Opera na Zamku w Szczecinie serdecznie zaprasza na wznowienie autorskiego spektaklu baletowego „Don Kichot” w reżyserii i choreografii Anny Hop. Przedstawienia odbędą się w piątek i sobotę 14 i 15 lutego.
Powieść „Don Kichot” Cervantesa stała się impulsem do stworzenia baletowej commedii dell’arte. Autor oryginalnego libretta do baletu Marius Petipa wziął ostre pióro i jak skalpelem precyzyjnie pociął Cervantesa, odbierając nieco rycerzowi z La Manchy znaczenie i stawiając głównie na taneczne popisy. Inscenizacja Opery na Zamku jest jednak autorskim spojrzeniem autorki libretta i choreografii Anny Hop na klejnot Cervantesa i fabułę Petipy, z podążającym za swoimi marzeniami Don Kichotem jako równoważnym z innymi bohaterem, gorącą jak Hiszpania latem, brawurową taneczną wędrówką z dużą dozą dowcipu. Na scenie widzimy postaci z ognistym temperamentem, dynamiczne duety, widowiskowe sceny zbiorowe, ale i inspiracje Gaudim czy Picasso. Oryginalny balet „Don Kichot” nie był formą ambitną dramaturgicznie. Każda opowiedziana w nim historia była po prostu przyczynkiem do tańca i wyrażania emocji ruchem, popisem umiejętności tancerzy. Anna Hop postawiła przed sobą nieco trudniejsze zadanie: znalezienie balansu pomiędzy zachowaniem kultowych, popisowych hitów i pogłębieniem psychologicznym postaci baletu, na tyle na ile jest na to miejsce w muzyce Minkusa. Nadała Don Kichotowi znaczącą, równoważną rolę z innymi bohaterami baletu, bo w oryginale Mariusa Petipy nie jest on de facto najważniejszą postacią. Zachowała jednak komediowy charakter „Don Kichota”, lekkość historii i pokazała najmocniejsze strony zespołu baletowego Opery na Zamku w Szczecinie, tym samym dając możliwość pokazania tanecznych umiejętności artystów. Skupiła się nie tylko na samej technice tańca, lecz również na tym, by tancerze weszli głębiej w charaktery, psychologię i motywację odgrywanych postaci. Odczytała je tak, by widz mógł wynieść dla siebie nieco więcej z widowiska, choć zachowała kilka wariacji w powszechnie znanych formach. „Don Kichot” to jeden z najsłynniejszych baletów klasycznych przepełniony dowcipem, dynamiką i hiszpańską werwą. Ekspresyjna muzyka, różnorodność scen, w tym również pantomimicznych oraz ognistych tańców, mnóstwo ciekawych charakterów i wiele emocji gwarantuje doskonałą zabawę zarówno dla dorosłej jak i młodszej publiczności.
Anna Hop: „Tworzę swoją interpretację baletu Petipy, nie „Don Kichota” Cervantesa. W swojej wersji baletu bazowałam na libretcie Petipy i muzyce Minkusa. Niektóre poboczne wątki są nieco bardziej uwypuklone. Zostawiłam prawie wszystkie postaci, niektóre skumulowałam, na przykład Mercedes i tancerkę uliczną zawarłam w jednej postaci i nazwałam ją Carmen. Inaczej też rozwinęłam niektóre wątki. Ojciec Kitri, znajduje swoją drugą połówkę – Oberżystkę – tej postaci nie było w oryginalnym balecie. Rozwinęłam też postać Cyganki z taboru, która nie zawsze pojawia się w klasycznych odsłonach, a którą Don Kichot ratuje. Amorek u mnie pojawia się w całym balecie, nie tylko w białym akcie. Jest kimś w rodzaju Puka ze „Snu nocy letniej” Shakespeare’a”. Choreografka szczecińskiego spektaklu baletowego „Don Kichot” stworzyła w ten sposób własny, autorski spektakl baletowy, który jest ukłonem zarówno w stronę baletu klasycznego, zabawnej strony „Don Kichota”, muzyki Ludwiga Minkusa, jak i indywidualnych umiejętności tancerzy Opery na Zamku w Szczecinie. Spektakl ten jest reżyserską i choreograficzną wariacją Anny Hop opowieści o szalonym rycerzu z La Manchy, która z doskonałym efektem zmierzyła się z formą klasyczną. Pracowała z tancerzami jak z aktorami, co przełożyło się na doskonały efekt sceniczny. Anna Hop ma wyjątkową wrażliwość artystyczną i umiejętność interpretacji muzyki i fabuły, ale także doskonałą znajomość techniki tanecznej i umiejętność pracy z zespołem tancerzy.
Terminy:
14 lutego 2025, piątek, godz. 19.00
15 lutego 2024, sobota, godz. 19.00
Realizatorzy:
Reżyseria, choreografia, libretto: Anna Hop
Kierownictwo muzyczne: Jerzy Wołosiuk
Scenografia, multimedia, reżyseria świateł: Małgorzata Szabłowska
Kostiumy: Katarzyna Rott
Animacje: Agata Hop
Asystentka kostiumografa: Anna Zwiefka
Obsada:
Don Kichot: Giulio Refosco (15.02), Paweł Wdówka (14.02)
Dulcynea: Leena Coulie (15.02), Boglárka Novák (14.02)
Kitri: Chiara Belloni (15.02), Suimu Kanai (14.02)
Basilio: Kazutora Komura (14.02), Ervin Szelepcsényi (15.02)
Amorek:: Chiara Belloni (14.02), Rena Miyamoto (15.02)
Sancho Pansa: So Hadano (14.02), Taiga Ueno (15.02)
Ojciec Kitri – Lorenzo: Piotr Nowak (14.02), Paweł Wdówka (15.02)
Gamache: Álef Gabriel Carvalho (15.02), Alessandro Imperiali (14.02)
Toreador: Kazutora Komura (15.02), Taiga Ueno (14.02)
Carmen: Nadine De Lumé (14.02), Boglárka Novák (15.02)
Przyjaciółka 1: Aleksandra Januszak-Kacperska (14.02), Martina Vanzetto (15.02)
Przyjaciółka 2: Nadine De Lumé (15.02), Rena Miyamoto (14.02)
Matador 1: Álef Gabriel Carvalho (14.02), Alessandro Imperiali (15.02)
Król Cyganów: Giulio Refosco (14.02), Piotr Nowak (15.02)
Matador 2: So Hadano (15.02), Damiano Maffeis (14.02)
Cyganka solo: Emma McBeth
Oberżystka: Julia Safin
Zespół: Leena Coulie (14.02), Aleksandra Głogowska, Aleksandra Januszak-Kacperska (15.02), Suimu Kanai (15.02), Emma McBeth, Nadine De Lumé (14.02), Boglárka Novák (15.02), Julia Safin, Martina Vanzetto (14.02), Álef Gabriel Carvalho (14.02), So Hadano (15.02), Alessandro Imperiali (15.02), Kazutora Komura (15.02), Damiano Maffeis, Piotr Nowak, Giulio Refosco (14.02), Ervin Szelepcsényi (14.02), Taiga Ueno (14.02), Paweł Wdówka (15.02)
Orkiestra Opery na Zamku
Dyrygent: Agnieszka Nagórka
Inspicjentka: Katarzyna Berowska
Terminy:
14 lutego 2025, piątek, godz. 19.00
15 lutego 2024, sobota, godz. 19.00
Program spektaklu: https://opera.szczecin.pl/sites/default/files/2023-10/www%20program%20Don%20Kichot.pdf
Czas trwania: ok. 2 godz. (w tym jedna przerwa)