- Taniec jest jednym z najsilniejszych produktów kulturowych Izraela, a na pewno najbardziej eksportowym, bardzo znanym na świecie - powiedział PAP kurator projektu "Nowy Taniec z Izraela" Tadeusz Woleński.
PAP: Współczesny taniec izraelski kojarzony jest głównie ze stylem Gaga i jego twórcą, Ohadem Naharinem, dyrektorem artystycznym słynnej formacji Batsheva Dance Company. Czy Gaga rzeczywiście stanowi filar w tej dziedzinie? Tadeusz Woleński: Styl Gaga nie jest jedynym wykorzystywanym przez Batschevę; ta formacja korzysta z różnych technik, a Naharin stworzył ten język trochę niezależnie od samej grupy, prawdopodobnie po to, żeby przejść do historii tańca. Gaga jest pochodną siły tańca współczesnego w Izraelu, a Batscheva - będąc topową kompanią taneczną - również stanowi produkt tej siły. Style, z których korzystają tancerze w tym kraju, są różne i wpisują się w tendencje widoczne w światowym tańcu współczesnym; na pewno ani Gaga, ani to, co prezentuje Batscheva, nie odzwierciedlają wszystkiego, co dzieje się w Izraelu. PAP: Na czym więc opiera się współczesny taniec izraelski? Tadeusz Woleński: Jego siła wynika z różnyc