„NIESZCZĘŚLIWY KRAJ, KTÓRY POTRZEBUJE BOHATERÓW”. Ten sezon był pod wieloma względami wyjątkowy dla Teatru: powoli otrząsaliśmy się z pandemii, ale jesteśmy świadkami wojny; uciekaliśmy przed kryzysem zdrowotnym, a przed nami kryzys finansowy; staraliśmy się powrócić do normalności, ale TA już dawno przestała istnieć…
Przez cały 58. sezon patrzyliśmy na świat szeroko i zastanawialiśmy nad mitami, które stanowią podwaliny naszej normalności. Poświęciliśmy sezon w całości BOHATERSTWU – osobom, czynom, wyobrażeniom. Poszukiwania opieraliśmy na poczuciu, że rzeczywistość wymusza nieustanne opowiadanie się po którejś ze stron i podejmowanie odpowiedzialności za te wybory. A nie są to wybory łatwe:
szczepić się / nie szczepić
strajkować / siedzieć w domu
teatr / netflix
zabierać głos / milczeć wymownie
wspólnota / solidarność
gesty / słowa
benzyna / rower
… / …
Wybory te nie są bezkarne i mają swoje konsekwencje. I nie są już tylko sprawą osobistą. Dlatego każdy z nas ma prawo stać się dziś bohaterem albo jego zaprzeczeniem. Czy zatem uda nam się wpisać w tę „dobrą historię”, czy nie? Nie tylko jako ludzkość, naród, ale przede wszystkim jako poszczególni ludzie. Chcąc odpowiedzieć na pytania o bohaterstwo, sięgaliśmy do najszerzej komentowanych jego przejawów z przeszłości.
Za nami premiery:
„TERAZ KAŻDY Z WAS JEST RZECZPOSPOLITĄ” (tekst: pilgrim/majewski, reż. Maciej Podstawny)
„WESELE”/dramat w trzech aktach” (tekst: Stanisław Wyspiański, reż. Wojtek Klemm)
… mieliśmy szansę przyjrzeć się bohaterowi zbiorowemu w kontekście polskości – naszych narodowych wad i problemów;
„NARUTOWICZ” (tekst: pilgrim/majewski, reż.: Paweł Świątek)
… przybliżał nas do indywidualnych przejawów bohaterstwa, stawiając duży znak zapytania przy nazwisku pierwszego prezydenta II RP;
„ANTYGONA” (tekst: Sofokles, reż.: Jakub Čermák)
… klasyczna, antyczna, lekturowa postać - indywidualna bohaterka;
„ZŁOTY POCIĄG SUPERSTAR” (tekst: Jan Czapliński, reż.: Aneta Groszyńska)
… czym byłyby bohaterskie opowieści bez lokalnych tematów?
„DAISY” (tekst i reż.: Konrad Imiela)
… spektakl/musical o lokalnej bohaterce w koprodukcji z Miastem Wałbrzych oraz Spółką Zamek Książ;
„JEZUS” (tekst: Mateusz Górniak, reż.: Olga Ciężkowska, Jan Kanty Zienko)
… najbardziej znana na świecie figura – dla jednych postać fikcyjna, dla drugich postać święta; spektakl we współpracy z Festiwalem Nowe Epifanie.
W 58. sezonie teatralnym zagraliśmy 185 spektakli, goszcząc na nich łącznie 13111 widzów.
W naszych aż 63 działaniach edukacyjnych, również podczas pandemii, uczestniczyło 2156 osób.
Wśród DZIAŁAŃ EDU znalazły się:
warsztaty PRZEGRAJ LEPIEJ, dofinansowanie ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Narodowego Centrum Kultury Kultura - Interwencje. Edycja 2022;
pokazy Trzeciego Teatru oraz nowoutworzonej grupy POMIMO w ramach 18. Dni Młodego Teatru;
lekcje teatralne dla młodzieży szkolnej online i na żywo;
cykl spotkań dyskusyjno-włączających ŚWIETLICA;
warsztaty kontekstowe, spotkania autorskie i debaty z gośćmi z całej Polski;
ferie zimowe i pokaz spektaklu dla młodzieży.
Teatr w swym 58.sezonie artystycznym zrealizował również autorski projekt REZYDENCJI DRAMATURGICZNEJ w Wałbrzychu pt. ZAPRACOWANI.
Jego efektem było powstanie tekstu „CHODŹCIE CHODŹCIE / приходьте, приходьте”(rezydentka, autorka tekstu i reżyserka czytania: Małgorzata Maciejewska / kurator projektu rezydencji: Tomasz Jękot) oraz stworzenie platformy wymiany doświadczeń dla osób z Ukrainy i Polski.
Sytuacja pandemiczna wpłynęła mocno na działania festiwalowe w Polsce, jednak pomimo trudności nasze spektakle były obecne na 4 festiwalach o krajowej renomie, zdobywając nagrody i wyróżnienia:
spektakl mistrzowski w ramach XIII edycji PESTKA FESTIVAL – „WESELE” w reż. Wojtka Klemma;
„PACJENT 0” w reż. Wojtka Ziemilskiego w XXVII Międzynarodowym Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych w Łodzi;
„ANCORA TU” w reż. Macieja Podstawnego zdobył nagrodę na XX Ogólnopolskim Festiwalu Dramaturgii Współczesnej „Rzeczywistość Przedstawiona” w Zabrzu dla Olgi Mysłowskiej;
„NIECH PRAWO BĘDZIE Z WAMI” w reż. Anety Groszyńskiej zdobył dwie nagrody na XX Ogólnopolskim Festiwalu Dramaturgii Współczesnej „Rzeczywistość przedstawiona” w Zabrzu dla Anety Groszyńskiej oraz Jana Czaplińskiego.
Teatr jest stale obecny w Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. W 27. edycji gościliśmy z 8 tytułami, z czego 4 decyzją Komisji otrzymały refundację kosztów produkcji,
- „NIECH PRAWO BĘDZIE Z WAMI” w reż. Anety Groszyńskiej znalazło się w finale; a do kolejnej 28. edycji, zakwalifikowało się 6 tytułów.
Spektakl „PILNIE KUPIĘ BIOGRAFIĘ” w reż. Krzysztofa Popiołka zaprezentowany został w 6 polskich miastach w ramach 13. edycji Programu „TEATR POLSKA”, realizowanego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Już wiemy, że jesienią 2022 roku wyruszymy w kolejną trasę i edycję – tym razem z monodramem „108 KOSTEK CUKRU” w reż. Agaty Puszcz, prezentując spektakl w mniejszych miejscowościach, nie posiadających repertuarowych teatrów, w co najmniej 4 województwach - od Dolnego Śląska po Zachodniopomorskie.
Z radością informujemy, że Seb Majewski – reżyser, dramatopisarz i dyrektor artystyczny Teatru otrzymał indywidualną Nagrodę „EMOCJA 2022” przyznawaną przez kapitułę Radia Wrocław Kultura, a na początku roku 2022 Nagrodę Miasta Wałbrzycha – tytuł honorowy ZASŁUŻONA DLA MIASTA WAŁBRZYCHA odebrała nasza dyrektorka naczelna Danuta Marosz.
Za ten BOHATERSKI SEZON dziękujemy naszym Widzom, Zespołowi, Partnerom i Przyjaciołom Teatru.