EN

21.07.2023, 07:48 Wersja do druku

Teatr w sezonie letnim

Spektakle dla młodych widzów, premiery operowe w gwiazdorskiej obsadzie, międzynarodowe festiwale, warsztaty. Od wybrzeża przez Warszawę i Kraków aż po Brześć Kujawski, letnia oferta kulturalna polskich scen staje się coraz bogatsza. Oto subiektywny przegląd najciekawszych wakacyjnych wydarzeń teatralnych.

fot. Bartek Barczyk / mat. teatru

Teatr im. Juliusza Słowackiego: „Szymborska. Kropki, przecinki, papierosy”

Nieoczywistą opowieść o wybitnej poetce przygotowała w krakowskim Teatrze im. J. Słowackiego Aneta Gryszkówna. Kameralne, rozpisane na dwójkę aktorów i całą plejadę bohaterów przedstawienie, jest swobodnym kolażem wątków, postaci i zdarzeń kształtujących losy noblistki. W rolę Szymborkiej wciela się znakomita Agnieszka Przepiórska, specjalistka od teatralnych potretów fascynujących i nieoczywistych kobiet. Na scenie partneruje jej Antoni Milancej. Premiera spektaklu jest jednym z elementów hucznie obchodzonej w Krakowie setnej rocznicy urodzin poetki.

fot. Natalia Kabanow/mat. teatru

Teatr Wybrzeże: „Złoty klucz”

Maćko Prusak, uznany choreograf, współpracujący m.in. z Janem Klatą, wystawia na deskach Letniej Sceny Teatru Wybrzeże w Pruszczu Gdańskim spektakl oparty na motywach z „Baśni braci Grimm”. Zaadaptowane przez Martę Giergielewicz opowieści w gdańskim przedstawieniu stają się okazją do rozbudzenia na nowo, także u dorosłych, otwartości na to, co niezwykłe, nieoczywiste, niecodzienne, a co, jak podkreślają twórcy, bezpowrotnie tracimy, dorastając. Nośnikiem tej magii, w której odkrywamy na nowo „dzieciństwo świata”, jest w gdańskim spektaklu dość ekscentryczny dziadek głównego bohatera (w tej roli Krzysztof Matuszewski), którego opowiadania przenoszą małego Piotrusia (Paweł Pogorzałek) w krainę niesamowitości.

fot. Krzysztof Mystkowski / arch. festiwalu

Opera Leśna w Sopocie: „Latający Holender” 

15 lipca na scenie Opery Leśnej w Sopocie zagościł „Latający Holender”. Kultowa opera Ryszarda Wagnera w doborowej, międzynarodowej obsadzie – na scenie zobaczymy i usłyszymy m.in. Małgorzatę Walewską w roli Mary oraz Franza Hawlatę jako kapitana Dalanda. Wyreżyserowane przez Łukasza Witta Michałowskiego oraz Barbarę Wiśniewską przedstawienie powstało według koncepcji i pod artystyczną opieką wybitnego polskiego śpiewaka operowego Tomasza Koniecznego. Premiera jest częścią międzynarodowego Baltic Opera Festival.

Gdański Teatr Szekspirowski: „Szekspir i Bach”

Odbywający się rokrocznie na przełomie lipca i sierpnia Międzynarodowy Festiwal Szekspirowski prócz najciekawszych krajowych inscenizacji sztuk stratfordczyka od wielu już lat prezentuje polskiej publiczności znakomite i głośne szekspirowskie spektakle ze świata. Nie inaczej rzecz ma się w tym roku. 27. edycja gdańskiego festiwalu potrwa od 26 lipca do 6 sierpnia, a w jej programie prócz premierowego „Romeo i Julia are not dead” w reżyserii Michała Siegoczyńskiego z Teatru Wybrzeże (1 i 2 sierpnia), „Very Funny” Dominiki Knapik oraz Patrycji Kowańskiej (29 lipca) i szczecińskiego „Snu nocy letniej” w reżyserii Kuby Skrzywanka (30 lipca) znalazły się m.in. ostatnie przedstawienie giganta europejskiego teatru Petera Brooka – „Projekt Burza” z Théâtre des Bouffes du Nord (2 sierpnia) oraz premierowy spektakl „Billy's Joy” kultowej belgijskiej grupy Needcompany, w którym artyści odnajdują, w raczej mrocznych dziełach Szekspira, to, co jasne, radosne, komediowe. Do Gdańska zresztą warto wybrać się choćby po to, żeby zobaczyć charyzmatyczną brytyjską aktorkę Charlotte Rampling, która wraz z wiolonczelistką Sonią Wieder Atherton zinterpretuje na nowo sonety angielskiego poety. Spektakl „Szekspir i Bach” w Teatrze Szekspirowskim zaprezentowany zostanie 6 sierpnia.

fot. Natalia Kabanow/mat. teatru

Teatr Wybrzeże: „Piękna Zośka”

Kolejna letnia propozycja Teatru Wybrzeże w Gdańsku zabiera widzów w zdecydowanie mroczniejsze rejony. Przedstawienie oparte na scenariuszu Justyny Bilik i Marcina Wierzchowskiego, odpowiedzialnego jednocześnie za reżyserię, to niepokojący kryminał traktujący o autentycznej zbrodni, która pod koniec lat 20 XX w. wstrząsnęła Polską. Brutalne zabójstwo muzy młodopolskich artystów, pochodzącej z chłopskiej rodziny Zofii Paluchowej, oraz rekonstrukcja głośnego procesu, w którym głównym podejrzanym stał się jej mąż, są dla twórców okazją do skonstruowania ponurej i gęstej rodzinnej psychodramy, w której nic nie jest tym, czym się na pierwszy rzut oka wydaje. W obsadzie m.in. Katarzyna Dałek, Piotr Biedroń i Marek Tynda. 

fot. Maurycy Stankiewicz

Teatr Żydowski im. Estery, Racheli i Idy Kamińskich: „Rehab. Wszystkie bitwy Amy Winehouse”

W sierpniu każdego roku Warszawa na chwilę odzyskuje swój dawno utracony, wielokulturowy charakter, a to za sprawą kultowego już Festiwalu Warszawa Singera organizowanego od 20 lat przez Fundacje Shalom oraz Teatr Żydowski im. Estery, Racheli i Idy Kamińskich. Jak co roku w programie imprezy znalazły się znakomite koncerty, spektakle, spotkania z twórcami. W tym roku na festiwalu wystąpią m.in. Aga Zaryan, Leszek Możdżer i Mark Eliyahu. W sekcji teatralnej widzowie obejrzą m.in. poruszający spektakl „Rehab. Wszystkie bitwy Amy Winehouse” oraz wyreżyserowane przez Gosię Dębską na rocznicę wydarzeń z marca 1968 r. przedstawienie „Podróżnicy” według tekstu Pawła Mossakowskiego opowiadającego o miłości, na drodze której staje wielka historia. 

fot. Maciej Czerski

Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego: „Jak przestałem być idealny”

Od 16 lat Dział Pedagogiki Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego, organizuje ogólnopolski program „Lato w Teatrze”. W ramach programu wspierającego samorządowe instytucje kultury i organizacje pozarządowe przez całe lato w kilkunastu mniejszych i większych miastach odbywają się warsztaty edukacyjne, zajęcia teatralne i plastyczne. Darmowe, dostępne dla wszystkich, pomagają młodym ludziom doświadczyć teatru, oswajają ze sztuką i pozwalają twórczo spędzić czas. Ważnym elementem projektu jest wakacyjny objazd spektakli familijnych prezentowanych w Cyrkowym Namiocie, czyli mobilnej scenie Instytutu Teatralnego, któremu towarzyszą działania edukacyjne. W tym roku widzowie obejrzeli koprodukcję Teatru 21 i IT – spektakl „Jak przestałem być idealny” w reżyserii Justyny Sobczyk, Justyny Lipko-Koniecznej i Justyny Wielgus. Tego lata Cyrkowy Namiot stanął m.in. w Brześciu Kujawskim, Kowalu i Wilczynie. Przedstawienie prezentowano z audiodeskrypcją, tłumaczeniem na język polski migowy oraz język ukraiński.

Tytuł oryginalny

Teatr w sezonie letnim

Źródło:

vogue.pl
Link do źródła

Autor:

Michał Centkowski

Data publikacji oryginału:

18.07.2023

Wątki tematyczne