Publikacja kolejnej sztuki Wojciecha Tomczyka, zakwalifikowanej do finału Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej, to dobry moment, by zastanowić się, jakie cechy tego wyrazistego pod względem światopoglądowym dramatopisarstwa przesądzają o powodzeniu jego utworów w różnych kręgach odbiorców - pisze Ewa Partyga w Dialogu.
Wojciech Tomczyk debiutował jako dramatopisarz "Wampirem" opublikowanym na łamach "Dialogu" w listopadzie 2002 roku, mając za sobą piętnastoletnią karierę scenarzysty. Sztuki teatralne nadal stanowią mniejszą część jego bogatego dorobku, wszystkie powstały w ciągu ostatnich ośmiu lat Jednak dwie z nich, wspomniany "Wampir" i "Norymberga", przyniosły autorowi wiele prestiżowych nagród i - co zapewne ważniejsze - pomyślnie przeszły próbę sceny, zdobywając ogromne uznanie widzów ("Wampir" został uhonorowany nagrodą publiczności na III Festiwalu Dramaturgii Współczesnej "Rzeczywistość przedstawiona" w Zabrzu, z kolei zrealizowana w Teatrze Telewizji "Norymberga"1 pobiła wszelkie rekordy oglądalności tego pasma). W przeprowadzonej parę miesięcy temu ankiecie, w której redakcja miesięcznika "Teatr" poprosiła praktyków, krytyków i badaczy teatru o wskazanie najbardziej interesujących tekstów dramatycznych minionej dekady, właśnie te dwa utwory To