Już 14 maja w Operze na Zamku w Szczecinie odbędzie się premiera „Króla Rogera” Karola Szymanowskiego – po raz pierwszy w 65-letniej historii szczecińskiego teatru muzycznego.
Kierownictwo muzyczne obejmie Jerzy Wołosiuk, dyrektor artystyczny Opery na Zamku, reżyserii podjął się Rafał Matusz.
Król Roger Karola Szymanowskiego to nadzwyczajne muzyczne wydarzenie. Z powodu wartości artystycznych nazywany jest jednym z największych arcydzieł XX wieku. Jest operą, oratorium i misterium jednocześnie. Realizowany przez najbardziej uznanych dyrygentów i reżyserów, zachwyca na scenach operowych niemal całego świata. Jest też ogromnym wyzwaniem, które podjęliśmy po raz pierwszy w historii naszego teatru, a okazją stał się jubileusz 65-lecia szczecińskiej opery. Dzieło wystawimy w międzynarodowej obsadzie i weźmie w nim udział ok. 150 artystów. Obok solistów, orkiestry, baletu i chóru Opery na Zamku wystąpią soliści gościnni oraz chór Theater Vorpommern i Szczeciński Chór Chłopięcy „Słowiki”. Partytura Szymanowskiego jest określana jako dzieło niezwykłe, oryginalne, o poetyckiej symbolice, mieniące się bogactwem pomysłów i oszałamiające dźwiękami. Postaramy się zgłębić umysł i duszę króla Rogera w inscenizacji, którą trzeba zobaczyć.
„Król Roger" jest ewenementem. Nic wcześniej i nic później takiego nie powstało. Jest fenomenem. Powstał w latach 20-tych XX wieku. To czas względnego pokoju po I wojnie światowej (...). W przeciągu tego dziesięciolecia powstało mnóstwo nowatorskich dzieł, swoboda tworzenia bez lęków o świat przynosiła efekty. I na fali tej swobody myśli, pracy nad rozwojem samoświadomości, doskonalenia powstało dzieło Szymanowskiego.
To opera metafizyczna, opowiadająca o przemianie, o najgłębszej psychologicznej mocy. To także intensywne dotknięcie mistyczne, praca z absolutem, misteryjna historia człowieka i jego rozumienia wolności, budowania siebie na nowo. To historia złamania starego porządku i wkroczenia nowego. Czy dobrego? Czy budującego? Czy absolutna wolność istnieje? Co dzieje się z nami, jeśli wszystko wolno, wszystko możemy?
Ta opowieść jest przestrogą przed stawianiem człowieka na postumencie absolutu, ale także egzystencjalna perspektywa, że to właśnie on sam stoi na początku i końcu drogi, że nie ma nic więcej. Król Roger otwiera epokę antropocentryzmu, wyraża nasz kryzys i przeczucie duchowej katastrofy.
Rafał Matusz, reżyser
Realizatorzy:
Kierownictwo muzyczne Jerzy Wołosiuk
Reżyseria Rafał Matusz
Scenografia Mariusz Napierała
Kostiumy Zuzanna Kubicz
Choreografia Robert Przybył
Projekcje multimedialne Zachariasz Jędrzejczyk i Veranika Siamionava
Współpraca muzyczna Grzegorz Brajner
Przygotowanie chóru Opery na Zamku Małgorzata Bornowska
Przygotowanie chóru Theater Vorpommern Csaba Grünfelder
Przygotowanie Szczecińskiego Chóru Chłopięcego „Słowiki” Grzegorz Handke
Asystent kostiumografa Alina Szubstarska
Korepetytorzy solistów Olha Bila, Olha Bilas
Obsada:
Roger Rafał Pawnuk
Pasterz Juan Noval-Moro, Pavlo Tolstoy
Roksana Ewa Tracz, Joanna Tylkowska-Drożdż
Edrisi Tomasz Madej, Paweł Wolski
Archiereios Janusz Lewandowski, Grzegorz Pelutis
Diakonissa Małgorzata Godlewska, Małgorzata Zgorzelska
Orkiestra, Chór i Balet Opery na Zamku w Szczecinie
Chór Theater Vorpommern
Szczeciński Chór Chłopięcy „Słowiki”
Dyrygent Jerzy Wołosiuk
Inspicjent Marta Miklińska
Program spektaklu i wywiad z reżyserem Rafałem Matuszem: https://www.opera.szczecin.pl/sites/default/files/2022-04/program_krol-roger.pdf
Zalecamy zachowanie dystansu społecznego oraz zakrywanie ust i nosa podczas pobytu w operze.