EN

27.03.2025, 15:41 Wersja do druku

Wałbrzych. Dwie premiery na Międzynarodowy Dzień Teatru

Dziś, 27.03. na Scenie Kameralnej wałbrzyski Teatr prezentuje premierowo „Immanuela Kanta” Thomasa Bernharda. Bernhard snując fantazje na temat Kanta buduje możliwości refleksji nad filozofią, która chcąc być obiektywna zawsze pozostaje subiektywna. Dlatego warto popatrzeć na filozofię jak na umowę zawieraną pomiędzy ludźmi. Dramat Bernharda to również zabawa z biografią. Tekst ten niewątpliwie jest szaradą, w której ambicje krążą wokół tez, a bogaci podróżni wokół niezamożnego filozofa.

fot. Tobiasz Papuczys/ mat. teatru

Spektakl przygotowała Agnieszka Olsten. Jest to jej druga realizacja dramatu Bernharda po „Komediancie” i pierwsza praca reżyserki w Wałbrzychu.

„Zaczynając naszą pracę nie mogliśmy nawet przewidzieć, jak dynamika tych wielkich aktorów sceny politycznej będzie wpływała na tę realizację. Praca nad tym tekstem sprawdza naszą kondycję teatralną, intelektualną, duchową. Bardzo rzadko możemy pracować z tak wybitną partyturą jaką niewątpliwie jest tekst Bernharda. Każda próba to odkrywanie nowych klawiszy, na których okazuje się że on umie grać i sprawdzanie, czy my też możemy na tym poziomie zagrać. Dla mnie to jest zaszczyt, pracować nad tekstem który nie ma dna, na który rzeczywistość tak mocno wpływa. A dzisiejsi aktorzy życia politycznego powodują, że my ciągle nie mamy tego dna czy horyzontu, do którego chcemy dopłynąć. Choć codziennie płyniemy do Ameryki, to codziennie przychodząc na próbę widzę, że ta Ameryka jest już inna i zaskakująca. Razem z widzami sprawdzimy, czego my, Europejczycy, możemy oczekiwać od Ameryki, jak ona nas przyjmuje, jak nas widzi.” / Agnieszka Olsten

tekst: Thomas Bernhard

przekład: Jacek St. Buras

reżyseria: Agnieszka Olsten

scenografia: Józef Gałązka

kostiumy: Marek Adamski

muzyka: Aleksandra Gryka, Rafał Stachowiak

reżyseria świateł: Robert Mleczko

inspicjentka: Iwona Skiba

obsada:

Mateusz Flis – Ernst Ludwik

Urszula Gryczewska – Milionerka

Michał Kosela – Kolekcjoner Dzieł Sztuki

Rafał Kosowski – Kapitan, Admirał, Steward, Pomocnik Stewarda, Kucharz

Agnieszka Kwietniewska – Kant

Kinga Świeściak – Pani Kant

Wojciech Świeściak – Kardynał

Dzień później, 28.03. na Dużej Scenie „Klątwa” na podstawie dramatu Stanisława Wyspiańskiego. Reżyser Seb Majewski wraz z zespołem skupia się na mechanizmach społecznych, które nie wynikają z pojedynczych złych intencji, lecz z niesprzyjających układów zależności, prowadzących do katastrofy.

„Opowiadamy o tej katastrofie poprzez opisanie kolejnych następujących po sobie incydentów, które do tej katastrofy doprowadzają. To bardziej opowieść kryminalna niż moralizatorska. Jest to też opowieść o wielkiej i tragicznej miłości. Między księdzem a kobietą oraz między parobkiem a dziewką – starszym mężczyzną i młodą kobietą, ale też miłość między matką a synem. I to jest jeden z ciekawych wątków wartych opowiedzenia, a mianowicie jak głęboka miłość może przerodzić się w coś złego.” / Seb Majewski

tekst: Stanisław Wyspiański

reżyseria i przestrzeń: Seb Majewski

kostiumy: Agata Bartos

muzyka: Rafał Stachowiak

reżyseria świateł: Krzysztof Garbaczewski

inspicjentka: Anna Solarek

obsada:

Mirella Burcewicz – Dziewka

Dorota Furmaniuk – Młoda

Rafał Gorczyca – Pustelnik

Mikołaj Krzeszowiec – Ksiądz

Joanna Łaganowska – Chór / Święta Wilgefortis

Piotr Mokrzycki – Dzwonnik

Ireneusz Mosio – Sołtys

Dariusz Skowroński – Parobek

Irena Sierakowska – Matka

tancerze: Hanna Kulska, Piotr Szewczyk

Następne pokazy obu spektakli: 29 marca oraz 4, 5, 6 kwietnia.

Źródło:

Materiał nadesłany