EN

22.03.2024, 12:02 Wersja do druku

Szczecin. Program 57. Kontrapunktu ujawniony

Półtora miesiąca i ponad 50 wydarzeń artystycznych pod hasłem „Znajdź swój punkt widzenia!”. Największy i najstarszy festiwal teatralny w regionie wraca po dwuletniej przerwie. 57. Międzynarodowy Festiwal Teatralny KONTRAPUNKT wystartuje 19 kwietnia i potrwa do 1 czerwca.

fot. mat. teatru

– Wracamy do etymologii tego, czym jest kontrapunkt, jak możemy inaczej spojrzeć na rzeczywistość. 57. Kontrapunkt ma wyraźnie międzynarodowy charakter. Zaprosiliśmy spektakle reprezentujące różne punkty widzenia. Chcemy, żeby wielokulturowość i wieloetniczność stały się atutem i znakiem rozpoznawczym festiwalu – zapowiada Jakub Skrzywanek, dyrektor artystyczny Teatru Współczesnego w Szczecinie.

Wydarzenia zostały ujęte w 6 sekcji tematycznych: społeczne otwarcie (19-21 kwietnia), Międzynarodowy Konkurs Formy (21-28 kwietnia), wydarzenia towarzyszące konkursowi, Punkt Wyjścia dla dzieci i młodzieży i Punkt Zwrotny – sekcja mistrzowska, a do tego dwie festiwalowe premiery.

– Czeka nas prawdziwa teatralna uczta. Rozstrzał repertuarowy jest duży, każdy znajdzie coś dla siebie. Festiwal adresujemy nie tylko do dorosłych, ale również do młodych widzów – mówi Tomasz Lewandowski, dyrektor Teatru Lalek Pleciuga.

Kontrapunkt rozpocznie społeczne otwarcie festiwalu – seria bezpłatnych wydarzeń w przestrzeni Szczecina, w tym najnowsza premiera Jakuba Skrzywanka „Zmarłych pogrzebać” na podstawie tekstu Mikity Iłinczyka „Say Hi to Abdo”. Przedstawienie w formie dramatu sądowego prezentowane będzie w wyjątkowej przestrzeni sali sesyjnej Rady Miasta Szczecin, gdzie pod publiczny osąd poddane będzie dzisiejsze pojmowanie „sprawiedliwości”. Inspiracją wydarzeń otwarcia jest obraz Caravaggia „Siedem aktów miłosierdzia”. Zaproszeni do realizacji przedsięwzięcia artyści reprezentujący różne dziedziny sztuki i filozofie tworzenia mają na nowo przyjrzeć się temu, jednemu z kanonicznych konceptów etycznych.

Serce festiwalu to Międzynarodowy Konkurs Formy, w którym znalazło się osiem głośnych i uznanych spektakli z Polski i zagranicy. 21 kwietnia, po raz pierwszy w Polsce, zobaczymy głośny „Whitewashing” Rébeki Chaillon, poruszający temat rasizmu i tolerancji. 22 i 23 kwietnia – „The Making of Pinocchio” – autobiograficzny spektakl Rosaya Cade i Ivora MacAskilla, który został okrzyknięty „queerową historią miłosną roku”. Również 23 kwietnia przedstawienie na podstawie książki Marieke Lucasa Rijnevelda, które jest wizualną opowieścią o dojrzewaniu i końcu dzieciństwa: „Niepokój przychodzi o zmierzchu” w reżyserii Gosi Wdowik. Następnie zobaczymy „Scores that shaped our friendship” (23 i 24 kwietnia), w którym Lucy Wilke i Paweł Duduś badają wymiar swojej relacji, wymykającej się tradycyjnym definicjom, z muzyką graną na żywo przez Kim_Twiddle. 24 kwietnia Białostocki Teatr Lalek dwukrotnie zagra „Syna”. To historia umiejscowiona na podlaskiej wsi, przepełniona lokalnymi legendami i czarnym humorem. Czy można opowiedzieć tragiczną historię z komiksową lekkością? Dwanaście lat po światowej premierze Miet Warlop wznawia swoje kultowe dzieło – 25 i 26 kwietnia – „After All Springville”. Dwa ostatnie tytuły to polskie propozycje – „Czarnoksiężnik Oz” w reżyserii Konrada Dworakowskiego z Teatru Animacji w Poznaniu, lalkowy spektakl skierowany do młodego widza (27 kwietnia), a także wielokrotnie nagradzana adaptacja głośnej książki Mateusza Pakuły „Jak nie zabiłem swojego ojca i jak bardzo tego żałuję” (28 kwietnia).

– W Międzynarodowym Konkursie Formy znalazło się osiem wspaniałych, bardzo różnorodnych spektakli, wśród których nie ma najlepszego, bo każdy jest absolutnie wyjątkowy – tłumaczy Agata Kołacz, która wraz z Henrykiem Mazurkiewiczem, Jakubem Skrzywankiem i Tomaszem Lewandowskim znalazła się w zespole programowym 57. Kontrapunktu.

Spektakle konkursowe oceni Jury w składzie: Inga Iwasiów, Katarzyna Kozyra, Anna Smolar, Piotr Jacoń i Marek Waszkiel. Tydzień konkursowy zakończą otwarte obrady Jury, które staną się swego rodzaju spektaklem – publiczną debatą z udziałem mediatora Konrada Sobczyka. W puli nagród znalazło się 50 tysięcy złotych.

– Tradycja i zmiana to dwie wspaniałe rzeczy. Cenię tradycję, ale też zmianę i nadążanie za czasem i nowymi potrzebami. Uważam, że jurorzy powinni ujawniać swoje kryteria i uzasadniać wybory. To dziwne, że takiej rewolucji nikt nie zrobił wcześniej. Tym bardziej jest to cenne, że dzieje się w Szczecinie, na Kontrapunkcie – mówi Inga Iwasiów, jurorka Międzynarodowego Konkursu Formy.

Szczegóły programu, a także informacje o biletach i karnetach dostępne na stronie www.kontrapunkt.pl

Organizatorem 57. Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego KONTRAPUNKT jest Teatr Współczesny w Szczecinie i Teatr Lalek Pleciuga.

Zadanie współfinansowane z budżetu Miasta Szczecin.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

 

Źródło:

Materiał nadesłany