EN

28.08.2024, 12:57 Wersja do druku

Szczecin. „Bawmy się”: nowy sezon artystyczny w Teatrze Współczesnym

W ostatnim sezonie pytaliśmy: „Daleko jeszcze?”, wciąż tkwiąc w bezustannej pogoni za „utraconą nadzieją na społeczne zmianę”, wierząc, że „tylko miłość!” może nas uratować. Hasła minionych sezonów napędzały nas do bezustannego mierzenia się z samym sobą i tym, co wokół nas. Jednak po każdej podróży przychodzi czas na odpoczynek, wszyscy i wszystkie na niego zasłużyliśmy, dlatego BAWMY SIĘ!

fot. mat. teatru

Świętujmy! Bo pomimo wszystkich przeszkód wciąż jesteśmy i niemal od pięćdziesięciu lat wspólnie piszemy historię tego miasta, teatru, jego widzów i widzek. To właśnie z myślą o Was przygotujemy siedem wyjątkowych premier, które pozwolą nam odetchnąć. Zapewniamy, że będzie nieco bardziej optymistycznie niż w ostatnich latach, gdyż tak właśnie chcemy widzieć przyszłość. A wiemy, że będzie ona inna, tak jak i ten sezon, który choć przygotowany przez dyrektora artystycznego Jakuba Skrzywanka, będzie też jego pożegnaniem – wraz z nowym rokiem stery artystyczne Współczesnego obejmie Michał Buszewicz. I to też będzie okazja do świętowania. 

Dlatego zapraszamy do zabawy! Bądźcie z nami w sezonie 2024/25, w którym:

NIE TWOJA KOLEJ, KOCHANIE

reżyseria, dramaturgia i scenografia: Tomasz Cymerman
tekst i piosenki: Krzysztof Szekalski

premiera 20 września 2024, Teatr Mały

Stary jak świat wątek dwojga kochanków, którzy nie ustają w wysiłkach, by się odnaleźć. Bohaterowie spektaklu to para, która chce spotkać się w rocznicę swojego związku. Obydwoje wyruszają w podróż z dwóch krańców Polski mając nadzieję, że wieczorem uda im się spotkać na sentymentalnej dla nich stacji kolejowej. Podróż okazuje się jednak zadaniem zupełnie karkołomnym. Bohaterowie spektaklu wciąż jednak wierzą, że ich miłość wszystko przezwycięży. Czyżby?

„Nie twoja kolej, kochanie” to micro musical pełen anegdot, w którym publiczność rozpozna całe spektrum emocji, jakie towarzyszą podróżującemu przez polskie wertepy, rozjazdy i torowiska. Spektakl łączy wątki humorystyczne z zupełnie niehumorystyczną prawdą na temat transportu publicznego. Przyjedzie? Nie przyjedzie? Oto jest pytanie.

FRANKENSTEIN

reżyseria: Grzegorz Jaremko
dramaturgia i adaptacja: Mateusz Górniak

premiera: 9 listopada 2024, Duża Scena

Opowieść, którą zna każdy. Kultowy „Frankenstein” Mary Shelley zapisał się w masowej wyobraźni jako mit o przerażającym potworze i jego stwórcy. Książka powstała latem 1816 roku, kiedy to wybuchł wulkan Tambora w Indonezji, tworząc katastroficzną aurę. Mary Shelley schroniła się
wraz z przyjaciółmi w willi nieopodal Genewy, gdzie zabijała czas snuciem fantastycznych legend.
To właśnie w czasach, kiedy klęska była odmieniana przez wszystkie przypadki, Shelley miała wymyślić przypowieść o potworze, istoty nieumiejącej komunikować się ze światem i opanowanej żądzą zemsty.

Oparta na nowym przekładzie Maciej Płazy adaptacja może ożywić kilka nowych perspektyw rozumienia Frankensteina, który czerpie z krytycznych możliwości gatunku. Podważa relacje władzy, oferuje wirtualne katharsis, rzuca światło na mogące urzeczywistnić się w przyszłości wspólnoty. Oferuje zaproszenie do wstąpienia w horror. W jego doświadczaniu nie chodzi tylko o przetrwanie, lecz o zbratanie się ze strachem i pogodne schodzenie coraz dalej, w głąb, gdzie w mroku odsłaniają się przed nami nowe sojusze, międzygatunkowe stowarzyszenia i szanse na dostrojenie się do dziwnej, postludzkiej i przerażającej przyszłości.

SINGING / SIGNING

reżyseria: Daniel Kotowski

premiera: 14 listopada, Dom Kultury Słowianin

Występy z wykorzystaniem języka migowego przykuwają uwagę ze względów wizualnych i estetycznych, ale mało kto ma świadomość tego, że jest to prawdziwy, naturalny język. Wszyscy podziwiają ekspresję, mowę ciała, przekaz wizualny i uważają go za swoistą choreografię gestów. Oglądając występy w języku migowym, nie bierze się pod uwagę przeszkód z jakimi na co dzień borykają się osoby Głuche np. w kwestii dostępności. Okazuje się bowiem, że dzięki skupianiu się jedynie na warstwie wizualnej, estetycznej, ignorowane są problemy, ograniczenia i codzienna dyskryminacja danej społeczności.

Zapraszamy na wydarzenie artystyczne o wieloznacznym tytule „singing/signing” wedle koncepcji artysty i reżysera Daniela Kotowskiego, który sam o sobie mówi, że jest wyznacznikiem niekompletności, niezgodnym z normą, bo jest Głuchy i nie posługuje się mową.

Projekt dofinansowano ze środków PFRON. Singing/signing to projekt w ramach Ogólnopolskiego Konkursu „KULTURA WRAŻLIWA” na realizację projektów z zakresu kultury, obejmujących szeroko rozumianą działalność edukacyjną oraz artystyczną z udziałem osób niepełnosprawnych.

NA RAUSZU

premiera: 31 grudnia 2024, Duża Scena

Spektakl na podstawie adaptacji scenariusza nagrodzonego Oscarem filmu z 2020 roku. To opowieść o czterech zmęczonych życiem nauczycielach, którzy postanawiają przetestować teorię norweskiego filozofa i psychiatry Finna Skårderuda, według której ludzka krew zawiera o pół promila alkoholu za mało. W ramach „eksperymentu” przyjaciele systematycznie uzupełniają ten rzekomy niedobór, aby przekonać się, jak codzienny lekki rausz wpłynie na ich pracę i życie prywatne. Stopniowo jednak eksperyment wymyka się spod kontroli.

Premiera w ramach Sceny Propozycji Aktorskich.

DOM NIESPOKOJNEJ STAROŚCI

tekst i reżyseria: Michał Buszewicz

premiera: 22 lutego 2025, Duża Scena

„Starym koniom” odmawia się biegania beztrosko po łące. Na co można być za starym? Kiedy jest już za późno na robienie rzeczy, na które ma się ochotę? Albo których się potrzebuje?

Zapraszamy na opowieść o grupie nie najmłodszych bohaterów. Takich, którym pewnych rzeczy (być może) już nie wypada, ale co nie przeszkadza im w ich realizacji. Spektakl Michała Buszewicza to próba opowiedzenia starości na nowo i zaczątek rozmowy o potrzebach i pragnieniach osób młodych duchem. Jak dalece ten duch może manifestować się w świecie młodych ciał?

SURFUJ ALBO GIŃ

reżyseria: Bartłomiej Juszczak i Marcel Osowicki

premiera: 22 marca 2025, Scena Nowe Sytuacje

Fala, na którą wszyscy czekali, nadciąga. Piasek parzy w stopy, wiatr wypycha z plaży. Czas wejść do wody, płynąć!

SURFUJ ALBO GIŃ to historia o wolności i poszukiwaniu swojego miejsca. Opowieść drogi w świecie podzielonym murami, w której bohaterami są ci, którzy żyją z pokonywania fal, gotowi zrobić wszystko, żeby złapać tą najlepszą. To zderzenie surferskich mitów z masową turystyką – współczesnym przywilejem, który na zawsze zmienił świat. To wreszcie opowieść o potrzebie przynależności, sile dostrzegania i mechanizmach narracji. Bo być surferem to być wiecznym turystą na nieustających wakacjach.

Zapraszamy na pierwszy teatralny obóz surfingowy dla wszystkich, bez względu na stopień zaawansowania. Wychodząc od reportażu „Przez Morze” Wolfganga Bauera, a także „Dni barbarzyńców. Życie na fali” Williama Finnegana, chcemy zaproponować spotkanie z grupą surferów gotowych do podzielenia się swoimi historiami. Kim właściwie jest współczesny surfer i współczesna surferka? I na jaką falę czekają?

PAPRYKARZ SZCZECIŃSKI

reżyseria: Marcin Liber
scenariusz i teksty piosenek: Michał Kmiecik

premiera 16 maja 2025, Duża Scena

Znany duet jajcarzy wraca do Szczecina zrobić krótkie śmieszne przedstawienie z piosenkami. „Paprykarz szczeciński” będzie przedstawieniem o miłości, życiu i śmierci. O tym, kim jesteśmy, skąd pochodzimy, jak do nas dojechać – i czy coś z tego w ogóle wynika. Nie będziemy bali się zadawać najważniejszych pytań i zrobimy wszystko, co w naszej mocy, by znaleźć na nie odpowiedzi. Spektakl wyreżyseruje Marcin Liber, tekst napisze Michał Kmiecik, scenografię i światła zrobi Mirek Kaczmarek, a muzykę – legenda szczecińskiej i wszechświatowej sceny muzycznej – Marcin Macuk. Premiera w maju 2025.

OFERTA EDUKACYJNA

W tym sezonie pod hasłem dobrostanu!

Otwarty Cykl Dobrostanowy – po sukcesie zeszłorocznego cyklu dla nauczycieli, zapraszamy do zadbania o swój dobrostan podczas 6 tematycznych spotkań, tym razem otwartych dla wszystkich. Warsztaty będą inspirowane m.in. „Ćwiczeniami z dobrostanu” – pracą zbiorową powstałą w dziale pedagogiki teatru Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego. Pierwsze spotkanie w sobotę 14 września.

Akcja Integracja – drugi sezon całorocznych warsztatów dla klas, ale skupiony na relacjach. To cykl warsztatów, składający się z 4 modułów. Pierwsze warsztaty we wrześniu-październiku.

Warsztaty metodyczne dla nauczycieli - przed każdym 2 setem spektaklu zapraszamy na warsztaty metodyczne dla nauczycieli, które podpowiedzą jak wykorzystać spektakl do pracy z młodzieżą na języku polskim i lekcjach wychowawczych. We wrześniu zapraszamy na warsztaty do spektaklu „Giselle, tańcz!” w piątek, 13 września, a w sobotę, 28 września, na warsztaty metodyczne do „Lalki”.

Pełna oferta edukacyjna: wspolczesny.szczecin.pl/pl/edukacja-teatralna

Źródło:

Materiał nadesłany

Wątki tematyczne