Już w ten weekend zapraszamy do Teatru Kana na ostatnie w tym sezonie prezentacje spektakli „Gęstość zaludnienia. Historia wybuchu" w reż. Krzysztofa Popiołka oraz „Projekt: MATKA" w reż. Mateusza Przyłęckiego.
W sobotni wieczór zapraszamy na wielokrotnie nagradzaną „Gęstość zaludnienia. Historię wybuchu” w reż. Krzysztofa Popiołka. Spektakl jest narracją teatralną o mechanizmach pamięci i stosunku człowieka do przeszłości. Opowiada o katastrofie elektrowni w Czarnobylu w 1986 roku. Przywołując doświadczenie dramatu tysięcy ludzi opisanych przez noblistkę Swietłanę Aleksijewicz – dramatu, który wydarzył się tuż za wschodnią granicą Polski – spektakl stanowi próbę zrozumienia kondycji człowieka po wybuchu, po wojnie, apokalipsie, katastrofie. Jest próbą odpowiedzi na pytanie: Jak odbudować swoje życie? Jak wyciągnąć pozytywne, konstruktywne wnioski z tragicznego doświadczenia?
W niedziele z kolei przedstawienie, zrealizowane przez „sekcję kobiecą” zespołu Kany, „Projekt: MATKA" w reż. Mateusza Przyłęckiego w sposób przewrotny, czuły, buntowniczy i pełen humoru opowiada o tym, o czym zwykle się milczy w kontekście rodzicielstwa: o bezradności, złości, gniewie, zagubieniu, o zamkniętej w czterech ścianach dziecięcego pokoju samotności, o „macierzyństwie bez lukru”.
Daty pokazów:
24.06 / sobota / 19:00 / Teatr Kana
"Gęstość zaludnienia. Historia wybuchu"
25.06 / niedziela / 17:00 / Teatr Kana
"Projekt: MATKA"
Bilety na wydarzenia dostępne są na stronie internetowej www.kana.art.pl
***
„Gęstość zaludnienia. Historia wybuchu”
Są choroby, których nie da się wyleczy
. Trzeba tylko siedzieć i głaskać po rękach."
"Co zostało ze starożytnej Grecji? Mity starożytnej Grecji."
"Siedemdziesiąt lat budowaliśmy komunizm, teraz budujemy kapitalizm.
Modliliśmy się do Marksa, teraz do dolara. Pogubiliśmy się w historii."
Bohaterowie opowieści Aleksijewicz są pogubieni w czasie. Nieustannie porównujący siebie stąd i siebie z kiedyś, pęknięci, niedokładnie poskładani, mają jednak zdolność przenikliwego spojrzenia. Problem w tym, że jest to spojrzenie Orfeusza, spojrzenie wstecz (w tym wypadku w głąb czaszki, w siebie). Ich oczy napotykają na bezwzględny wzrok utraconego czasu – Meduzy, która grozi powrotem. Boją się: że przeszłość bezpowrotnie minęła, że jest już nie do odzyskania. Dawno wystygły ich ciała, jeszcze schną głowy po tańcu ostatniego dnia lata – w świecie sprzed wybuchu. Kiedyś głowa pociła się na zewnątrz, dziś poci się od środka. I jeszcze - istnieje obawa, że przeszłość znowu może stać się przyszłością. Ci ludzie stali się nosicielami traumy, wyczulonymi na katastrofę. Są prorokami nowych zagrożeń.
Sceniczna chóralna opowieść bada kondycję świata i psychiki człowieka po wybuchu, człowieka przygniecionego ciężarem trudnej przeszłości, funkcjonującego w chmurze obrazów i zdań, które przylepiły się do niego w trakcie drogi i które przyniósł ze sobą aż do: teraz, tutaj.
Spektakl nagrodzony pierwszym miejscem w ramach XII edycji Międzynarodowej Nagrody "Teatr Nagi" im. Teresy Pomodoro w Mediolanie w 2021.
Zespół aktorski w składzie: Bibianna Chimiak, Karolina Sabat, Dariusz Mikuła i Piotr Starzyński, uhonorowany NAGRODĄ ARTYSTYCZNĄ MIASTA SZCZECIN za istotne osiągnięcia artystyczne w roku 2021.
Zdobywca Nagrody Publiczności na TopOFFFestival w Tychach w 2019. Nominowany do "Bursztynowego Pierścienia" 2017, w kategorii przedstawienie sezonu.
"Gęstość zaludnienia. Historia wybuchu"
na podstawie "Czarnobylskiej modlitwy. Kroniki przyszłości" Swietłany Aleksijewicz
adaptacja i reżyseria: Krzysztof Popiołek
scenografia: Anna Wołoszczuk
kostiumy: Piotr Popiołek
obsada: Bibianna Chimiak, Karolina Sabat, Dariusz Mikuła, Piotr Starzyński
kierownik produkcji: Piotr Motas
realizacja: Teatr Kana
premiera: czerwiec 2017
czas trwania: 80 minut
***
„Projekt: MATKA"
„Projekt: Matka" to spektakl mocny, bezlitośnie rozprawiający się z mitami na temat macierzyństwa, wszelkimi teoriami, pięknymi opisami w książkach, kiedy kobietę ponoć wyłącznie rozświetla stan błogosławiony, dziecko kwili, a nie wrzeszczy jak opętane, wszystko wydaje się być takie uduchowione i niezwykłe. A tymczasem... Prawda jest naga, fizjologiczna, uwikłana w kupy, nieprzespane noce, morderczą chęć uciszenia drącego się niemowlaka. Przy całej bezbrzeżnej miłości do własnego dziecka można mieć go czasem jednocześnie dość, to naturalne i ludzkie. Ale o tym się głośno nie mówi, przecież zawsze znajdzie się ktoś świętszy od świętego, który zgromi wzrokiem i nazwie wyrodną matką. Matki więc milczą, tłumią swoje frustracje gdzieś głęboko, wyżyją się co najwyżej gdzieś w internecie, na blogu, najczęściej anonimowo. Ale Kana postanowiła nie milczeć, macierzyński Mordor wyrzucić wprost na scenę, nazwać pewne rzeczy wprost, bo dlaczego nie."
(Macierzyński Mordor na scenie. Projekt: Matka, Monika Żmijewska, 22.05.2016 13:55, Wyborcza Białystok)
Zwycięski spektakl 24. Alternatywnych Spotkań Teatralnych – KLAMRA'2016” w Toruniu.
adaptacja i reżyseria: Mateusz Przyłęcki
scenariusz na podstawie tekstów z blogu Macierzyństwo bez lukru: Bajki (radziecki-termos.blog.pl), Małgorzaty Dawid-Mróz (manufaktura-radosci.pl), Moniki Grudzień (fjakfrustratka.blogspot.com), Dagmary Klein (la-terra-del-pudding.blogspot.co.uk), Pierwszej Żony (pierwsza-zona.blog.pl), Kasi Salek (sistermoon), Joanny Skotnickiej (moje-waterloo.blogspot.com), Agnieszki Sujaty (z książki "Huśtawka") oraz z blogów: Aleksandry Michalak (matkasanepid.pl), Mamy Rysiowej (krystyno-nie-denerwuj-matki.blog.pl) i innych: Mateusz Przyłęcki
muzyka: Andrzej Bonarek
piosenka (do tekstu Mamy Rysiowej): Konrad Cwajda
rap inspirowany wierszem Hollie McNish "Embarrassed": Piotr Starzyński, Mateusz Przyłęcki na podstawie tłumaczenia Grzegorza Czuchaja
rysunki: Gustaw Grygier
animacje: Piotr Starzyński
film: Krzysztof Sanecki (realizacja i montaż), Piotr Motas (głos)
obsada: Bibianna Chimiak, Marta Giers-Sanecka / Marta Grygier, Karolina Sabat
premiera: wrzesień 2014
czas trwania: 65 minut