EN

15.11.2022, 11:55 Wersja do druku

Szczecin. „Traviata" wraca na scenę Opery na Zamku

W najbliższy weekend Opera na Zamku w Szczecinie zaprezentuje jedną z największych oper w historii – „Traviatę" G. Verdiego w reżyserii Michała Znanieckiego, pod kierownictwem muzycznym i batutą Vladimira Kiradjieva.

fot. Marek Grotowski©Opera na Zamku

Dzieje kurtyzany Violetty, znajdującej po raz pierwszy w życiu prawdziwą miłość i odtrąconej, a jednocześnie śmiertelnie chorej, poruszają publiczność operową od ponad półtora stulecia. Szczecińska realizacja "Traviaty" przenosi widza w świat współczesnego blichtru, gdzie jak w lustrze odbija się rozpaczliwa pustka uczuciowa dzisiejszych ludzi. Tropem takich filmów jak „Diabeł ubiera się u Prady" czy „Prêt-à-porter" Altmana Michał Znaniecki buduje otoczenie Violetty jak wielki pokaz mody Vogue'a, gdzie emocje są mniej ważne niż nowe trendy i relacje biznesowe. Wśród bogatych wnętrz paryskiego hotelu, wśród przyjęć i czerwonych dywanów, wśród spektakularnych kostiumów „haute couture" Violetta pokaże znowu swoje współczesne oblicze i stanie się symbolem krytyki dzisiejszych relacji międzyludzkich.

Reżyser Michał Znaniecki o spektaklu: „Traviata" była skomponowana przez Giuseppe Verdiego jako lustro ówczesnego świata społecznego. Publiczność weneckiego teatru La Fenice nie spodziewała się tak współczesnej i krytycznej analizy jej własnej egzystencji. Verdi był zmuszony do zmiany epoki, ale jego opera, pokazująca Paryż jako pustynię emocji jest aktualna i uniwersalna. Choć świat kurtyzan i pojedynków się skończył, nadal możemy śledzić losy chorej Violetty, która decyduje się na ucieczkę ze świata blichtru i pozorów, aby szukać miłości. Jej samotność, jej choroba, a nawet jej poświęcenie dla ukochanego stają się kontrastem dla przyjęć i gier towarzyskich, które do dzisiaj ocierają się o metaforyczną prostytucję. W naszej inscenizacji pokazujemy współczesny świat mody, świat operacji plastycznych i luksusów, które skrywają prawdziwe ludzkie uczucia pod maską człowieka sukcesu. (...) Tematyczne kolekcje znanych stylistów przybliżają nas do absurdów rządzących światem „fashion show biznesu", przechodząc przez pokaz historii mody i modę ogrodową, aż do paradoksalnego „funeral show", czyli pokazu mody pogrzebowej, która też może być ekonomicznym interesem. Cóż bardziej bliskiego zamysłowi Verdiego, aby zdemaskować chorobę Paryża, w którym jedyną wrażliwą postacią wydaje się kurtyzana Violetta mówiąca o miłości i o Bogu częściej niż nawet Germont, symbol mieszczańskiego świata norm i zasad! Kontekst pokazów mody, intryg poza wybiegami i wielkiego świata celebrytów pokaże bardzo dobitnie problem Violetty i jej ukrywanej choroby (w naszej inscenizacji jest to choroba naszej cywilizacji, czyli nie gruźlica, a rak (...)".

Realizatorzy:

Reżyseria                                            Michał Znaniecki

Kierownictwo muzyczne                 Vladimir Kiradjiev

Scenografia                                        Luigi Scoglio

Kostiumy                                            Joanna Medyńska

Choreografia i ruch sceniczny         Elżbieta Szlufik-Pańtak, Grzegorz Pańtak

Reżyseria świateł                              Bogumił Palewicz

Przygotowanie chóru                       Małgorzata Bornowska

Asystent reżysera                             Grzegorz Pańtak

Obsada:

Violetta Valéry                                 Victoria Vatutina (19.11), Joanna Tylkowska-Drożdż (20.11)

Alfredo Germont                         Pavlo Tolstoy

Flora Bervoix                                     Gosha Kowalinska

Giorgio Germont                              Tomasz Łuczak

Annina                                                Lucyna Boguszewska

Gaston de Letorieres                       Paweł Wolski (19.11), Piotr Zgorzelski (20.11)

Baron Douphol                                  Krzysztof Bobrzecki

Markiz d'Obigny                                Adam Tomaszewski

Doktor Grenvil                                 Janusz Lewandowski

Józef                                                    Marcin Scech

Służący Flory                                     Ruslan Bilchak

Komisarz                                           David Safin

Orkiestra, chór i balet Opery na Zamku

Dyrygent Vladimir Kiradjiev

Inspicjent Maria Malinowska-Przybyłowicz

Terminy:

19 listopada 2022, sobota, godz. 19.00
20 listopada 2022, niedziela, godz. 18.00

Źródło:

Materiał nadesłany