EN

24.09.2024, 10:51 Wersja do druku

Szczecin. Wznowienie musicalu „Crazy for You” w Operze Na Zamku

W najbliższy weekend 27, 28, 29 września na scenę Opery Na Zamku wraca jeden z najwspanialszych musicali świata – „Crazy for You” George’a i Iry Gershwinów – w reżyserii Jerzego Jana Połońskiego, pod batutą Jerzego Wołosiuka. Serdecznie zapraszamy!

fot. M. Grotowski

„Crazy for You” – uznawany za jeden z trudniejszych do wystawienia musicali – to opowieść o chłopaku, który rzuca Nowy Jork, perspektywę zrobienia szybkiej, ale nudnej kariery, bogatą matkę, i jedzie aż do Nevady, do zapomnianego miasteczka. Jedzie za ukochaną, ale marzy też o stworzeniu na pustyni teatru – dosłownie z niczego. Chce grać, chce śpiewać. Ma do dyspozycji paru znudzonych, choć wesołych kowbojów, dziewczyny z podupadającej rewii i... marzenia. „Crazy for You” to spektakl przygotowany na 60-lecie powstania teatru muzycznego w Szczecinie, którego historia to swoista paralela do historii przedstawionej w „Crazy for You” i tym samym powrót do korzeni Opery na Zamku, która także „tworzyła się oddolnie”, dzięki pracy zapaleńców. Musical Gershwinów to ponadczasowy hit nawiązujący do radosnych, roztańczonych, beztroskich lat przedwojennego Broadwayu. Jest tu i genialna muzyka, jest taniec, jest śpiew, jest step, jest zabawa. Niebywale energetyczny, radosny spektakl gromadzący za każdym razem pełną widownię został przygotowany przez legendarnych już realizatorów tego gatunku: wyreżyserował go Jerzy Jan Połoński, za choreografię odpowiada Jarosław Staniek, za scenografię – Mariusz Napierała, a za step, wywodzący się z kultury amerykańskiej – Maciej Glaza. Niezwykle barwne kostiumy przygotowała Agata Uchman, która połączyła lata 20., pop-art z komiksem, z geometrycznością. O tym, z jaką pieczołowitością każdy z realizatorów podszedł do pracy przy „Crazy for You” świadczy choćby fakt, że każdy strój został narysowany i skopiowany na materiał. Orkiestrę prowadzi brawurowo dyrektor artystyczny Opery na Zamku Jerzy Wołosiuk. Współpraca z najlepszymi w Polsce specjalistami w dziedzinie musicalu zaowocowała znakomicie zatańczonym, doskonale zaśpiewanym, bogatym scenograficznie i pełnym ciekawych i nietuzinkowych pomysłów choreograficznych tańcem. Pierwsza część musicalu dzieje się w Nowym Yorku. Tu scenografia, kostiumy przypominają klasykę amerykańskiego komiksu z pierwszej połowy XX wieku. Graficzne formy są wzbogacone świetlnymi efektami, nie odbiegającymi jakościowo od tych widzianych na najlepszych scenach musicalowych. W drugiej części, kiedy widz przenosi się do Nevady, scenografia zmienia się w westernową. „Crazy for You” jest rzadko wystawianym w Polsce musicalem, gdyż nawet zdaniem samych realizatorów jest trudny, niełatwe jest połączenie w spójną całość na stosunkowo niewielkiej scenie pracy solistów, tancerzy, chóru i orkiestry. Ponadto soliści musieli nauczyć się doskonale tańczyć, tancerze – grać trudne role aktorskie. W spektaklu grają aktorzy z całej Polski, wyłonieni w drodze castingu. Artyści prezentują perfekcyjny warsztat wokalno-taneczny. Różne techniki taneczne (od stepu przez kankan po balet), dynamiczne zmiany miejsc (pomysłowe wykorzystanie sceny obrotowej i pracy 41 sztankietów) są niebywałym wyzwaniem dla teatru. Jest to zatem jedna z trudniejszych inscenizacji Opery na Zamku w Szczecinie.

Spektakl otrzymał nagrodę publiczności "Bursztynowy Pierścień 2017" w kategorii "spektakl roku" oraz XII Teatralne Nagrody Muzyczne im. Jana Kiepury za najlepsze kostiumy dla Agaty Uchman i Macieja Glazy dla najlepszego tancerza w pozostałych formach tanecznych za układy stepu.

Jerzy Wołosiuk, dyr. artystyczny Opery na Zamku w Szczecinie i kierownik muzyczny spektaklu: „Opera na Zamku została zaprojektowana jako teatr muzyczny, ma takie korzenie. Jako dyrektor artystyczny, który ma za zadanie myśleć o przyszłości teatru, również myślę o jego przeszłości. «Crazy for You» jest spektaklem, który, oprócz tego, że nosi wszystkie cechy teatru broadwayowskiego, ma też w sobie dużo szlachetności ze złotych lat musicalu. Można powiedzieć, że jest spektaklem totalnym. Ma wielkiego ducha tradycji muzycznej, wywodzącej się wprost z muzyki klasycznej. Bo Gershwin całe życie chciał być kompozytorem klasycznym. Gdy napisał «Amerykanina w Paryżu», «Błękitną rapsodię», to uważał to za muzykę klasyczną, nie za muzykę rozrywkową. My wystawiamy «Crazy for You», bo teatr jest w naszym DNA. To, co mnie ujmuje w tej muzyce i w tej sztuce scenicznej, to właśnie to, że jest to muzyka rozrywkowa, ale z pierwiastkiem muzyki klasycznej. (…) Marzę o tym, by ludzie wyszli z teatru z bolącymi ze śmiechu brzuchami. Uśmiechnięci! To bardzo istotne. Wiadomo, że teatr operowy to często tematy ciężkie, wielka opera, tragedie i czasem jest ten dystans pomiędzy tym co dzieje się na scenie, a widownią. Chciałbym, żeby «Crazy for You» złamało ten dystans, żeby widz był w stu procentach wciągnięty w tę historię i nie bał się reagować. To jest ważne. Bo widzowie w teatrze operowym często nie wiedzą na przykład, czy wypada się zaśmiać, gdy jest coś śmiesznego na scenie. Tu mam nadzieję, że wszelkie bariery będą przełamane, co później zachęci naszych widzów do przychodzenia na inne spektakle i na reagowanie dokładnie w taki sam sposób. Bo ważne jest, by sztuka sceniczna, operowa, operetkowa, musicalowa była sztuką żywą. Żeby widz angażował się w nią emocjonalnie”.

Jerzy Jan Połoński, reżyser spektaklu: „Trzeba być marzycielem, żeby zmieniać świat. Bobby ma wszystko, ma bogatą matkę, może korzystać z życia i mówi: ja nie chcę tych pieniędzy, ja chcę grać i śpiewać. Jedzie do Nevady i mówi: mam gdzieś, co myśli moja mama, zakochałem się i będę robił teatr, żeby pomóc tej dziewczynie, którą kocham. Marzenia są po to, żeby je realizować. Trzeba iść za głosem serca, czy dotyczy to miłości, czy sztuki – kieruj się swoim sercem. To jest moim zdaniem przesłanie »Crazy for You«. Kochajmy marzycieli”.

Ewa Olszewska, odtwórczyni roli Irene Roth, narzeczonej Bobby’ego: „Młody chłopak z Nowego Jorku, Bobby Child, syn bogatej mamusi, który ponad wszystko kocha taniec, muzykę i śpiew, jedzie do Nevady, żeby przejąć nieruchomość, jaką jest zrujnowany teatr w miasteczku Deadrock na Dzikim Zachodzie. Tam poznaje prostą dziewczynę, Polly Baker, córkę byłego dyrektora upadłego teatru i.... dzieje się to, co zadziać się musi. (uśmiech) Brzmi nieco banalnie, ale pełnokrwiste postaci, energetyczne układy choreograficzne, dowcip, śpiew, taniec i step wszystko rekompensują. (uśmiech) (…) Irene Roth jest postacią bardzo komiczną i pełnokrwistą, a że Bobby ją porzuca?.... Też bym porzuciła taką babę, która kocha pieniądze, siebie i wrzeszczy z nieskrywaną przyjemnością na wszystkich dookoła! (śmiech) Ileż można z czymś takim wytrzymać?! (śmiech) Ten biedny Bobby powinien pójść żywcem do nieba za to, że w ogóle z nią był. I ani trochę nie dziwię się jego matce, że pała do Irene czystą nienawiścią – gdybym miała mieć taką synową, też bym pałała. (śmiech)”

Terminy:

27 września 2024, piątek, godz. 19.00

28 września 2024, sobota, 19.00

29 września 2024, niedziela, godz. 18.00

***

Realizatorzy:

Reżyseria: Jerzy Jan Połoński

Kierownictwo muzyczne i dyrygentura: Jerzy Wołosiuk

Choreografia: Jarosław Staniek

Scenografia: Mariusz Napierała

Kostiumy: Agata Uchman

Przygotowanie chóru: Małgorzata Bornowska

Asystent choreografa: Katarzyna Zielonka

Step - choreografia:: Maciej Glaza

Projekty animacji: Adam Keller

Asystent dyrygenta: Antonina Banaś

Obsada:

Polly Baker: Marta Wiejak

Bobby Child: Tomasz Bacajewski

Lottie Child: Anna Januszewska

Irene Roth: Ewa Olszewska

Bela Zangler: Jerzy Jan Połoński (27.09), Janusz Lewandowski (28, 29.09)

Tess: Aleksandra Głogowska

Everett Baker: Wiesław Paprzycki

Lank Hawkins: Tomasz Łuczak

Patricia Fodor:: Małgorzata Zgorzelska

Eugene Fodor: Paweł Wolski

Dziewczyny z Rewii Zanglera:

Patsy:: Stéphanie Nabet

Mitzi:: Aleksandra Januszak-Kacperska

Sheila: Chiara Belloni

Susie: Nadine De Lumé

Louise:: Emma McBeth

Betsy:: Martina Vanzetto

Margie: Julia Safin

Mistrzowie Rytmów Deadrock:

Mingo: Marcin Scech

Sam: Piotr Urban

Moose: Michał Marszałek

Barman Harry: Jarosław Zadon

Jimmy: Dawid Safin

Pete: Paweł Wdówka

Billy: Giuseppe Caracappa

Wyatt: Piotr Nowak

Conor: Maciej Glaza

Asystenci Lottie Child: Giuseppe Caracappa, Alessandro Imperiali,Damiano Maffeis

Pozostali: Rena Miyamoto, Álef Gabriel Carvalho, So Hadano, Alessandro Imperiali, Kazutora Komura, Damiano Maffeis, Giulio Refosco, Ervin Szelepcsényi

Orkiestra, Chór i Balet Opery na Zamku

Dyrygent: Jerzy Wołosiuk

Inspicjentki: Maria Malinowska-Przybyłowicz, Katarzyna Berowska

Źródło:

Materiał nadesłany