” Ivana Klimy, znanego czeskiego pisarza i dramaturga? Dlaczego sztuka napisana w latach 60. zdumiewająco pasuje do naszych czasów? O tym wszystkim w pierwszym odcinku podcastu „Ateneum, słucham” opowiadają: Ivan Klima i jego syn Michal Klima, dziennikarz i tłumacz. ,Jakub Krofta oraz aktorzy grający w „Ławie przysięgłych”.
Podcast „Ateneum, słucham” dostępny jest w następujących serwisach Spotify, YouTube i VOD.
„Ława przysięgłych” – premiera stacjonarna: 13 marca 2021
Sprawa na pozór wydaje się prosta. Oto sądowa ława przysięgłych, złożona ze zwykłych ludzi od sklepikarki po fryzjera, ma orzec, czy pewien obywatel zamordował swoją narzeczoną czy nie zamordował. Okoliczności wskazują, że raczej nie, i że zrobił to całkiem ktoś inny. Problem w tym, że sąd, dla którego pracuje ława przysięgłych, jest trochę dziwny. Zdaje się oczekiwać, że ława wyda werdykt nie mający się nijak do rzeczywistości, i robi wszystko, żeby tak właśnie się stało. W związku z czym sprawa zaczyna się wikłać i plątać, zmierzając w stronę horroru i absurdu.
Sztuka napisana została w latach 60. przez znanego czeskiego pisarza i dramaturga, ale że była niecenzuralna, bo demaskowała niecne praktyki sądowe czasów komunizmu, miała kłopoty z przebiciem się na deski sceniczne. Tymczasem okazuje się, że zdumiewająco pasuje także do naszych czasów… Polską prapremierę przygotowują rodacy Ivana Klimy, czeski reżyser Jakub Krofta i scenograf Jan Štepanek
PREMIERA ONLINE: 19 grudnia 2020
PREMIERA STACJONARNA: 13 marca