Protokół z posiedzenia jury XVII Tyskiego Festiwalu Monodramu MoTyF.
W dniach 20-22 marca 2025 Jury festiwalu w składzie: Katarzyna Flader-Rzeszowska – Przewodnicząca, Błażej Peszek, Beniamin Bukowski, Paweł Drzewiecki – dyrektor artystyczny Festiwalu obejrzało 10 spektakli konkursowych.
Jury pragnie podkreślić niezwykle wysoki poziom tegorocznych prezentacji i docenić dokonaną przez Organizatorów selekcję, pozwalającą nieustannie badać granice formuły monodramu. Zaproponowane przez zaproszone Twórczynie i Twórców spektakle zachwyciły nas różnorodnością języków scenicznych, form ekspresji aktorskiej i poruszanych tematów.
Jury postanowiło przyznać następujące nagrody:
Grand Prix w wysokości 7000 zł dla Kacpra Kurciusa za zbudowanie mądrej, odważnej i konsekwentnej w wypracowanym języku scenicznym opowieści teatralnej, która w ascetycznych i jednocześnie silnych środkach aktorskich opowiada o współczesnym kryzysie męskości w monodramie KAMAN, KAMAN w reż. Kuby Mielewczyka
I nagroda w wysokości 5000 zł dla Julii Eisenbardt za zaproszenie publiczności w poruszającą wędrówkę w przestrzeń rodzinnej pamięci, w której kongenialnie spotykają się osobisty temat i uniwersalizujący sposób opowiadania o nim w monodramie Co by się nie pomarnowało w reż. Pawła Sroki
II nagroda w wysokości 4000 zł dla Aleksandry Fijak za poruszające aktorstwo, które w swojej organiczności przekonująco przeprowadza nas przez proces dojrzewania bohaterki od pierwszych chwil życia po wkraczanie w dorosłość w spektaklu Moje serce, mój lód w reż. Grzegorza Stawiaka
III nagroda w wysokości 3000 zł dla Anity Szymańskiej za dynamiczne aktorstwo, w którym warsztatowa precyzja pracuje na rzecz spektakularnego poczucia humoru w diagnozowaniu ludzkiego doświadczenia w monodramie Trudny obiekt troski w reż. Wiktora Stypy
Nagroda specjalna im. Wojciecha Pszoniaka w wysokości 2000 zł za podejmowanie ponadczasowej tematyki ukazującej złożoność natury ludzkiej dla Anny Rozmianiec za monodram Maryla – ku przestrodze w reżyserii Anny Rozmianiec i Agnieszki Mikulskiej
Wyróżnienie w wysokości 1000 zł dla Doriana Zyppera za wyczucie Gombrowiczowskiej formy w opowiadaniu o zatraceniu, jakie przynosi ze sobą władza nad drugim człowiekiem w monodramie Jeden olbrzymi szaleniec
Jury dziękuję pracownikom Teatru Małego w Tychach za wzorcowe przygotowanie Festiwalu, serdeczność, heroiczną i często widoczną wyłącznie zza kulis pracę na rzecz sprawnego funkcjonowania sceny i jej zaplecza oraz pełnię profesjonalizmu i oddania.
Szczególne podziękowanie Jury kieruje na ręce władz miasta, które mądrym i odpowiedzialnym mecenatem rokrocznie wspiera rozwój kultury monodramu i umożliwia rozwój i kontynuację pięknej i efemerycznej sztuki teatru w Tychach.
Przewodnicząca Jury prof. Katarzyna Flader-Rzeszowska, Błażej Peszek i Beniamin Bukowski pragną podziękować dyrektorowi Teatru Małego w Tychach Pawłowi Drzewieckiemu za przygotowanie koncepcji Festiwalu, wyczuloną na najciekawsze zjawiska sceniczne pracę kuratorską, opiekę nad tegorocznym wydarzeniem i długie, fascynujące rozmowy na temat kondycji i definicji współczesnego teatru jednego aktora.
Jury dziękuję także publiczności, która wypełniła po brzegi widownię, uczestniczyła w Festiwalu oraz śledziła Fora Teatralne – pospektaklowe rozmowy z twórcami i jury.