Teatr Dramatyczny rozpoczyna luty 2022 próbami w każdej możliwej przestrzeni. W produkcji znajdują się właśnie cztery spektakle, których premiery już niebawem.
Wałbrzyski sezon 2021/22: „nieszczęśliwy kraj – który potrzebuje bohaterów” buduje opowieści wokół różnych form bohaterstwa i jego upamiętnienia. Zaproszeni do współpracy artyści poszukują odpowiedzi na pytanie: jakiej bohaterki / jakiego bohatera potrzebuje dzisiejszy świat? oraz czy jesteśmy gotowi na jej / jego przyjście?
Dwie premiery pierwszej połowy sezonu – „TERAZ KAŻDY Z WAS JEST RZECZPOSPOLITĄ / z trzema wykrzyknikami” oraz „WESELE dramat w trzech aktach” skupiały się na polskiej rzeczywistości historycznej, w której przeglądamy się dzisiaj. Rozbiory, utrata niepodległości, nieudane zrywy narodowe stały się kanwą do opowieści o Polakach, jako bohaterze zbiorowym – znanym z wielu przywar, ale też wzruszającym i zakorzenionym w poczuciu wolności.
Druga połowa sezonu 21/22 będzie skupiona wokół indywidualnych wydarzeń i postaci, które na trwałe wpisały się w naszą zbiorową wyobraźnię. Artyści w swoich spektaklach opowiedzą o często niejednoznacznym i bardzo kontrowersyjnym bohaterstwie oraz o tym, jak kształtuje ono nasze postrzeganie świata, wartości europejskich, Polski, czy bardziej lokalnie – Wałbrzycha. Teatr Dramatyczny do współpracy zaprosił twórców, którzy reprezentują różne języki artystyczne, a także pochodzenie kulturowe. Niech bohaterka / bohater tego sezonu, będzie osobą różnorodną i wieloraką – czyli taką, jak my sami.
Pierwsza premiera drugiej połowy sezonu „nieszczęśliwy kraj – który potrzebuje bohaterów” opowiadać będzie historię politycznego mordu Gabriela Narutowicza. W setną rocznicę zabójstwa pierwszego prezydenta II RP Seb Majewski i Paweł Świątek zastanawiają się, czy każda władza potrzebuje męczennika? Mord polityczny jest drogą do uświęcenia – zarówno mordercy jak i ofiary, w zależności od punktu widzenia i ideologii. Gabriel Narutowicz został zastrzelony kilka dni po swojej nominacji. Jego wybór na prezydenta przez sejm RP przebiegał w trudnej atmosferze. Stronnictwa narodowe i konserwatywne uważały, że pierwszy polski prezydent powinien być wybrany większością polskich posłów, a nie mniejszości narodowych. Prezydent zginął w Zachęcie – najsławniejszej polskiej galerii sztuki, na stałe wpisując się w wyobraźnię zarówno tego miejsca, jak i całego narodu – jako ofiara konserwatyzmu i zacofania, ofiara siły, która sprzeciwia się postępowi. A jego morderca? Eligiusz Niewiadomski? Kto o nim pamięta? Czyim jest bohaterem?
„NARUTOWICZ powiedział: kula, która mnie trafi, niech będzie mądra” premiera już 25 lutego 2022 na Scenie Kameralnej Teatru Dramatycznego w Wałbrzychu. W spektaklu wystąpią: Agnieszka Kwietniewska (gościnnie), Joanna Łaganowska, Mikołaj Krzeszowiec i Ryszard Węgrzyn.
Kolejny spektakl premierowy, zaledwie tydzień później, na Dużej Scenie zaprezentuje Jakub Čermák. Młody, czeski reżyser jest założycielem artystycznej grupy „Depresyjne Dzieci Pragną Pieniędzy” działającej w Pradze. Čermák w swojej pracy wykorzystuje klasyczne tematy i teksty („Makropulos”, „120 dni Sodomy”) eksplorując tematy cielesności i queeru, chętnie sięga również po teatr dokumentu, sam często występuje na scenie. Reżyser jest laureatem najważniejszej czeskiej nagrody teatralnej: DNA. Swoją pierwszą pracę w Polsce Čermák opiera na kanonicznym tekście „ANTYGONY” Sofoklesa. W jego odczytaniu Antygona występując przeciw władzy nie działa tylko w warstwie symbolicznej, ale przede wszystkim w warstwie realnej – szacunku dla ludzkiego ciała. Ludzkie ciało samo w sobie jest wartością, rodzimy się w ciele, uprawiamy seks cieleśnie, krzywdzimy ciało przez samookaleczenie, dokonujemy samospalenia, ale ciało to ciągle tabu. Miłość Antygony do brata też może być tabu, jeżeli tylko padnie na nią cień kazirodztwa. Miłość siostry i brata może być tylko uczuciem, nie może być niczym więcej, a przynajmniej w świecie rządzonym przez Kreonów – tych antycznych, jak i tych całkiem współczesnych. „ANTYGONA” we współczesnym odczytaniu już 4 marca na Dużej Scenie. W roli tytułowej wystąpi Irena Sierakowska, w roli Kreona gościnnie Piotr Czarniecki (debiut sceniczny). Ponadto na scenie: Angelika Cegielska, Irena Wójcik, Mateusz Flis, Wojciech Marek Kozak, Czesław Skwarek, Dariusz Skowroński i Wojciech Świeściak.
Pod koniec marca swoją premierę będzie miała ostatnia część tryptyku SUPERSTAR. Aneta Groszyńska i Jan Czapliński wracają do Wałbrzycha i tym razem zajmą się tematem Złotego Pociągu. Przypomnijmy, że poprzednie części rekonstruowały (bądź konstruowały) biografie Gabrieli Zapolskiej i Henryka Sienkiewicza. Wałbrzyskie SUPERSTARY były wielkimi sukcesami. A co nas czeka w trzecim odcinku? Tym razem bohaterem jest Złoty Pociąg.
Czyli historia a nie człowiek, czyli fantazja a nie historia, a na końcu społeczność, która wokół tej historii się zawiązuje. Artyści rekonstruując opowieść o złotym pociągu przyglądają się wszystkim tym, którzy próbują tę opowieść okiełznać i uczynić swoją, zmonetyzować, zapisać lub przerobić na własną. Jednocześnie sami dalecy są od ukazywania tylko prawdy i powagi. Akcja rozgrywa się na planie filmowym piątej części „Indiany Johnesa”. Spielberg i Harrison Ford pragną jeszcze raz nakręcić historię o niepokornym archeologu, który ratuje świat. Tym razem akcja filmu rozgrywa się pod koniec wojny w mrocznych lasach w okolicach Wałbrzycha. Ale poszukiwanie skarbów okazuje się przygodą zgoła inną niż zaplanowali autorzy Indiany. Próby kręcenia kolejnych scen, są jak odsłanianie kolejnych warstw historii, kompleksów, lęków, aspiracji, ran i marzeń jakie kryją w sobie te rejony. W „ZŁOTYM POCIĄGU SUPERSTAR” zobaczymy Dorotę Furmaniuk, Joannę Łaganowską, Irenę Sierakowską, Michała Koselę, Rafała Kosowskiego, Piotra Mokrzyckiego i Filipa Perkowskiego. Premiera 25 marca na Dużej Scenie rozpocznie w Wałbrzychu obchody Międzynarodowego Dnia Teatru.
Z początkiem kwietnia swoje poszukiwania zakończy również zespół pracujący nad spektaklem „JEZUS”. To już drugi spektakl, który Teatr Dramatyczny w Wałbrzychu produkuje wraz z Festiwalem Nowe Epifanie. Zeszłoroczna edycja Festiwalu pod hasłem „Któż zdoła się ostać?” cyrkulowała wokół tematu apokalipsy. Teatr wraz z Festiwalem wyprodukował wówczas bardzo wizyjny i nieoczywisty spektakl „HA(E)USER” w reżyserii Heleny Ganjalyan. Tematem tegorocznej 13. edycji Nowych Epifanii jest Jezus. Postać historyczna, a zarazem obiekt wiary. Dla wielu Zbawiciel i Prorok, wcielony Bóg, dla innych bohater literacki, o którego pierwowzorze niewiele wiadomo. Twórcy Festiwalu zwrócili się do artystów z pytaniem: kim dzisiaj jest dla nas syn cieśli z Nazaretu? Za kogo ludzie go uważają? Reżyserzy Olga Ciężkowska, Jan Kanty Zienko, pisarz Mateusz Górniak oraz aktorzy Teatru Irena Sierakowska i Wojciech Marek Kozak po wielowątkowym warsztacie twórczym w Laboratorium Nowych Epifanii w Wiatrakach spróbują odpowiedzieć na te pytania. W centrum ich zainteresowania jest cud w Kanie Galilejskiej oraz instytucja ślubu i wesela. „Hierarchia drzewa genealogicznego, która odnawia się w chwili ślubu, to system polityczny. Rodziny to większość, a być w większości to ulga, szansa na przetrwanie i reprodukcję” – tłumaczą twórcy. „JEZUS” z Angeliką Cegielską, Ireną Sierakowską, Ireną Wójcik, Wojciechem Markiem Kozakiem i Piotrem Tokarzem do zobaczenia na premierze warszawskiej w ramach 13. Interdyscyplinarnego Festiwalu Wielkopostnego Nowe Epifanie już 10 kwietnia. Organizatorem Festiwalu jest Centrum Myśli Jana Pawła II.
Na jaki obraz bohaterstwa złożą się te różnorodne premiery? Na podsumowania będziemy musieli jeszcze poczekać, bo do końca sezonu 2021/22 Teatr zaproponuje jeszcze trzy tytuły „NIEWOLNICĘ ISAURĘ”, „DAISY MUSICAL” oraz „SZANIAWSKIEGO” – więcej informacji wkrótce.
I choć w Teatrze w Wałbrzychu, przy czterech pracujących równolegle ekipach, może być jak w ulu – to nie zwalniamy tempa przy realizacji projektów włączających i aktywizujących. „JASNA SPRAWA” projekt opowiadający herstory o mulitikulti Wałbrzychu – premiera w Dzień Kobiet. „ŚWIETLICA” – najbardziej queerowe miejsce na mapie miasta odbywa swoje spotkania co poniedziałek. Teatr Dramatyczny, pomimo pandemii, stara się iść do przodu i realizować swoje cele. Nie będzie to jednak możliwe bez zaangażowania wszystkich zarówno artystów, jak i widzów. Pamiętajcie: dbajcie o siebie, nie bagatelizujcie szczepień i zaleceń dotyczących bezpieczeństwa. Niech zdrowie nas nie opuszcza w 2022 roku.
„NARUTOWICZ powiedział: kula, która mnie trafi, niech będzie mądra”
Tekst: pilgrim/majewski
Reżyseria: Paweł Świątek
Scenografia i kostiumy: Jakub Fidler
Muzyka: Polpo Motel (Olga Mysłowska + Daniel Pigoński)
Obsada: Agnieszka Kwietniewska [g], Joanna Łaganowska, Mikołaj Krzeszowiec, Ryszard Węgrzyn
Premiera 25.02.2022 na Scenie Kameralnej
„ANTYGONA”
Tekst: Sofokles
Przekład: Kazimierz Morawski
Reżyseria: Jakub Čermák
Adaptacja i opracowanie tekstu / tłumaczka: Paulina Dobosz
Scenografia i kostiumy: Martina Zwyrtek
Muzyka: Petra Horváthová
Ruch sceniczny: Adam Mašura
Obsada: Angelika Cegielska, Irena Sierakowska, Irena Wójcik, Piotr Czarniecki [g], Mateusz Flis, Wojciech Marek Kozak, Czesław Skwarek, Dariusz Skowroński, Wojciech Świeściak
Premiera 4.03.2022 na Dużej Scenie
„ZŁOTY POCIĄG SUPERSTAR”
Tekst: Jan Czapliński
Reżyseria: Aneta Groszyńska
Scenografia i kostiumy: Tomasz Walesiak
Muzyka: Radek Łukasiewicz
Obsada: Dorota Furmaniuk, Joanna Łaganowska, Irena Sierakowska, Michał Kosela, Rafał Kosowski, Piotr Mokrzycki, Filip Perkowski
Premiera 25.03.2022 na Dużej Scenie
„JEZUS”
Tekst: Mateusz Górniak
Reżyseria: Olga Ciężkowska, Jan Kanty Zienko
Scenografia: Michał Dobrucki, Dorota Nawrot
Wideo: Michał Dobrucki
Muzyka: Magdalena Sowul
Choreografia: Wojciech Marek Kozak
Obsada: Angelika Cegielska, Irena Sierakowska, Irena Wójcik, Wojciech Marek Kozak, Piotr Tokarz
Premiera 10.04.2022 w Komunie Warszawa
Spektakl powstaje w koprodukcji z Festiwalem NOWE EPIFANIE w Warszawie.