W najbliższy weekend Opera na Zamku w Szczecinie zaprezentuje jedną z największych oper w historii – „Traviatę" G. Verdiego w reżyserii Michała Znanieckiego, pod kierownictwem muzycznym i batutą Vladimira Kiradjieva.
Dzieje kurtyzany Violetty, znajdującej po raz pierwszy w życiu prawdziwą miłość i odtrąconej, a jednocześnie śmiertelnie chorej, poruszają publiczność operową od ponad półtora stulecia. Szczecińska realizacja "Traviaty" przenosi widza w świat współczesnego blichtru, gdzie jak w lustrze odbija się rozpaczliwa pustka uczuciowa dzisiejszych ludzi. Tropem takich filmów jak „Diabeł ubiera się u Prady" czy „Prêt-à-porter" Altmana Michał Znaniecki buduje otoczenie Violetty jak wielki pokaz mody Vogue'a, gdzie emocje są mniej ważne niż nowe trendy i relacje biznesowe. Wśród bogatych wnętrz paryskiego hotelu, wśród przyjęć i czerwonych dywanów, wśród spektakularnych kostiumów „haute couture" Violetta pokaże znowu swoje współczesne oblicze i stanie się symbolem krytyki dzisiejszych relacji międzyludzkich.
Reżyser Michał Znaniecki o spektaklu: „Traviata" była skomponowana przez Giuseppe Verdiego jako lustro ówczesnego świata społecznego. Publiczność weneckiego teatru La Fenice nie spodziewała się tak współczesnej i krytycznej analizy jej własnej egzystencji. Verdi był zmuszony do zmiany epoki, ale jego opera, pokazująca Paryż jako pustynię emocji jest aktualna i uniwersalna. Choć świat kurtyzan i pojedynków się skończył, nadal możemy śledzić losy chorej Violetty, która decyduje się na ucieczkę ze świata blichtru i pozorów, aby szukać miłości. Jej samotność, jej choroba, a nawet jej poświęcenie dla ukochanego stają się kontrastem dla przyjęć i gier towarzyskich, które do dzisiaj ocierają się o metaforyczną prostytucję. W naszej inscenizacji pokazujemy współczesny świat mody, świat operacji plastycznych i luksusów, które skrywają prawdziwe ludzkie uczucia pod maską człowieka sukcesu. (...) Tematyczne kolekcje znanych stylistów przybliżają nas do absurdów rządzących światem „fashion show biznesu", przechodząc przez pokaz historii mody i modę ogrodową, aż do paradoksalnego „funeral show", czyli pokazu mody pogrzebowej, która też może być ekonomicznym interesem. Cóż bardziej bliskiego zamysłowi Verdiego, aby zdemaskować chorobę Paryża, w którym jedyną wrażliwą postacią wydaje się kurtyzana Violetta mówiąca o miłości i o Bogu częściej niż nawet Germont, symbol mieszczańskiego świata norm i zasad! Kontekst pokazów mody, intryg poza wybiegami i wielkiego świata celebrytów pokaże bardzo dobitnie problem Violetty i jej ukrywanej choroby (w naszej inscenizacji jest to choroba naszej cywilizacji, czyli nie gruźlica, a rak (...)".
Realizatorzy:
Reżyseria Michał Znaniecki
Kierownictwo muzyczne Vladimir Kiradjiev
Scenografia Luigi Scoglio
Kostiumy Joanna Medyńska
Choreografia i ruch sceniczny Elżbieta Szlufik-Pańtak, Grzegorz Pańtak
Reżyseria świateł Bogumił Palewicz
Przygotowanie chóru Małgorzata Bornowska
Asystent reżysera Grzegorz Pańtak
Obsada:
Violetta Valéry Victoria Vatutina (19.11), Joanna Tylkowska-Drożdż (20.11)
Alfredo Germont Pavlo Tolstoy
Flora Bervoix Gosha Kowalinska
Giorgio Germont Tomasz Łuczak
Annina Lucyna Boguszewska
Gaston de Letorieres Paweł Wolski (19.11), Piotr Zgorzelski (20.11)
Baron Douphol Krzysztof Bobrzecki
Markiz d'Obigny Adam Tomaszewski
Doktor Grenvil Janusz Lewandowski
Józef Marcin Scech
Służący Flory Ruslan Bilchak
Komisarz David Safin
Orkiestra, chór i balet Opery na Zamku
Dyrygent Vladimir Kiradjiev
Inspicjent Maria Malinowska-Przybyłowicz
Terminy:
19 listopada 2022, sobota, godz. 19.00
20 listopada 2022, niedziela, godz. 18.00