14.08.2018 Wersja do druku

Teatr, który wstrząsa. Najbardziej odkrywcze nowości sezonu 2017/2018

Każdego roku na afiszach teatralnych w Polsce pojawia się ponad 120 prapremier. W tym przeglądzie najbardziej obiecujących i odkrywczych nowości sezonu 2017/2018 uwzględniłem także "nowości drugiego obiegu", a więc teksty odkurzone, takie jak "Mężczyzna" Gabrieli Zapolskiej, czy przerobione - jak "Myszy Natalii Mooshaber" Ladislava Fuksa, które po latach znalazły się w repertuarze i mogą zainteresować inne teatry - pisze Tomasz Miłkowski w Przeglądzie.

Tak czy owak tych odkryć (nie licząc monodramów, których tu nie uwzględniłem), zarówno dramatów oryginalnych, jak i adaptacji, o których warto pamiętać, zebrało się całkiem sporo. Wiele z nich dotyka tematów - i tak być powinno - żywych, bolesnych, choć teatrowi na ogół udaje się iść własną drogą, unikając bezpośredniego udziału w przepychankach politycznych. "1946" [na zdjęciu], tekst i dramaturgia Tomasz Śpiewak, reżyseria Remigiusz Brzyk, Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach Przedstawienie uczciwe w intencjach, przemyślane, silnie związane z teatrem kieleckim i Kielcami. Choć nie jest to teatr faktu, fragmenty spektaklu noszą taki charakter - zwłaszcza relacja ze szpitala, w którym ratowano ofiary, a częściej identyfikowano ciała pomordowanych Żydów. Nie jestem pewien, czy przedstawienie wybrzmiałoby tak silnie poza Kielcami, chociaż jego prezentacja na Warszawskich Spotkaniach Teatralnych temu zaprzecza. Może więc ktoś jeszcz

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Teatr, który wstrząsa. Najbardziej odkrywcze nowości sezonu 2017/2018

Źródło:

Materiał nadesłany

Przegląd nr 33/13-19.08

Autor:

Tomasz Miłkowski

Data:

14.08.2018

Tematy w toku