Od 10 grudnia publiczność w Tokio będzie miała okazję zapoznać się z dorobkiem artystycznym jednego z najwybitniejszych polskich reżyserów, zdobywcy Oscara – Andrzeja Wajdy. Poświęconej reżyserowi monograficznej wystawie „Wajda”, towarzyszyć będzie przegląd wybranych filmów, który potrwa do 26 grudnia 2024 r. Obydwa wydarzenia odbędą się w Narodowym Archiwum Filmowym Japonii w Tokio i są efektem współpracy z Instytutem Adama Mickiewicza i Muzeum Manggha w Krakowie.
Podróże do Japonii
Japonia zajmowała ważne miejsce na podróżniczej mapie Andrzeja Wajdy. Reżyser aż siedmiokrotnie odwiedzał Kraj Kwitnącej Wiśni, nie tylko poszukując twórczych inspiracji, ale też zaznajamiając się z jego wielowiekową tradycją. W efekcie podróży tworzył zapiski i szkice, które widzowie będą mieli okazję zobaczyć na wystawie w Narodowym Archiwum Filmowym Japonii. Widoczny jest w nich zachwyt i refleksja nad życiem mieszkańców Wysp Japońskich. W trakcie rozpoczynających się w grudniu wydarzeń japońska publiczność będzie miała okazję zarówno lepiej poznać twórczość reżysera, jak i dowiedzieć się więcej o wyjątkowej więzi, jaką nawiązał z tym krajem.
IAM organizatorem przeglądu filmów w Tokio
W trakcie trwającego ponad dwa tygodnie festiwalu zaprezentowane zostanie 14 filmów podsumowujących okres twórczości reżysera z lat 1954-1994. Wśród wyselekcjonowanych przez organizatorów wydarzenia dzieł artysty, znajdą się m.in. „Pokolenie” (1954), „Wszystko na sprzedaż” (1968), „Człowiek z marmuru” (1977) czy „Nastazja” (1994). Przewidziano łącznie 30 biletowanych seansów. Jeden z pokazów połączony zostanie z prelekcją polskiego historyka filmu dr hab. Rafała Syski, który w 2019 r. był kuratorem wystawy pn. „Wajda”, odbywającej się wówczas w Muzeum Narodowym w Krakowie.
Przestrzeń wystawiennicza i widowisko multimedialne „Wajda”
Przygotowana przez Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie wystawa (10.12.2024-25.03.2025) pn. „Wajda” będzie przestrzenią pełną zakamarków, obrazów i dźwięków, które mają na celu utrzymanie zwiedzających w ciągłym ruchu, nawiązując do twórczości polskiego reżysera, który kończąc jedno dzieło, zaczynał kolejne. Na wystawie pojawią się obiekty z Archiwum Andrzeja Wajdy, znajdujące się na co dzień w Muzeum Manggha w Krakowie. Są one punktem wyjścia „podróży do Tokio”, na którą składają się pamiątki reżysera: listy, dokumenty produkcyjne, a przede wszystkim notatniki, w których pisał codziennie przez większość swojego życia. W ten sposób Wajda zapisywał uczucia, relacje ze spotkań, pomysły na filmy, ale też swoje radości i irytacje. W notatnikach nie brakuje rysunków i szkiców, którymi wyrażał emocje na różnych etapach życia. Jego archiwum w Muzeum Manggha zawiera kilka intrygujących obiektów, wśród nich rekwizyty z filmu Katyń (2007) czy kostium noszony przez Kazię, jedną z głównych bohaterek Panny z Wilka (1979) graną przez Krystynę Zachwatowicz-Wajdę – żonę reżysera.
Na wystawie znajdą się obiekty pochodzące ze zbiorów z całej Polski: kadry z produkcji i zdjęcia BTS z Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego w Warszawie, plakaty z Muzeum Kinematografii w Łodzi oraz kostiumy z Narodowego Centrum Kultury Filmowej w Łodzi i Wytwórni Filmów Fabularnych we Wrocławiu. Imponującą kolekcję nagród uzupełnią wypożyczenia z Ossolineum we Wrocławiu i Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie: Honorowy Oscar Wajdy przyznany w uznaniu pięciu dekad niezwykłej reżyserii filmowej oraz Złota Palma z Cannes za „Człowieka z żelaza” (1981).
Fragmenty filmów Wajdy przekształcą przestrzeń wystawienniczą w widowisko multimedialne. Poprowadzą widzów od dzieciństwa Wajdy na Suwalszczyźnie i romantycznych mitów z nim związanych; przez sekcję Inferno, skupioną na wojnie, jego eksperymentach nowofalowych i temacie rewolucji; po tematykę nostalgiczną i sekcję japońską.
Współorganizatorzy wydarzeń: Instytut Adama Mickiewicza, Narodowe Archiwum Filmowe Japonii
Partnerzy: Muzeum Narodowe w Krakowie, Instytut Polski w Tokio
Więcej informacji: www.iam.pl