EN

22.10.2021, 10:28 Wersja do druku

Tychy. "Syrena. Melodrama aeterna" Nowaka/Twardocha na festiwalu Auksodrone

Aleksander Nowak i Szczepan Twardoch to operowy duet, który zdążył już podbić serca słuchaczy i zdobyć szereg wyróżnień, a także doczekać się wydań na płytach CD i LP. Drach. Dramma per musica zapoczątkował serię OPERA od ANAKLASIS, do której dołączy drugie wspólne dzieło Nowaka i Twardocha – Syrena. Melodrama aeterna na kompakcie. Premiera 5 listopada podczas festiwalu AUKSODRONE w Tychach.

Drach. Dramma per musica – debiut Aleksandra Nowaka i Szczepana Twardocha na tyskim festiwalu – został przyjęty przez krytykę z wyjątkowym entuzjazmem. Oprócz szeregu znakomitych recenzji, duet zwyciężył w plebiscycie O!Lśnienia 2021 w kategorii „Muzyka klasyczna i jazz”, a prawykonanie Dracha nagrodzono Koryfeuszem Muzyki Polskiej jako „Wydarzenie roku”. Wydanie utworu na CD  i LP przez ANAKLASIS, markę działającą w ramach Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, wzmocniło tylko rozpoznawalność dzieła i jego twórców, a płyta, która zapoczątkowała serię OPERA, znalazła się także wśród nominowanych do Fryderyka, jednej z najważniejszych nagród na polskim rynku muzycznym.

Już 5 listopada do Dracha dołączy Syrena. Melodrama aeterna – tym razem z oryginalnym librettem Szczepana Twardocha oraz muzyką Aleksandra Nowaka. W partiach solowych można usłyszeć nie po raz pierwszy współpracujących z kompozytorem śpiewaków: Ewę Biegas, Joannę Freszel oraz Jana Jakuba Monowida. Nie zabraknie także solistów: wirtuozowskiego saksofonisty Bartłomieja Dusia, Daniela Popiałkiewicza na gitarze elektrycznej, Piotra Sałajczyka przy fortepianie oraz AUKSO – Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy prowadzonej przez Maestro Marka Mosia.

„Od początku było jasne, że tym razem będzie to coś całkiem nowego, nie na podstawie istniejącej książki. Dość szybko zaczęliśmy rozmawiać o morzu jako temacie”, wspomina początki pracy nad Syreną Aleksander Nowak. „Syrena. Melodrama aeterna to kolejny po Drachu kameralny dramat muzyczny. Bez (konieczności) akcji scenicznej i scenografii, ale z dramaturgią”.

Jaka jest Syrena zdaniem odbiorców? „Muzyka Syreny to brzmienia eteryczne, ulotne niczym mgła i przelewające się niczym woda. A przede wszystkim liryzm i idea pieśniowości”, po prawykonaniu utworu pisała na łamach „Ruchu Muzycznego” Magdalena Stochniol. Z kolei Jan Topolski tak określił ją dla „Dwutygodnika”: „U Nowaka […] mało jest milczenia i ciszy, za to dużo śpiewu. Często w skrajnych rejestrach, często w dużym wzburzeniu. Dwa obszerne dialogi wypełniają pierwsze epizody: Puer (kontratenor, Jan Jakub Monowid) opowiada o walce z przeciwnościami, wychodząc od tonu prostego i nieśmiałego, z czym zderza się niska odpowiedź Syreny (mezzosopran, Ewa Biegas), prowadząc do kulminacji z dzikością żywiołu. Morze ryczy, wyje, huczy, syczy w staccato klasterów”. Nieprzekonanych odsyłamy do opinii na blogu Doroty Szwarcman, która w krótki słowach stwierdza, że „tego trzeba po prostu posłuchać”.
Wszystkie publikacje wydane w ramach ANAKLASIS dostępne są w najlepszych księgarniach  i sklepach muzycznych, w serwisach cyfrowych oraz na wirtualnych półkach sieci empik.

Patroni medialni: TVP Kultura, Program 2 Polskiego Radia, Ruch Muzyczny, Culture.pl
Zapraszamy do odwiedzenia strony internetowej wytwórni ANAKLASIS  www.anaklasis.pl
ANAKLASIS
A DIVISION OF
PWM EDITION

www.anaklasis.pl
www.facebook.com/anaklasisrecords/
www.instagram.com/anaklasis

Źródło:

Materiał nadesłany