Opera na Zamku zaprasza na weekendowe (5 i 6 lutego 2022 roku) spotkanie z dwuczęściowym, autorskim spektaklem baletowym „Świecie dziwny / Coming Together” w choreografii wybitnych artystów: Roberta Glumbka i Kevina O’Daya. To opowieść o tolerancji, akceptacji inności, pogardzie i stereotypach. Premiera odbyła się w lipcu 2021 roku.
Robert Glumbek w pierwszej części wykorzystał piosenki Ewy Demarczyk, Marka Grechuty, Czesława Niemena. Pokazał pewne zamknięte spotkanie i to, jak podczas takiego swoistej izolacji zachowują się ludzie i reagują na odmienność. Opowiadał przed premierą: Zamknąłem ludzi w jednym pomieszczeniu. Zwykłych, normalnie ubranych... Niczym specjalnie się nie wyróżniają. Scenografia też jest dość oszczędna, bo chcę skupić się na międzyludzkich relacjach – ale zawiera sporo symboli. Dużo się mówi o rodzinach pozamykanych w domach, na początku w takiej sytuacji oczywiście jest super, ale później pewne sprawy wychodzą na jaw. Najpierw cieszymy się, że wszyscy w domu, a po pewnym czasie często jeden na drugiego nie może patrzeć. Ta ciągła, ciężka zbytnia „bliskość” sprawia, że człowiek zaczyna mówić prawdę, na przykład aż tak: „nie mogę znieść, jak jesz te pierogi”. Z małych problemów robią się duże i pojawia się prawdziwy konflikt. Ale w moim spektaklu, w zależności od interpretacji, tymi zamkniętymi osobami mogą być członkowie rodziny, może nie… To nie jest najważniejsze. Ważne jest to, co się między tymi ludźmi dzieje. Zaczynają się tworzyć grupy, różnice zdań, a że przyjęcie trwa długo, to – wiadomo – wszystko się może wydarzyć. I dobrego, i złego.
Kevin O’Day z kolei stworzył natomiast spektakl baletowy do utworów kompozytora polskiego pochodzenia Fredericka Rzewskiego, w którym muzyka splata się z melorecytacją aktora, a to wszystko z tańcem. Libretto do „Coming Together” i „Attiki” – utworów z 1974 roku – zostało za zgodą kompozytora przetłumaczone na język polski po raz pierwszy w historii. O tym projekcie pisała w programie spektaklu Katarzyna Huzar-Czub: Genezą powstania «Coming Together» i «Attiki» są wydarzenia, które rozegrały się w 1971 r. w więzieniu Attica w stanie Nowy Jork. Pewnego dnia blisko 1300 osadzonych odważyło się głośno zaprotestować przeciwko bestialskiemu traktowaniu więźniów, biorąc zakładników i próbując pertraktować z władzami. Uzbrojone patrole stłumiły jednak bunt. W krwawych zamieszkach zginęło ponad 40 osób, w tym jeden z organizatorów rebelii Sam Melville — aktywista, antyimperialista, przeciwnik apartheidu skazany za wielokrotne zamachy bombowe w budynkach rządowych. Po śmierci Melville’a wydano listy pisane przez niego w więziennej celi. Tuż przed zebraniem zapisków w książce («Letters from Attica») publikowano je w gazecie.
O „swojej” części Kevin O’Day mówił: Projekt «Coming Together» opiera się na koncepcji dotyczącej realnego poczucia wspólnoty. Naszym zadaniem jest akceptacja faktu, iż jesteśmy częścią pewnej grupy. Czasem ludziom łatwo jest być razem, a czasem okazuje się to niemożliwe. Są osoby, z którymi nawiązujemy relacje lekko i bez trudu, ale spotykamy także ludzi, z którymi nie znajdujemy wspólnego języka. Współdziałanie nie zawsze się udaje. Wiemy jednak, że dążenie do zjednoczenia pozostaje najwyższą ludzką wartością. Ponadto, tworząc spektakl, pracujemy m.in. nad utworem Amerykanina o polskich korzeniach, sami będąc kreatywnymi przedstawicielami obu kultur: amerykańskiej i polskiej. Choreograficznie bazujemy zarówno na estetyce baletu współczesnego, jak i klasycznego. Nacisk na zróżnicowanie stylów tanecznych to zasługa samych tancerzy. Ta współpraca bardzo nas do siebie zbliżyła. Był to proces niezwykle osobisty zarówno dla choreografów, jak i dla tancerzy.
Terminy:
5.02.2022, sobota, godz. 19.00
6.02.2022, niedziela, godz. 18.00
Czas trwania: ok. 1 godz. 40 min (w tym jedna przerwa)
Ceny biletów: 30-70 zł
Realizatorzy
Inscenizacja i choreografia: | |
Świecie dziwny | Robert Glumbek |
Coming Together | Kevin O'Day |
Kierownictwo muzyczne Coming Together | Jerzy Wołosiuk |
Scenografia i kostiumy | Tijana Jovanović |
Reżyseria świateł | Dawid Karolak |
Obsada
Obsada ogólna | |
Świecie dziwny | |
Nadine De Lumé | |
Aleksandra Głogowska | |
Emma McBeth | |
Żaneta Bagińska | |
Olga Kuźmina-Pietkiewicz | |
Andrzej Śmiałek | |
Jeppe Jakobsen | |
Yu Yamani | |
Paweł Wdówka | |
Hector Boto | |
Coming Together | |
Chiara Belloni | |
Nayu Hata | |
Aleksandra Januszak | |
Olga Kuźmina-Pietkiewicz | |
Stéphanie Nabet | |
Roger Bernad | |
Patryk Kowalski | |
Piotr Nowak | |
Yu Yamani | |
głos | Konrad Pawicki |
saksofon | Maciej Marcinkowski |
altówka | Edyta Prątnicka |
wiolonczela | Wojciech Jaworski |
instrumenty perkusyjne | Dominika Sobkowiak |
fortepian cyfrowy | Olga Bila |
syntezator | Olga Bilas |
gitara basowa | Gabriele Basilico |
dyrygent | Jerzy Wołosiuk |
inspicjent | Maria Malinowska-Przybyłowicz |
Drodzy Widzowie,
informujemy, że ze względu na obowiązujące od 15 grudnia 2021 r. obostrzenia i limity miejsc, możemy prowadzić sprzedaż biletów online wyłącznie dla osób z certyfikatami COVID-19 (certyfikaty dot. szczepień lub przebytej infekcji COVID-19 lub wykonania testu na obecność SARS-CoV-2). Osoba, która zajmie wskazane na bilecie miejsce, zobowiązuje się posiadać jeden z ww. certyfikatów podczas wydarzenia w postaci możliwej do weryfikacji za pomocą aplikacji Skaner Certyfikatów COVID, by przedstawić go do ewentualnej kontroli stosownym służbom. Prosimy pamiętać o obowiązku zachowania dystansu społecznego oraz zakrywania ust i nosa podczas pobytu w operze.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Taniec”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego