EN

28.10.2022, 15:38 Wersja do druku

Wałbrzych. Dziś premiera „Niewolnicy Isaury" w reżyserii Martyny Majewskiej

W piątek, 28 października  na Scenie Kameralnej Teatru Dramatycznego w Wałbrzychu premiera spektaklu „Niewolnica Isaura”.

fot. Tobiasz Papuczys / mat. teatru

Opowieść o różnych przejawach niewolnictwa, ale także o różnych sposobach opowiadania, o tym, jak dojrzewają i starzeją się niektóre narracje. A więc także o naszym przeżywaniu cudzych historii, zwłaszcza tych, w których główną rolę odgrywa namiętność i upokorzenie. Zwłaszcza tych najgłębiej osadzonych w kulturze, które stały się częścią naszej historii.

Twórczynie tekstu – Martyna Majewska i Agnieszka Wolny-Hamkało pytają, czego możemy się dowiedzieć o sobie, dokonując rewizji takich zjawisk jak ten najbardziej wpływowy serial schyłkowego PRL-u? Co właściwie konsumowało tamto pokolenie: klasistowską opowieść o dominacji? Sugestywny erotyk, który nigdy się dostatecznie nie rozwinął? Głupio romantyzowaną historię niewolnictwa? Czy tamten odbiór serialu mógł być rzeczywiście „niewinny”? Dziś twórcy badają jego śmieszną, memiczną, ale i oburzającą podwójność. I raczej nie myślą o miłości. Do głowy przychodzą takie słowa jak cringe i kamp. Nasze schematy myślenia są skostniałe, lecz kruche. Czasem wystarczy obsadzić mężczyznę w roli legendarnej amantki, żeby obnażyć strukturalne nierówności w kulturze. Ale czy można nas, nałogowych oglądaczy, o coś oskarżyć? Czy można zaskarżyć nasze podwójne kodowanie: i grozę, i śmiech?

Abolicjonistyczna powieść „Niewolnica Isaura” Bernardo Guimarãesa z 1875 r. na podstawie którego powstała legendarna telenowela, dziś jest dla nas przykładem olbrzymiej zmiany kulturowo – obyczajowej. Zmiany w myśleniu o rasizmie, tożsamości seksualnej  czy rolach społecznych. Artystki w swoim spektaklu proponują widzom zanurzenie się wielkiej narracji, zamiast eseju proponują teatralną interpretację serialu. Komediowo grana, osadzona w konwencji teatru w teatrze „Isaura” przypomina, że nowe historie to po prostu dobrze opowiedziane stare historie. Nie zmienia się kostium, zmienia się montaż.

Tytułową Isaurę gra gościnnie Ireneusz Mosio, który tą rolą debiutuje w teatrze instytucjonalnym. W roli Matki Leonsia i Malwiny wystąpi Angelika Cegielska, jako Leonsio Wojciech Świeściak, w postać Alvaro wcieli się Mateusz Flis. W kilku rolach także zobaczymy Mikołaja Krzeszowca – Henryka, Ojca Isaury czy Szczęśliwego Przypadku.

Nagrania w spektaklu realizowane dzięki uprzejmości spółki gminnej Zamek Książ w Wałbrzychu zarządzającej Kompleksem zamkowo – parkowym Książ oraz Palmiarnią.

NIEWOLNICA ISAURA
tekst: Agnieszka Wolny-Hamkało, Martyna Majewska
reżyseria: Martyna Majewska
scenografia i kostiumy: Krystian Szymczak
muzyka: Dawid Majewski
choreografia: Madlen house of Revlon
wideo: Konrad Śniady
zdjęcia: Tobiasz Papuczys
plakat: Jakub Woynarowski
obsada: Angelika Cegielska, Mateusz Flis, Mikołaj Krzeszowiec, Ireneusz Mosio [g], Wojciech Świeściak

Źródło:

Materiał nadesłany