EN

5.05.2022, 11:59 Wersja do druku

Szczecin. Nadchodzi premiera „Króla Rogera” w Operze na Zamku

Już 14 maja w Operze na Zamku w Szczecinie odbędzie się premiera „Króla Rogera” Karola Szymanowskiego – po raz pierwszy w 65-letniej historii szczecińskiego teatru muzycznego. 

fot. mat. teatru

Kierownictwo muzyczne obejmie Jerzy Wołosiuk, dyrektor artystyczny Opery na Zamku, reżyserii podjął się Rafał Matusz.

Król Roger Karola Szymanowskiego to nadzwyczajne muzyczne wydarzenie. Z powodu wartości artystycznych nazywany jest jednym z największych arcydzieł XX wieku. Jest operą, oratorium i misterium jednocześnie. Realizowany przez najbardziej uznanych dyrygentów i reżyserów, zachwyca na scenach operowych niemal całego świata. Jest też ogromnym wyzwaniem, które podjęliśmy po raz pierwszy w historii naszego teatru, a okazją stał się jubileusz 65-lecia szczecińskiej opery. Dzieło wystawimy w międzynarodowej obsadzie i weźmie w nim udział ok. 150 artystów. Obok solistów, orkiestry, baletu i chóru Opery na Zamku wystąpią soliści gościnni oraz chór Theater Vorpommern i Szczeciński Chór Chłopięcy „Słowiki”. Partytura Szymanowskiego jest określana jako dzieło niezwykłe, oryginalne, o poetyckiej symbolice, mieniące się bogactwem pomysłów i oszałamiające dźwiękami. Postaramy się zgłębić umysł i duszę króla Rogera w inscenizacji, którą trzeba zobaczyć.

„Król Roger" jest ewenementem. Nic wcześniej i nic później takiego nie powstało. Jest fenomenem. Powstał w latach 20-tych XX wieku. To czas względnego pokoju po I wojnie światowej (...). W przeciągu tego dziesięciolecia powstało mnóstwo nowatorskich dzieł, swoboda tworzenia bez lęków o świat przynosiła efekty. I na fali tej swobody myśli, pracy nad rozwojem samoświadomości, doskonalenia powstało dzieło Szymanowskiego.
To opera metafizyczna, opowiadająca o przemianie, o najgłębszej psychologicznej mocy. To także intensywne dotknięcie mistyczne, praca z absolutem, misteryjna historia człowieka i jego rozumienia wolności, budowania siebie na nowo. To historia złamania starego porządku i wkroczenia nowego. Czy dobrego? Czy budującego? Czy absolutna wolność istnieje? Co dzieje się z nami, jeśli wszystko wolno, wszystko możemy?
Ta opowieść jest przestrogą przed stawianiem człowieka na postumencie absolutu, ale także egzystencjalna perspektywa, że to właśnie on sam stoi na początku i końcu drogi, że nie ma nic więcej. Król Roger otwiera epokę antropocentryzmu, wyraża nasz kryzys i przeczucie duchowej katastrofy.

Rafał Matusz, reżyser

Realizatorzy:

Kierownictwo muzyczne Jerzy Wołosiuk

Reżyseria Rafał Matusz

Scenografia Mariusz Napierała

Kostiumy Zuzanna Kubicz

Choreografia Robert Przybył

Projekcje multimedialne Zachariasz Jędrzejczyk i Veranika Siamionava

Współpraca muzyczna Grzegorz Brajner

Przygotowanie chóru Opery na Zamku Małgorzata Bornowska

Przygotowanie chóru Theater Vorpommern Csaba Grünfelder

Przygotowanie Szczecińskiego Chóru Chłopięcego „Słowiki” Grzegorz Handke

Asystent kostiumografa Alina Szubstarska

Korepetytorzy solistów Olha Bila, Olha Bilas

Obsada:

Roger Rafał Pawnuk

Pasterz Juan Noval-Moro, Pavlo Tolstoy

Roksana Ewa Tracz, Joanna Tylkowska-Drożdż

Edrisi Tomasz Madej, Paweł Wolski

Archiereios Janusz Lewandowski, Grzegorz Pelutis

Diakonissa Małgorzata Godlewska, Małgorzata Zgorzelska

Orkiestra, Chór i Balet Opery na Zamku w Szczecinie

Chór Theater Vorpommern

Szczeciński Chór Chłopięcy „Słowiki”

Dyrygent Jerzy Wołosiuk

Inspicjent Marta Miklińska

Program spektaklu i wywiad z reżyserem Rafałem Matuszem: https://www.opera.szczecin.pl/sites/default/files/2022-04/program_krol-roger.pdf

Zalecamy zachowanie dystansu społecznego oraz zakrywanie ust i nosa podczas pobytu w operze.


Źródło:

Materiał nadesłany