Przed nami 22. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Mimu, który po raz drugi odbędzie się w Ursynowskim Centrum Kultury "Alternatywy". W dniach 10-15 października, zabierzemy Państwa w podróż po różnorodności form współczesnego teatru pantomimy w Europie. Teatru, który, pomimo odmiennych korzeni, łączy, będąca coraz większym wyzwaniem, idea sztuki poza słowami. Oryginalna poetyka, humor, zaskakująca wrażliwość i emocjonalność twórców oraz wykonawców przedstawień sprawia, że pantomima wymyka się oczywistym definicjom. Tegoroczne spektakle będą nas zadziwiać, bawić, wzruszać i urzekać pięknem teatralnego rzemiosła. To wszystko dzięki zespołom i artystom z Francji, Niemiec, Włoch, Hiszpanii i Polski.
Organizatorem festiwalu jest Fundacja Warszawskiego Centrum Pantomimy, miejscem prezentacji a zarazem współorganizatorem teatralnego święta jest Ursynowskie Centrum Kultury ‚Alternatywy”. Ubiegły rok ukazał, że połączenie nowej przestrzeni na kulturalnej mapie Warszawy z festiwalem o ponad 20 letniej tradycji, potrafi przynieść wiele pozytywnych zaskoczeń i artystycznych przeżyć. Jestem przekonany, że tak będzie również tym razem, i że spotkania z wciąż na nowo odkrywaną sztuką pantomimy, poruszą w Państwu to, co do słowem jest niewyrażalne.
Bartłomiej Ostapczuk - Dyrektor Artystyczny Festiwalu
22. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Mimu
10-15 Października 2022
Ursynowskie Centrum Kultury „Alternatywy"
ul. I.Gandhi 9, Warszawa
10.10 Pn. g.19.00 „Best of - 30 years on the stage" Bodecker Neander Company - Niemcy
11.10 Wt. g.19.00 „Alice in Wonderbox” - Mangano Massip Company - Francja
12.10 Śr g.19.00 „Wieczór Współczesnej Pantomimy” - skład międzynarodowy
13.10 Czw.g.18.00 „ARANEA” Wojciech Rotowski / Kerstin Hurbain - Polska/Niemcy
13.10 Czw.g.20.00 „Skin Poem for a cosy house” - Los Escultores del Aire - Hiszpania
14.10 Pt
15.10 Sb g.19.00 „TYRAN” - Wrocławski Teatr Pantomimy - Polska
Bilety do kupienia: online na www.mimefestival.pl oraz w kasie UCK „Alternatywy”,
rezerwacje tel 22 276 20 60.
„BEST OF - 30 Years on Stage” Bodecker & Neander Company - Niemcy
Mistrzowie sztuki pantomimy, aktorzy i współpracownicy legendarnego Marcela Marceau. Alexander Neander, Wolfram von Bodecker i reżyser Lionel Menard tworzą jeden z najbardziej rozpoznawalnych zespołów sztuki pantomimy na świecie.
Prezentowany program będzie wyborem najważniejszych etiud stworzonych wspólnie od momentu pierwszego spotkania, właśnie 30 lat temu aż do teraz. Nie zabraknie również nowych, nieznanych polskiemu widzowi kreacji.
Bodecker Neander Compagnie
W 1996 roku, ukończywszy studia w „École Internationale de Mimodrame de Paris” pod dyrekcją Marcela Marceau, Wolfram von Bodecker i Alexander Neander powołują do życia Théâtre Mimo Magique. Od 2006 roku posługują się nazwą „Compagnie Bodecker Neander”. Ich pierwszy spektakl zatytułowany „Silence” zdobywa nagrodę publiczności „Berlin Audience Award”, a kolejna produkcja, „Out of the blue” odnosi prawdziwy sukces zarówno wśród publiczności jak i krytyków.
Para artystów prezentuje koncepcję „koncertu wizualnego”: podczas wspólnych występów z dużymi zespołami muzyków, jak np.: „Stuttgarter Kammerorchester”, londyński „Arditti Quartet” czy lipski „Gewandhaus-Oktett”, odkrywają przed widzami nowe, fascynujące połączenie pantomimy i muzyki. Podczas licznych światowych tournée „Compagnie Bodecker Neander” przemierzają Europę, Azję, Amerykę Północną i Południową. Dzięki uniwersalnemu wymiarowi teatru wizualnego tej pary mimów, są oni szczególnie cenionymi gośćmi na międzynarodowych festiwalach. Wszystkie swoje spektakle realizują we współpracy z reżyserem Lionelem Ménardem.
11.10 Wt. g.19.00 „Alice in Wonderbox” - Mangano Massip Company - Francja
Alice to młoda osoba w trakcie procesu kształtowania się: jej wizerunek, relacje z innymi, jej ciało, wszystko się zmienia i szuka nowych nowych punktów odniesienia w życiu.
Alice jest też internetowym freakiem (jak wielu jej przyjaciół), gdzie według niej może znaleźć ucieczkę od rzeczywistości. Ale świat Wonderbox („Puszka Czarów”), gdzie spędza całe dnie, jest nawet bardziej rozedrgany i niestabilny niż jej rzeczywistość: awatary, fałszywe tożsamości, fake newsy, książę z bajki czy duże wyzwania, które zmieniają się w śmiertelne pułapki, nękanie, nieustające agresywne komentarze...
„Ściąć jej głowę!” - krzyczy Królowa Kier, „Już czas, jestem spóźniony” - to motto szaleńczego wyścigu białego królika, „Tutaj musisz biec, żeby pozostać w miejscu. Żeby dobiec gdzieś indziej, musiałabyś biec dwa razy szybciej” - powiedziała Czerwona Królowa.
“Szczęśliwych Nieurodzin” - credo Szalonego Kapelusznika, żeby bawić się za wszelką cenę.
Ta Kraina Czarów sprzed wieku dziwnie przypomina problemy dzieci poznających puszkę czarów - Internet.
Podróż w kierunku dorosłości, w której zostają ukazane przemoc i cierpienie w relacjach międzyludzkich, tożsamość ulega zachwianiu, samotność się wzmaga, a a świat rzeczywisty i wirtualny splatają się ze sobą.
Odwieczne pytania egzystencjalne zostają skonfrontowane z palącymi problemami poszerzonej rzeczywistości, transhumanizmu i sztucznej inteligencji.
Jaka młodość stworzy jaką nową ludzkość?
Scenariusz i reżyseria SARA MANGANO & PIERRE-YVES MASSIP
Asystent reżyserów: Juliette Wierzbicki
Światła: FRED MOREAU – Dźwięk: ROBINSON SEMPAUROCA
scenografia: PYM – materiały wideo: SEBASTIEN SIDANER
występują: SARA MANGANO, PIERRE-YVES MASSIP, BARBARA MANGANO, JULES POULAIN-PLISSONEAU
Mangano -Massip Company - grupa teatru współczesnego, której poszukiwania są skupione na zbudowaniu dramaturgii ciałem w otwartym dialogu z innymi formami sztuki.
Chcemy wykorzystywać najbardziej konkretne i namacalne aspekty, ciała, przedmioty, materiały, żeby opowiedzieć niewypowiadalne, niewidzialne, nieopisywalne.
Ciało i jego ruch stają się poetyckimi instrumentami objawionej ontologii z innego świata.
Nasza twórczość przygląda się wpływowi emocji na ruch i możliwości istnienia teatru opartego na skórze i mięśniach. Teatr, w którym metaforyczne ciało tworzy "Opowieść" i pozwala na pojawienie się ważnych słów.
Wyzwanie, jakie sobie stawiamy, to stworzyć środki wyrazu, które odpowiadają poruszanym tematom, tworząc echa i odniesienia, żeby spleść nici objawiającej poetyckiej wyobraźni.
Objawiającej w fotograficznym znaczeniu tego słowa: takiej, która ukazuje ukryte znaczenie, możliwą próbę, posiadanie kontroli ...
Pochylamy się też nad tematem związku, za każdym razem ukazując go na nowo w artystycznej przestrzeni i w dialogu z publicznością, by znaleźć inny sposób na przedstawienie naszej wizji świata.
Dla nas teatr stanowi nieograniczone pole poszukiwań, zainteresowanie każdym momentem życia, kwestię polityczną i społeczną. To potężne narzędzie, którego należy używać ostrożnie… i świadomie.
« Każdy symbol ma formę fizyczną, każdy sen odzwierciedlenie w rzeczywistości» - O. Milosz
12.10 Śr g.19.00 „Wieczór Współczesnej Pantomimy” - skład międzynarodowy
Wieczór teatralny, który stał się tradycją naszego Festiwalu.
Zapoczątkowany podczas Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Mimu kilkanaście lat temu model prezentacji spektaklu z powodzeniem odbywa się na festiwalach pantomimy na całym świecie. Pomyślany jako konfrontacja odmiennych technik, stylów i form w teatrze pantomimy. Do udziału w prezentacjach zostają zaproszeni artyści pochodzący z różnych miejsc na świecie, którzy prezentują charakterystyczne dla ich pracy krótkie formy teatralne.
Widzowie będą mogli zobaczyć odmienne oblicza współczesnej sztuki teatru pantomimy, które ukazują esencję tego rzemiosła.
Występują: Sara Mangano, Paulina Staniaszek, Mai Rojas, Pierre Ives Massip, Wojciech Rotowski, Bartłomiej Ostapczuk
13.10 Czw.g.18.00 „ARANEA” Wojciech Rotowski / Kerstin Hurbain - Polska/Niemcy
Czym jest miłość gdy ucichnie zakochanie? Do czego doprowadzić może zazdrość i jak wyznaczyć granice wolności w związku dwojga ludzi? Kiedy podejrzliwość zmienia się w paranoję? Na te i wiele innych pytań, odpowiedzi szukają artyści z Polski i Niemiec - Wojciech Rotowski i Kerstin Hurbain, w spektaklu teatru fizycznego ,,Aranea”. Przywiązanie do drugiej osoby odkrywają zarówno na poziomie emocjonalnym jak i fizycznym. Zainspirowani japońską sztuką wiązania Kinbaku Shibari, twórcy spektaklu ukazują nowe możliwości zastosowania liny na scenie. Sama sztuka wiązania jest przez nich przedefiniowana i przedstawiona w zupełnie inny niż dotychczas sposób. Korzystając z technik teatru iluzji, teatru cieni, pantomimy oraz tańca, tworzą autorski i unikalny styl teatru fizycznego, którego punktem wspólnym staje się jedna historia. Historia obsesji prowadzącej do szaleństwa, w którym granica pomiędzy urojeniem a rzeczywistością zaciera się. Jak mocne może okazać się przywiązanie do drugiego człowieka i czy istnieją nierozerwalne więzy? ,,Aranea” to poszukiwanie odpowiedzi pytania o miłość, wolność i zaufanie.
Twórcy:
WOJCIECH ROTOWSKI
Rola męska, scenariusz, reżyseria, choreografia, produkcja, scenografia, efekty iluzjonistyczne i pirotechniczne, systemy linowe, plakat spektaklu.
Debiutował w Teatrze Rampa w 2003 roku wraz z Teatrem Muzycznym Tintillo. Od 2006 roku związany jest ze sztuką iluzji a od roku 2012 ze sztukami cyrkowymi, pantomimą i teatrem ruchu (Państwowa Szkoła Sztuki Cyrkowej, Warszawskie Centrum Pantomimy). Odtwórca głównych ról w spektaklach Warszawskich teatrów: TM Roma, Rampa, Capitol, Palladium, Dramatyczny, Teatr Warszawskiego Centrum Pantomimy, Teatr Mimo a także Teatr Variete w Krakowie, Teatr A3. Autor i reżyser pierwszego w Polsce fabularnego spektaklu iluzji ,,Czarodziej” (Teatr Palladium). W 2014 roku dołączył do głównej obsady serialu ,,Na Wspólnej” (TVN). Konsultuje i wykonuje efekty iluzjonistyczne, pirotechniczne i linowe w teatrach w całej Polsce a także przy produkcjach filmowych, koncertach i teledyskach. Od 2014 roku prowadzi firmę Magic Crew, tworzącą spektakle, pokazy iluzji, sztuk cyrkowych i pirotechniki. Jest absolwentem Warszawskiej Szkoły Filmowej na kierunku Reżyserii oraz Wyższej Szkoły Sztuki i Projektowania w Łodzi na kierunku Realizacji Obrazu Filmowego.Jest dyplomowanym iluzjonistą (ZASP, KKI) oraz twórcą kaskaderskich systemów alpinistycznych (PSA). Od 2019 roku umiejętności z zakresu technik linowych rozwija również w obrębie japońskiej sztuki wiązania Kinbaku Shibari. Wraz ze spektaklami teatru formy, pantomimy i komedii fizycznej wystąpił podczas wielu festiwali w Polsce i na świecie.
KERSTIN HURBAIN
Rola damska, scenariusz, reżyseria, choreografia, scenografia.
Tancerka i aktorka francuskiego pochodzenia mieszkająca w Berlinie. Jako stały członek zespołu teatru fizycznego PKRK od 2019 roku występuje w spektaklach „4.11.2019 Theater der Revolution”, „TreuhandTechno”, „Der gute Mensch von G.”, „Brofaromin Ost”. Od 2016 roku regularnie występowała również za granicą w Internationale Bühnenwerkstatt Graz (Austria) i dla Teatru Libero w Palermo (Włochy) jako aktorka teatru fizycznego „Do-Theater” z produkcjami “Flying in dreams and reality”, “May I teach you my language”, „Fremde” i „Un4tunate Tales”. Pracowała pod kierunkiem reżysera Lionela Ménarda przy spektaklu „Czarodziejski flet” w Filharmonii Luksemburskiej a także przy spektaklach duetu pantomimy „Bodecker i Neander”. Jako niezależna artystka tworzyła spektakle dziecięce dla państwowych muzeów w Berlinie a także prowadziła warsztaty taneczne młodych ludzi ze środowisk migracyjnych. Koncepcja pracy z ciałem jako drogi do rozwijania uważności, skłoniła ją do ukończenia jednej z Berlińskich szkół jogi. W 2020 roku została nauczycielką jogi Vinyasa i Yin, co równolegle do pracy performatywnej, stało się to jej drugą profesją.
JAN ROTOWSKI
Muzyka
Producent muzyczny, realizator dźwięku i instrumentalista. Absolwent kierunku Music Production & Sound Engineering londyńskiej Point Blank Music School i klasy gitary elektrycznej Szkoły Muzyki Rozrywkowej i Jazzu im. Krzysztofa Komedy w Warszawie. Tworzy muzykę popularną i alternatywną z elementami live performance’u. Aktor teatralny i dubbingowy, doświadczenie sceniczne zdobywał grając na deskach takich teatrów jak Roma czy Rampa.
Światło - JĘDRZEJ SKAJSTER
Współpraca scenograficzna - DAWID WOJTECKI
Konsultacje choreograficzne - MACIEJ KUCHTA
Konsultacje dramaturgiczne - LIONEL MENARD
Wykonanie kostiumów - ANNA WIŚNIEWSKA, MIROSŁAW BRZÓZKA
13.10 Czw.g.20.00 „Skin Poem for a cosy house” - Los Escultores del Aire - Hiszpania
„POEMAT CIAŁA O PRZYTULNYM DOMU” (SKIN POEM FOR A COSY HOUSE)
POWSTAŁ W CZASIE LOCKDOWNU W 2020 ROKU W ZWIĄZKU COVID-19.
W obliczu światowego paraliżu i niepewności zdecydowaliśmy skatalizować wszystkie emocje i przemienić nasz dom w salę prób. Zmieniamy uwięzienie w ośrodek artystyczny, nadając sprawom kreatywnego obrotu, i przekształcamy ograniczenie w okazję.
Spektakl zaczyna żyć w naszym własnym mieszkaniu, nasze meble stają się dekoracjami, nasze dni – przestrzenią do dramaturgicznej twórczości, a nasze zamknięcie czasem, który pragnęliśmy przeznaczyć na tworzenie bez żadnych rozproszeń.
Skin Poem for a Cosy House to spektakl pełny siły, prostoty i Nadziei.
STRESZCZENIE
Spektakl teatru tańca i pantomimy napisali i odgrywają Mai Rojas i Raffaella Crapio. Tym szóstym spektaklem Los Escultores del Aire („rzeźbiarze w powietrzu”) kończą trylogię o wspomnieniach. Para spędza każdy dzień w swoim mieszkaniu. Wstają, idą do pracy, wracają zmęczeni i tak w kółko. Pewnego dnia on zapomina wrócić na czas, żeby świętować swoje urodziny. Para się kłóci, ona jest zła i sfrustrowana przygotowaniami do nieudanego świętowania. W złości ona decyduje się wyjść i zaczerpnąć świeżego powietrza, a on zostaje w mieszkaniu bez słów pożegnania czy przeprosin. Ona nigdy nie wraca… On musi żyć ze wspomnieniem o niej i bólu spowodowanego nagłym rozstaniem. Otoczony przez wspólne wspomnienia, w swoim małym mieszkaniu czuje się jak w muzeum mieszanych uczuć, które musi razem z jej rzeczami zamknąć w pudełku i w ten sposób symbolicznie się pożegnać.
Twórcy/ Aktorzy
MAI ROJAS
Zdobył dyplom z teatru słowa w Royal High School of Performing Arts w Madrycie i jest absolwentem International School of Corporeal Mime w Paryżu na kierunku pantomimy.
Pracował jako aktor w Cirque du Soleil i twórca w swojej grupie Los Escultores del Aire. Otrzymała teatralne nagrody w Nowym Jorku, Niemczech, Hiszpanii, Macedonii w kategoriach: Najlepszy Aktor, Najlepszy Reżyser i Najlepsze Przedstawienie.
RAFFAELLA CRAPIO
Ukończyła z wyróżnieniem Institute de Teatre de Barcelona i obroniła tytuł magistra w dziedzinie terapii teatralnej na Instituto Superior de Estudios Psicológicos.
Występowała u Pere’a Faure’a w Mercat de les Flores, u Dorottya Kiss w Amsterdamie i gościnnie zatańczyła solo w International Solo Tanz Theater Stuttgard w Niemczech, w Mabiyaa i Primate Escénico w Meksyku, na Festiwalu w Gdańsku.
Nagrodzona na barcelońskim Festiwalu I Lake Dance za karierę artystyczną i społeczne zaangażowanie poprzez taniec.
THE COMPANY
Misją Los Escultores del Aire jest dzielenie się swoim rozumieniem sztuki poprzez spektakle i warsztaty, połączone z pragnieniem, by ekscytować i poruszać ludzkie serca przy użyciu uniwersalnej mowy ciała.
Ich spektakle oparte jest na łączeniu różnych form sztuki. Były grane i nagradzane w Hiszpanii, w Wielkiej Brytanii, Portugalii, Stanach Zjednoczonych, Niemczech, Macedonii, Maroku, we Włoszech, w Andorze, Kolumbii, Polsce, Szwecji, Portoryko i na Kostaryce.
Każde ciało ma historię do opowiedzenia. Los Escultores del Aire proponują przestrzeń na spotkanie i wymianę, która żyje i oddycha, pomiędzy artystą a widzem.
15.10 Sb g.19.00„TYRAN” - Wrocławski Teatr Pantomimy - Polska
Obchodzona w tym roku setna rocznica premiery filmu Nosferatu – symfonia grozy w reżyserii F.W. Murnaua stała się dla twórców pretekstem do twórczego wykorzystania postaci wampira – Nosferatu i zbadania zjawiska tyranii we współczesnym teatrze.
Punktem wyjścia do pracy nad Tyranem jest problem wykorzystywania innych ludzi do własnych celów, żerowania na ich energii i pomysłach. Twórcy pragną obśmiać zależności, które istnieją nie tylko w teatrze, ale w każdym zamkniętym światku.
W spektaklu skupią się na zależnościach pomiędzy reżyserem i aktorami, pomiędzy dramaturgiem i reżyserem, aktorami i widzem itd. Postać Nosferatu będzie w przedstawieniu symbolem tyrana-reżysera, wysysającego z aktorów ich twórczą energię. Wampiryzm zostanie tutaj ujęty w kontekście wspólnoty pewnego pragnienia: pragnienia przekraczania własnej śmiertelności, pragnienia posiadania władzy, brania od innych garściami i nierozliczania się z tego.
Twórcy:
reżyseria i choreografia: JAKUB LEWANDOWSKI
scenariusz i dramaturgia: JUSTYNA TOMSKA
scenografia i kostiumy: LIDIA KANCLERZ
muzyka: PATRYCJA HEFCZYŃSKA
reżyseria światła: PAWEŁ MURLIK
asystentka reżysera: NATALIA DINGES
OBSADA: ARTUR BORKOWSKI, AGNIESZKA CHARKOT, IZABELA CZEŚNIEWICZ, AGNIESZKA DZIEWA, WOJCIECH FURMAN (gościnnie), ANNA NABIAŁKOWSKA, JAKUB PEWIŃSKI (gościnnie), MONIKA ROSTECKA
Wrocławski Teatr Pantomimy został założony przez Henryka Tomaszewskiego w roku 1956 jako Studio Pantomimy przy Państwowych Teatrach Dramatycznych we Wrocławiu. Od kilkudzięsięciu lat jeden z najważniejszych zespołów pantomimy w europie. Twórca zespołu poszukiwał inspiracji w literaturze oraz źródłach i formach teatru, w niemym filmie, psychologii, a także w istocie samego ruchu: jego motoryce i fakturze. Po śmierci mistrza w 2001r. za rozwój i kierunek teatru odpowiedzialność brały osoby sprawujące funkcję dyrektora artystycznego: Elżbieta Czerczuk, Aleksander Sobiszewski, Marek Oleksy, Zbigniew Szymczyk, Leszk Bzdyl. Od 2022 r. dyrektorką WTP jest Agnieszka Charkot.
15.10 sobota g.11.00-15.00 Warsztaty mistrzowskie z Mailem Rojasem
Miejsce: Ursynowskie Centrum Kultury „Alternatywy”
Warsztaty Sztuki Teatru Pantomimy to tradycja naszego festiwalu.
W tym roku podczas 22 edycji naszego święta, odbędzie się warsztat, który poprowadzi Mai Rojas z Hiszpanii. Zajęcia ukażą sposób pracy charakterystyczny dla Mime Corporeal / Mimu Ciała, czyli sposobu pracy mało znanego w naszym kraju.
Warsztaty są dedykowane osobom, które zajmują się teatrem, tańcem, sztuką pantomimy, a także dla tych, którzy chcieliby po raz pierwszy doświadczyć na czym polega ten rodzaj pracy teatralnej, ucząc się jest od jednego z najlepszych nauczycieli Mime Corporeal w Europie.